روش پژوهش در کشف حقایق و شناخت مسائل، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از همین رو فلاسفه، علما و پژوهشگران رشته‌های مختلف علمی همواره در پی یافتن و ابداع روش‌های پژوهشی بوده اند که از صحت و اطمینان بیشتری برای رسیدن به حقیقت و تشخیص مسائل برخوردار است. معرفی روش شناسی، بخش مهمی از هر کار پژوهشی را تشکیل می دهد. در واقع آنچه یک پژوهش و نتایج آن را معتبر می سازد، بکارگیری مناسب ترین روش برای انجام آن می باشد(نادری و سیف نراقی، ١٣٨۵).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اعتبار نتایج هر پژوهشی در بعد وسیعی متاثر از روش انتخاب شده برای آن می باشد و انتخاب این روش به عواملی چون ماهیت اهداف پژوهش، سوال‌ها، امکانات پژوهش و غیره بستگی دارد. در اصل پژوهش با یک یا چند سوال ویژه که اغلب اهدافی را در بر دارد، شکل می گیرد. برای یافتن پاسخ سوال‌ها که همانا دستیابی به اهداف پژوهش می باشند، داده‌ها از طرق مختلف جمع آوری و با ابزارهای متناسب تجزیه و تحلیل می شوند، از این رو در این فصل، روش پژوهش، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری، روش جمع آوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی ابزار، متغیر‌های پژوهش، فرضیه‌ها و روش‌های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌ها، معرفی خواهد شد. سعی بر آن است که اطلاعات دقیق و روشنی در مورد پژوهش ارائه شود تا هر پژوهشگر دیگری صرف نظر از زمینه فکری خویش، به راحتی بتواند این پژوهش را تکرار و نتایج مشابهی را کسب نماید.
روش تحقیق
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گرد آوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که از روش زمینه یابی بهره گرفته است.
تحقیق زمینه یابی یا پیمایشی عبارت است از مشاهده پدیده‌ها به منظور معنا دادن به جنبه‌های مختلف اطلاعات جمع آوری شده. زمینه یابی یک فرایند پژوهشی است که به منظور جمع آوری اطلاعات درباره این موضوع‌ها که گروهی از مردم چه می داند چه فکر می کنند و یا چه کاری انجام می دهند اجرا می شود(حسن زاده، ۱۳۸۹) .
جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از افراد یا واحد‌هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند(دلاور، ۱۳۸۳).
در این پژوهش جامعه آماری عبارتست از کلیه گلکاران مشغول به پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان کرج در سال ۱۳۹۲، که بر اساس آمار جهاد کشاورزی این شهرستان این جامعه شامل ۱۴۰ نفر می باشد. جدول ٣-١، جامعه آماری را به تفکیک نوع تولید نشان می دهد:
جدول ٣-١: فراوانی و درصد فراوانی جامعه آماری

درصد فراوانی
فراوانی
نوع تولید
ردیف

۱۸ %

۲۵

آپارتمانی

۱

۸۲ %

۱۱۵

فضای باز

۲

۱۰۰ %
۱۴۰
مجموع

برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری
در این پژوهش به علت محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه مورد بررسی قرار گرفت. از این رو، از روش سرشماری استفاده شد.
روش جمع آوری اطلاعات
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش بهره گیری شده است:
الف) روش کتابخانه ای: جهت مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات از طریق کتب، مقالات، پایان نامه‌ها و نشریات داخلی و خارجی و همچنین شبکه اینترنت، از این روش استفاده گردید.
ب) روش میدانی: در این روش با بهره گرفتن از پرسشنامه محقق ساخته، با در نظر گرفتن اهداف اختصاصی تحقیق، گویه‌های پرسشنامه در ابعاد مختلف طراحی شد که پس از طراحی، اصلاح و تائید روایی و پایایی آن، پرسشنامه نهایی در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. پس از اجرای پرسشنامه‌ها در بین جامعه آماری، مجموع داده های خام جمع آوری شده به کامپیوتر وارد و از طریق نرمافزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفته است.
ابزار گردآوری اطلاعات
پس از آنکه مفاهیم و فرضیه‌های تحقیق به طور دقیق شکل گرفت، قدم بعدی تهیه ابزار تحقیق برای جمع آوری اطلاعات است. در تحقیق حاضر، پرسشنامه تنها ابزار تحقیق بوده است که با توجه به مطالعات نظری، کتابخانه ای و مطالعه مقاله‌ها و پایان نامه‌های مختلف در قالب عوامل مطرح شده در چارچوب نظری و برای آزمون فرضیه‌ها، تدوین و به کار گرفته شد. پرسشنامه محقق ساخته این تحقیق از یک مقدمه و دو بخش به شرح زیر تشکیل شده است:
بخش نخست) مقدمه:
در این قسمت توضیح مختصری درباره پژوهش، جهت آشنایی آزمودنی‌ها با پرسشنامه و گویه‌های آن توضیحاتی ارائه شده است.
بخش دوم) سوالات جمعیت شناختی:
در سوالات این بخش سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با آزمودنی‌ها نظیر جنسیت، سن و سطح تحصیلات جمع آوری گردد.
بخش سوم) سوالات اصلی:
در این قسمت دیدگاه و نظر پرورش دهندگان گل و گیاهان زینتی، در قالب ۳۳ گویه به شرح جدول ۳-۲، اندازه گیری می شود. هر گویه دارای مقیاس ۵ درجه ای لیکرت و دامنه تغییرات آن بصورت ۵-۱ می باشد. آزمودنی برای انتخاب گزینه خیلی کم ۱ امتیاز، کم ۲ امتیاز، متوسط ۳ امتیاز، زیاد ۴ امتیاز و خیلی زیاد ۵ امتیاز کسب می نماید. جدول ۳-۲، تناظر متغیر‌های پژوهش را با گویه‌های پرسشنامه نشان می دهد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...