شاید یکی از مهمترین بخش­های تحقیق، فصل نتایج و پیشنهادهای پژوهش باشد. بیشتر کوشش­هایی که در فرایند تحقیق صورت می­گیرد در واقع برای دستیابی به نتایج و پیشنهادهای تحقیق می­باشد چرا که هدف از انجام تحقیق، پیدا کردن راه ­هایی برای روشن ساختن معضلاتی است که مانع اهداف سازمان­ها است. به عبارت دیگر چون مشکلاتی وجود دارد که موجب کاهش توان سازمان می­ شود از طریق تحقیق می­توان مشکلات را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در این فصل تلاش می‌شود روش‌ تحقیقی که در فصول قبل مورد استفاده قرار گرفت و نتایج بدست آمده از تحلیل داده‌های تحقیق مختصرا بیان ‌گردد. همچنین محدودیت‌هایی که محقق در انجام تحقیق با آن­ها مواجه بود نیز بیان می‌شود. قسمتی از این فصل به پیشنهادها و توصیه‌های محقق اختصاص می‌یابد. مخاطب این پیشنهادها در واقع پژوهشگرانی هستند که ممکن است به قلمرو موضوعی پایان‌نامه علاقمند باشند. این پیشنهادات و توصیه‌ها بیانگر دریافت و شناختی است که نگارنده پایان‌نامه در طی فرایند تحقیق بدست آورده و خود به نوعی دستاورد تحقیق محسوب می‌شود. توجه به این پیشنهادها می‌تواند مزایای زیر را در برداشته باشد:

    • آشنایی با موضوع‌هایی برای تحقیق
    • ایجاد زنجیره تکاملی بین تحقیقات دانشگاهی
    • پرهیز از دوباره‌کاری
    • تحدید موضوع و مساله تحقیق

خلاصه تحقیق
در این تحقیق در مرحله اول با بهره گرفتن از تکنیک دلفی که با طراحی دو پرسشنامه مجزا (پیوست در ضمائم) و تکمیل آن توسط خبرگان شرکت سرمایه ­گذاری خارجی ایران (ایفیک) و شرکت ایران خودرو در سه مرحله انجام شد، عوامل اصلی تصمیم­­گیری بهینه در انتخاب بازارهای هدف خودرو به منظور تامین مالی پروژه­ های صادراتی، شناسایی شد. در ادامه می بایست روابط میان این عوامل شناسایی شود. به این منظور از تکنیک DEMATEL استفاده شد. در واقع پرسشنامه این مرحله در قالب یک ماتریس، طراحی شده که عوامل اصلی شناسایی شده برای تصمیم ­گیری بهینه در انتخاب بازارهای هدف خودرو در آن قرار گرفته و در مورد میزان و شدت رابطه میان آن­ها مطابق طیف زیر از پاسخ دهندگان سؤال ­شد. تعداد ۲۰ نفر از کارشناسان در شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران و ۲۰ نفر در شرکت ایران خودرو در بخش های صادرات و فروش، پرسشنامه دیماتل راطبق جدول امتیازدهی زیر تکمیل نمودند. برای به دست آوردن پرسشنامه نهایی دیماتل از مجموع اعداد مربوط به هر یک از خانه ها، میانگین ساده گرفته شد.

گزینه‌های جواب

بدون تاثیر

تاثیر خیلی کم

تاثیر کم

تاثیر زیاد

تاثیر خیلی زیاد

امتیاز

۰
۱
۲
۳
۴

با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل علی و معلولی دیماتل، معیارهای توانایی بنگاه و محیط اقتصادی، مهمترین تاثیر را در تصمیم گیری برای تامین مالی پروژه های صادراتی دارند. این نتایج همچنین حاکی از آنست که علاوه بر معیارهای ذکرشده، معیار جایگاه وشرایط بین المللی بنگاه به عنوان سومین عامل موثر بر تصمیم گیری در این زمینه از نظر خبرگان می باشد. از این رو تمرکز بر این سه معیار، تاثیر مثبتی بر ذهن تامین­کننده مالی(شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران) در رابطه با تامین مالی شرکت متقاضی دارد. پس از این سه معیار، معیارهای سیاسی – قانونی، فرهنگی – اجتماعی و رقابتی به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می­گیرند.
با توجه به نتایج به دست آمده از دیاگراف علی و معلولی، معیارهای محیط اقتصادی، محیط فرهنگی – اجتماعی و محیط سیاسی- قانونی به عنوان معیارهای علی و اثرگذار بر سه معیار توانایی بنگاه و شرایط و جایگاه بین المللی بنگاه و محیط رقابتی که معیارهای معلول و اثر پذیر هستند، شناخته می­شوند. از نتایج استنباط می­ شود که شرکت ایران خودرو بایستی برای انتخاب بازار هدف خارجی خود به سه معیار فوق در آن بازار توجه نماید تا توانایی خود را افزایش داده و جایگاه و شرایط بین المللی و محیط رقابتی خود را بهبود بخشیده تا واجد شرایط تامین مالی از سوی شرکت تامین مالی کننده( شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران(ایفیک)) گردد.
به این ترتیب کلیه روابط میان عوامل تعیین گردید و مشخص شد که هر عامل بر چه عامل یا عواملی تأثیرگذار است و متقابلا از چه عامل یا عواملی تأثیر می­پذیرد. با بهره گرفتن از این روابط، پرسشنامه مرحله سوم که پرسشنامه اصلی این پژوهش می باشد؛ در قالب پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شد. از آنجا که روش تحلیل سلسله­ مراتبی وابستگی­های متقابل و همبستگی­های موجود میان متغیرها را در نظر نمی­گیرد فرایند تحلیل شبکه­ ای(ANP )با بهره گرفتن از نظر خبرگان در شرکت ایران خودرو استفاده شده تا بتوان معیارهای مورد نظر را با توجه به مقایسات زوجی انجام شده توسط این خبرگان اولویت بندی کرد.
برای تعیین اولویت نهائی معیارهای اصلی مدل با تکنیک ANP باید سوپرماتریس اولیه (ناموزون)، سوپرماتریس موزون و در نهایت سوپرماتریس حدی محاسبه شود. هریک از ارکان این نمودار در مراحل مختلف تکنیک مقایسه زوجی و DEMATEL محاسبه شده است. بنابراین ساختار سوپرماتریس ناموزون با وارد کردن این داده‌ها در ساختار نهائی مدل که با نرم‌افزار Super Decisions طراحی شده است، قابل مشاهده می‌باشد.
سوپرماتریس ناموزون مطالعه حاضر از نرم‌ افزار Super Decisions استخراج شده است . با بهره گرفتن از مفهوم نرمال کردن، سوپر ماتریس ناموزون به سوپر ماتریس موزون (نرمال) تبدیل می‌شود. در سوپر ماتریس موزون جمع عناصر تمامی ستون‌ها برابر با یک می‌شود. در نهایت سوپر ماتریس حد محاسبه می‌شود. سوپرماتریس حد با توان رساندن تمامی عناصر سوپرماتریس موزون بدست می‌آید. این عمل آنقدر تکرار می‌شود تا تمامی عناصر سوپر ماتریس شبیه هم شود. در این حالت تمامی درایه‌های سوپر ماتریس برابر صفر خواهد بود و تنها درایه‌های مربوط به زیر معیارها عددی می‌شود که در تمامی سطر مربوط به آن درایه تکرار می‌شود.
براساس محاسبات صورت گرفته و سوپرماتریس حد، برونداد نرم‌افزار Super Decisions تعیین اولویت نهائی معیارها و زیرمعیارها مقدور است.
نتایج به دست آمده از تحلیل شبکه­ ای به عنوان اهمیت هر کدام از دسته عوامل و نیز زیرمعیارهای درون این خوشه ها با توجه به همه متغیرهای نام ­برده شده در فصل ۳ در زیر آورده شده است:
جدول ‏۵‑۱: نتایج اولویت­ بندی عوامل با بهره گرفتن از تحلیل شبکه­ ای

Row
Name
Normalized B Cluster
Limiting
۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...