Eit / Pit-1 = α۰it + α۱ Rit + α۲DR + Ɛit

Eit / Pit-1 = α۰it + (μ۱ + μ۲ SIZEit + μ۳ M /B it + μ۴ LEVit) Rit + α۲ DRit + (λ۱+ λ۲ SIZEit + λ۳ M /B it + λ ۴ LEVit) Rit DRit+ Ɛit

Cit = λ ۱ + λ ۲ SIZEit + μ۳ M /B it+ μ۴ LEVit

خان و واتز (۲۰۰۹) ابتدا در معادله ی اول به جای و عباراتی برحسب اهرم، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری خالص دارایی­ ها و اندازه­ واحد تجاری جایگزین کرده و سپس ضرایب ( ) را با تخمین معادله دوم برای داده ­های سالانه به دست می ­آورند. آن­گاه با بهره گرفتن از داده ­های همان سال واحد تجاری، به محاسبه ی معادله سوم می­پردازند. خروجی معادله­ سوم، نشان گر سطح محافظه کاری واحد تجاری در سال t است (مهرانی و محمدآبادی، ۱۳۸۸).

۲-۳- دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران

این دستورالعمل، در اجرای مادۀ ۳۰ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مادۀ ۱۶ آیین‌نامۀ اجرایی آن مصوب ۳/۴/۱۳۸۶ هیئت محترم وزیران، توسط بورس اوراق بهادار تهران پیشنهاد و در تاریخ ۱/۱۰/۸۶، در ۶۱ ماده، ۲۱ تبصره و ۵ پیوست، به تصویب هیئت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. این دستورالعمل یک ماه پس از تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد. در این قسمت نخست به فصل اول دستورالعمل شامل تعاریف و هیات پذریش پرداخته می شود. سپس در فصل دوم این قانون شرایط پذیرش اوراق بهادار بر اساس این دستورالعمل تشریح می‌گردد سایر بخش های این دستورالعمل تحت عنوان فرایند پذیرش اوراق بهادار (فصل سوم)، تداوم پذیرش اوراق بهادار (فصل چهارم)، تعلیق و لغو پذیرش اوراق بهادار (فصل پنجم) و سایر موارد (فصل ششم) جهت مطالعه بیشتر در پیوست تحقیق درج شده است.

۲-۳-۱- فصل اول- کلیات

بخش اول: تعاریف

مادۀ ۱- اصطلاحات و واژه های تعریف‌شده در مادۀ یک قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه بورس با همان تعاریف در این دستورالعمل به کار رفته‌اند. سایر اصطلاحات به شرح زیر تعریف می‌شوند:

۱٫ پذیرش: تطبیق وضعیت اوراق بهادار و ناشر آن با شرایط مندرج در این دستورالعمل جهت فراهم شدن امکان معاملۀ این اوراق در بورس،

۲٫ متقاضی: شخص حقوقی است که تقاضای پذیرش را به بورس ارائه می‌کند،

۳٫ فهرست نرخ‌های بورس: سندی رسمی است که به منظور مشخص نمودن اوراق بهادار قابل معامله، معاملات انجام شدۀ اوراق بهادار و قیمت آن ها به تفکیک بازارهای اول و دوم، توسط بورس تنظیم و به اطلاع عموم می‌رسد،

۴٫ تعلیق پذیرش: توقف موقت معاملات اوراق بهادار درج شده در فهرست نرخ‌های بورس ناشی از نقض مفاد این دستورالعمل،

۵٫ لغو پذیرش: حذف قطعی اوراق بهادار پذیرفته شده از فهرست نرخ‌های بورس،

۶٫ هیئت پذیرش: هیئتی است که به شرح مادۀ ۲ این دستورالعمل تشکیل می‌گردد،

۷٫ مشاور پذیرش: شخصی است که به عنوان رابط اصلی متقاضی و بورس، تمام یا بخشی از وظایف متقاضی در فرایند پذیرش را به نمایندگی از طرف وی انجام می‌دهد.

۸٫ امیدنامه: مجموعۀ اطلاعاتی است که بورس ملزم است در زمان درج نام اوراق بهادار در فهرست نرخ‌های بورس، جهت اطلاع عموم در سایت رسمی خود منتشر نماید. فرم نمونۀ این گزارش به تصویب هیئت مدیرۀ بورس می‌رسد.

بخش دوم: هیئت پذیرش

مادۀ ۲- هیئت پذیرش دارای پنج عضو و یک دبیر به شرح زیر است:

۱٫ رئیس هیئت مدیرۀ سازمان یا یک نفر از اعضای هیئت مدیره سازمان به نمایندگی وی؛

۲٫ رئیس هیئت مدیرۀ بورس یا یک نفر از اعضای هیئت مدیره بورس به نمایندگی وی؛

۳٫ یک نفر متخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی آشنا به صنعت، به پیشنهاد هیئت مدیرۀ کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و تأیید هیئت مدیرۀ سازمان؛

۴٫ یک نفر متخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی آشنا به صنعت، به انتخاب هیئت مدیره سازمان؛

۵٫ یک نفر متخصص حسابداری، حسابرسی یا مالی آشنا به صنعت، به انتخاب هیئت مدیره بورس؛

۶٫ مدیرعامل بورس، به عنوان دبیر هیئت پذیرش و بدون حق رأی یا یکی از مدیران بورس به نمایندگی وی.

تبصرۀ (۱): رئیس هیئت‌مدیره سازمان یا نمایندۀ وی، رئیس هیئت پذیرش خواهد بود.

تبصرۀ (۲): مدت عضویت اشخاص بندهای ۳ تا ۵ این ماده در هر دوره ۲ سال می‌باشد. انتخاب این اشخاص تا حداکثر ۳ دورۀ متوالی بلامانع است.

تبصرۀ (۳): اشخاص موضوع بندهای ۴ و ۵ این ماده، پیش از پایان دورۀ تصدی به تشخیص مقام انتخاب کننده و شخص موضوع بند ۳ این ماده پیش از پایان دورۀ تصدی، بنا به تشخیص مقام پیشنهاد کننده یا سازمان، با رعایت تشریفات مقرر در بند ۳ این ماده قابل تغییر خواهند بود.

تبصرۀ (۴): هیئت پذیرش می‌تواند در صورت لزوم از سایر کارشناسان و همچنین نمایندگان شرکت‌های متقاضی پذیرش برای حضور در جلسات دعوت کند. این اشخاص حق رأی نخواهند داشت.

مادۀ ۳- جلسات هیئت پذیرش با حضور حداقل سه عضو، که رئیس سازمان یا نماینده وی یکی از آن‌ ها است، رسمیت می‌یابد. تصمیمات هیئت با رأی موافق حداقل سه نفر، که یکی از آن ها باید رئیس سازمان یا نمایندۀ وی باشد، معتبر خواهد بود.

۲-۳-۲- فصل دوم- شرایط پذیرش اوراق بهادار

بخش اول: بازارها

مادۀ ۴- بورس اوراق بهادار تهران دارای دو بازار اول و دوم می‌باشد. بازار اول از دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل شده‌است. پذیرش سهام عادی در بورس، صرفاً در یکی از تابلوهای بازار اول یا در بازار دوم صورت می‌پذیرد. متقاضی در صورت دارا بودن شرایط عمومی پذیرش سهام عادی، با توجه به شرایط خاص پذیرش سهام در هر یک از این بازارها، بایستی تقاضای پذیرش خود در تابلو اصلی یا فرعی بازار اول یا در بازار دوم را به بورس ارائه نماید.

بخش دوم: پذیرش سهام عادی

الف- شرایط عمومی

مادۀ ۵- سهام عادی برای پذیرش در هر یک از بازارها، باید دارای شرایط زیر باشد:

۱٫ نزد سازمان ثبت شده باشد.

تبصره: عدم ثبت سهام عادی نزد سازمان، مانع از قبول درخواست پذیرش آن توسط بورس نمی‌باشد. لیکن درج در فهرست نرخ‌های بورس قبل از ثبت آن نزد سازمان امکان‌پذیر نخواهدبود.

۲٫ محدودیت قانونی مؤثر برای نقل‌وانتقال آن یا اعمال حق رأی توسط صاحبان آن وجود نداشته باشد.

۳٫ با نام و دارای حق رأی باشد.

۴٫ تمام بهای اسمی آن پرداخت شده باشد.

ب- شرایط خاص پذیرش سهام عادی در تابلوی اصلی بازار اول

مادۀ ۶- متقاضی پذیرش سهام عادی در تابلوی اصلی بازار اول، باید دارای شرایط زیر باشد:

۱- سهامی عام بوده و سرمایه ثبت شده آن از یک هزار میلیارد ریال کمتر نباشد.

۲- تمام سرمایه آن منقسم به سهام عادی بوده و امتیاز خاصی برای بعضی سهام‌داران در نظر گرفته نشده باشد.

تبصره: سهام شرکت‌هایی که بخشی از سهام آن ها دارای شرایط ویژه باشد، در صورت تأیید هیئت پذیرش، با رعایت مقررات مربوطه قابل پذیرش خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...