پرسشنامه احساس پیوستگی
پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (۱۹۸۷) حاوی ۲۹ سؤال ۵ گزینه ای است که از ۱ تا ۵ درجه بندی شده است. روش نمرهگذاری به صورت لیکرت و در ۱۳ سؤال به صورت معکوس است. تکمیلکننده پرسشنامه احساس پیوستگی میزان توافق خود را با هر ماده از طریق تأیید یکی از ۵ درجه، مشخص می سازد. ضمناً هر شماره انتخاب شده، نمره همان سؤال محسوب میشود با این تفاوت که ۱۳ سؤال از این پرسشنامه (۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۲۰، ۲۳، ۲۵، ۲۷) به صورت معکوس نمره گذاری میشود و در نهایت مجموع اعداد انتخاب شده به عنوان نمره فرد در آزمون تلقی میشود. در این پرسشنامه حداقل و حداکثر نمره قابل اخذ برای مشارکت کننده بین ۲۳۰-۲۹ است. پرسشنامه احساس پیوستگی شامل سه بعد میباشد که در زیر به تفکیک گویه های مربوط به انها آمده است:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

قابل درک بودن: ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۴، ۲۶ نمره این خرده مقیاس بین ۵۵-۱۱ میباشد.
کنترل پذیری: ۲، ۶، ۹، ۱۳، ۱۸، ۲۰، ۲۳، ۲۵، ۲۷، ۲۹ نمره این خرده مقیاس بین ۵۰-۱۰ میباشد.
معنی دار بودن: ۴، ۷، ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۲۲، ۲۸ نمره این خرده مقیاس بین ۳۵-۷ میباشد.
پایایی و روایی
روایی این پرسشنامه در پژوهش آقایوسفی و شریف (۱۳۸۹) به صورت محتوایی مورد تأیید قرار گرفته است. در ارتباط با پایایی و اعتبار پرسشنامه ۲۹ مادهای احساس پیوستگی آنتونوسکی (۱۹۹۳) در یک بررسی در مورد روایی و پایایی پرسشنامه ۲۹ سؤالی با داده های بدست آمده از بررسی در ۲۰ کشور مختلف نتایج زیر بدست آمد:
در ۲۶ مطالعه با بهره گرفتن از آزمون ۲۹ سؤالی، اندازه آلفای کرونباخ بدست آمده برای ثبات درونی، از ۸۲/۰ الی ۹۵/۰ را شامل میشد. همبستگی بدست آمده از آزمون – بازآزمون، ثبات قابل توجه ۵۴ درصد در فاصله ۲ سال را نشان میداد. همچنین اریکسون و لینداستروم (۲۰۰۷) در یک بررسی سیستمی روی مجموعه ۴۵۸ مقاله علمی در ۱۳ پایان نامه دوره دکتری که بین سالهای ۱۹۹۲ و ۲۰۰۳ منتشر شده بودند، نتیجه گیری کردند که پرسشنامه های احساس پیوستگی (۲۹ سؤالی و ۱۳ سؤالی آن) پایا و معتبر هستند و قابلیت کاربرد بین فرهنگی را دارند. آلفای بدست آمده برای پرسشنامه ۲۹ مادهای در ۱۲۴ پژوهش، رقم ۷۰/۰ الی ۹۵/۰ را نشان داد. آزمون – بازآزمون بیانگر ثبات پرسشنامه ها بود و نشان دهنده همبستگی ۶۹/۰ تا ۷۸/۰ در فاصله یک سال، ۶۴/۰ برای دو سال، ۴۲/۰ تا ۴۵/۰ برای ۴ سال، ۵۹/۰ تا ۶۷/۰ برای ۵ سال و ۵۴/۰ برای ۱۰ سال بود. در پژوهشهای جدیدتر، آلفای پرسشنامه ۲۹ مادهای، ۸۴/۰ و ۸۶/۰ برآورد شده است. مجموعاً شواهد پژوهشی نشان میدهد پرسشنامه ۲۹ مادهای احساس پیوستگی از اعتبار پژوهشی در حوزه تحقیقات روانشناختی و علوم سلامت برخوردار است. در این پژوهش پژوهشگر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه را ۷۹/۰ برآورد کرده است.
پرسشنامه نارسایی هیجانی
پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو مخصوص کودکان و نوجوانان از نسخه اصلی پرسشنامه نارسایی هیجانی بزرگسالان گرفته شده و توسط ریف ، استروالد و نزوگت (۲۰۰۵) ساخته شده است. این پرسشنامه ۲۰ سوال دارد که با مقیاس لیکرت سه درجه ای (کاملا، تا حدودی و به هیچ وجه ) پاسخ داده می شود و سه عامل ناتوانی در شناسایی احساسات، ناتوانی در توصیف احساسات و سبک تفکر عینی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
ناتوانی در شناسایی احساسات: ۱، ۳، ۶، ۷، ۹، ۱۳، ۱۴ نمره این خرده مقیاس بین ۲۱-۷ میباشد.
ناتوانی در بیان احساسات: ۲، ۴، ۱۱، ۱۲، ۱۷ نمره این خرده مقیاس بین ۱۵-۵ میباشد.
سبک تفکر عینی: ۵، ۸، ۱۰، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰ نمره این خرده مقیاس بین ۲۴-۸ میباشد.
در این مقیاس سؤالهای ۴، ۱۰، ۱۸ و ۱۹ به صورت معکوس نمره گذاری میشود.
پایایی و روایی
روایی همزمان مقیاس نارسایی هیجانی بر حسب همبستگی بین زیرمقیاسهای این آزمون و مقیاسهای هوش هیجانی، بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره آزمودنیها در مقیاس نارسایی هیجانی کل با هوش هیجانی (۰۰۱/۰ P<، ۸۰/۰-=r)، بهزیستی روانشناختی (۰۰۱/۰ P<، ۷۸/۰-=r) و درمانگی روانشناختی (۰۰۱/۰ P<، ۴۴/۰-=r)، همبستگی معنادار وجود دارد. ضرایب همبستگی بین زیرمقیاسهای نارسایی هیجانی و متغیرهای فوق نیز معنادار بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز وجود سه عامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی را در سه نسخه فارسی مقیاس نارسایی هیجانی تأیید کردند (بشارت، ۲۰۰۷).
ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس ۷۵/۰ بدست آمده است.ضریب همبستگی خرده مقیاس این آزمون با چک لیست نشانه های روانی از ۰۷/۰ تا ۴۸/۰ گزارش شده است. ابوالقاسمی، حرفتی و رضایی (۱۳۹۰) در پژوهشی همبستگی مقیاس نارسایی هیجانی را با مقیاس آزار روانی (۳۴/۰-=r) و غفلت روانی (۲۰/۰-=r) معنی دار بدست آوردند (۰۱/۰>p). پژوهشگر پایایی پرسشنامه را با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ بدست آورده است.

۳-۵ شیوهی اجرای پژوهش
محقق برای شروع فعالیتهای اجرایی پایان نامه از معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان معرفینامه دریافت نمود. با توجه به اینکه جامعه آماری پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش منطقه درودزن بوده، معرفینامه ارائه شده در حقیقت مجوز فعالیت برای انجام پژوهش در این سازمان بود. سپس پژوهشگر با مراجعه به بخش پژوهش و مدیریت این سازمان مجوز اجرای پژوهش در آموزش و پرورش این منطقه را دریافت نمود. جهت اجرای پرسشنامه نیز محقق و همکاران محقق با تک تک مخاطبین ملاقات حضوری داشته و ضمن بیان اهمیت کار، پرسشنامه را اجرا نمودند.
۳-۶ روش تجزیه وتحلیل آماری
تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در سطح آمار توصیفی از آمارهایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده و در سطح آمار استنباطی نظر به اینکه استفاده از آزمون پارامتریک مستلزم اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ها بوده ابتدا آزمون کالموگرف – اسمیرنف اجرا و پس از آن برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. این کارها از طریق نرم افزار spss 16 محاسبه گردید.
۳-۷ ملاحظات اخلاقی
به منظور اطمینان دادن به آزمودنیها، جهت محرمانه ماندن پاسخهای آنها، هیچ گونه اسم و مشخصات فردی ثبت نگردید و در زمان توزیع پرسشنامه ها این اطمینان به آنها داده شد تا به دور از هرگونه استرس پاسخ های خود را ارائه دهند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل داده‌های جمعآوری شده با توجه به فرضیه های پژوهش توصیف و تجزیه وتحلیل شدهاند. ابتدا یافته های توصیفی نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج مربوط به فرضیه های پژوهش آورده شده است.
۴-۱: یافته های توصیفی
جدول(۴-۱):شاخصهای آماری احساس پیوستگی، نارسایی هیجانی و شادکامی

متغیر

میانگین

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

احساس پیوستگی

قابل درک بودن

۱۰/۳۷

۲۵/۶

۱۱

۵۵

کنترل پذیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...