بهبود وضعیت شهروندان، به دلیل توزیع مناسب خدمات دولتی.
تمرکز خدمات دولتی بر نیازهای شهروندان.
افزایش تنوع در خدمات دولتی.
امکان ارائه خدمات برای گروه های خاص.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

امکان ارائه خدمات مستقیم و بی واسطه برای شهروندان.
کاهش هزینه های خدمات دولتی برای شهروندان.
افزایش در سرعت ارائه خدمات و اطلاعات دولتی(ریاحی،۱۳۸۲).
۲-۴-۹-۳- مزایای دولت الکترونیک برای دولت
کاهش هزینه های دولت.
افزایش انعطاف پذی ساختار دولت و تطابق به هنگام با تغییرات.
کاهش تخلفات و فساد اداری.
افزایش مشارکت مردمی.
افزایش شفافیت در بدنه دولت.
کاهش تمرکز زدایی.
تقویت پایه های دموکراسی.
اصلاح بوراکراسی اداری و دولتی.
افزایش قدرت پاسخگویی دولت(فیضی ومقدسی،۱۳۸۴،ص۴۰).
۲-۴-۹-۴- مزایای دولت الکترونیک برای کارکنان
تسهیل فعالیت های پرسنلی.
بهینه سازی ارتباطات میان شهروندان وسازمان های دولتی.
افزایش میزان آگاهی ودانش کارمندان.
۲-۴-۹-۵- مزایای دولت الکترونیک برای مهاجرین سایر کشورها
کسب اطلاعات درباره ی مسایل اجتماعی، فرهنگی وسیاسی.
افزایش آسانی ارتباط با دولت های خودی و بیگانه(فیضی و مقدسی،۱۳۸۴،ص۴۶).
برپایی و استقرار دولت الکترونیکی می تواند مزایای دیگری را به همراه داشته باشد. از جمله:
– افزایش توان دسترسی به دولت:
استفاده از دولت الکترونیکی این امکان را می دهد که شهروندان ۲۴ ساعته از خدمات دولت بهره گیرند. در کنار روش های سنتی ارتباط شهروندان با دولت مانند تلفن، فاکس، مکاتبات، ابزار یا شیوه جدیدی در ارتباط با شهروندان به وجود می آید. ارائه خدمات از طریق اینترنت در تمام ساعات روز می تواند رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.
– وجود شهروندان راضی و مطلع:
شهروندان از خدمات جدید مشعوف می شوند. از طریق دریافت خدمات و اطلاعات به موقع، شهروندان رضایت بیشتری بدست می آورند و مشارکت آنها در کمک به دولت افزایش می یابد.
همچنین پاسخگویی دولت نسبت به شهروندان ارتقاء می یابد. فراموش نکنیم که هدف دولت تسهیل امور شهروندان و تعاملات میان آنهاست.
– فرایند کاری مشخص و ارتقاء کارایی:
قبل از هر اقدامی در مورد برقراری دولت الکترونیکی، تجزیه و تحلیل فرآیندهای کار به منظور دسترسی به بهترین شیوه انجام کار از طریق شبکه و موثرترین روش در ارائه خدمات بایستی انجام پذیرد. از آنجایی که دولت الکترونیکی از طریق اتوماسیون انجام می پذیرد، کارایی امور ارتقاء می یابد.
– ارتقاء بهره وری و یکپارچگی در عملیات:
دولت الکترونیکی موجب یکپارچگی عملیات حتی در میان قوا خواهد شد و بهره وری در سطح ملی ارتقاء می یابد (مقیمی و نامداری،۱۳۸۴،ص۱۴۲).
۲-۴-۱۰- الگوهای پیاده سازی مرحله ای دولت الکترونیک
پیاده سازی دولت الکترونیکی یکی از موضوعات پر جنجال در سالهای اخیر بوده است. این الگوها غالباً جنبه مفهومی دارند و پیاده سازی دولت الکترونیک در هر مکانی مستلزم اقدامات عدیده ای است که از ارکان آنها می توان به نیاز سنجی و امکان سنجی مدیریتی، فنی و سازمانی اشاره کرد. این الگوها در ایجاد چشم انداز مناسب برای برنامه ریزان و شفاف سازی مسیر کار در مراحل اجراء و همچنین ارزیابی دقیقتر روند پیشرفت اجرا، به دست اندرکاران این امر یاری می رسانند. انتخاب الگوی مناسب خاص به عنوان مدل مرجع باید پس از امکان سنجی های فنی، سازمانی و مدیریتی و همچنین با اطمینان از وجود تناسب میان مدل و شرایط موجود در راستای به کارگیری آن انجام شود (شفازند،۱۳۸۷).
۲-۴-۱۰-۱- الگوی سه مرحله ای بانک جهانی
مرکز فن آوری بانک جهانی، یک الگوی سه مرحله ای برای پیاده سازی دولت الکترونیک معرفی کرده است.
مرحله اول: دسترسی به گروه ها
در این مرحله امکان دسترسی گروه ها به اطلاعات فراهم می آید. دولت با بهره گرفتن از اینترنت و سایر فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی امکان دسترسی گروه های هدف را به اطلاعات فراهم می کند. با استقرار مرحله اول دولت الکترونیک، شهروندان قادر خواهند بود برخی از اطلاعات مورد نیاز خود را بدون مراجعه به بوروکراسی دریافت دارند.
مرحله دوم: تعامل
در این مرحله از استقرار دولت الکترونیک ارتباط دو طرف میان دولت و شهروندان دنبال می شود. کارکرد مقدماتی این مرحله شامل برقراری ارتباط با مقامات دولتی از طریق پست الکترونیک و دادن بازخورد به آنهاست و سپس مشارکت شهروندان در فرایند خط مشی گذاری و برقراری ارتباط با خط مشی گذاران دنبال می گردد.
مرحله سوم: دسترسی به خدمات دولتی از طریق شبکه
سومین مرحله الگوی پیشنهادی بانک جهانی، دسترسی به خدمات دولتی از طریق شبکه است. دولت در این مرحله تلاش می کند از الگوی سنتی خدمات رسانی فاصله بگیرد و الگوی تعاملی دولت- شهروند را بر پایه الگوی جدید پایه ریزی کند (بانک جهانی،۲۰۰۳).
۲-۴-۱۰-۲- الگوی اجرایی هیکس
این الگو که توسط ریچارد هیکس ارائه شده است، بیشتر از بُعد معرفی پیش شرط های استقرار اثر بخش دولت الکترونیک قابل تعمق است. وی معتقد است موفقیت استقرار دولت الکترونیک مستلزم آن است که مجریان دولت الکترونیک و کارگزاران بخش عمومی چهار مرحله را اجرا کرده و از فراهم بودن زیر ساخت های لازم مطمئن شوند(هیکس ،۲۰۰۱).
این مراحل عبارتند از:
مرحله اول: ایجاد تعهد و آگاهی نسبت به دولت الکترونیک
براساس این الگو در صورتی که در میان رده های مختلف بوروکراسی دولتی تعهد لازم جهت پایبندی به استقرار دولت الکترونیک ایجاد نشود و منابع انسانی نسبت به اهمیت موضوع واقف نگردند، روند اجرا کند گردیده یا با مانع مواجه می گردد. به همین منظور هیکس تأکید دارد که در مرحله اول، سه اقدام مهم، ضروری می نماید که عبارتند از:
ارائه طرح ملی
سطح آگاهی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...