۱-۴- اهداف انجام تحقیق

هدف این پژوهش این است که با بررسی و در نهایت شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک در سایت های گردشگری، راهکارهایی برای افزایش اعتماد کاربران ارائه گردد. لذا این پژوهش سعی دارد به آژانس های مسافرتی ‌در جلب اعتماد و رضایت مشتریان آنلاین کمک کند.

۱-۵- قلمرو مکانی، زمانی، موضوعی تحقیق

قلمرومکانی: پژوهش در تعدادی از آژانس های مسافرتی استان مازندران که دارای وب سایت هستند نظیر(نیکوپرواز، الماس پنج قاره، راشا جهان سیر) و در حوزه ارائه خدمات گردشگری آنلاین فعالیت می‌کنند، می‌باشد.

قلمروزمانی: قلمرو زمانی تحقیق، از فروردین تا خرداد ۱۳۹۴می باشد.

قلمرو موضوعی: این پژوهش در زمینه گردشگری و یکی از حوزه های آن به نام گردشگری الکترونیک می‌باشد از آنجا که اعتماد یک موضوع مهم برای انواع کسب و کار های الکترونیک از جمله گردشگری الکترونیک است این پژوهش عوامل مؤثر بر اعتماد الکترونیک را در سایت های گردشگری بررسی می‌کند.

۱-۶- سوال های تحقیق

سوال اصلی

  • چه عواملی بر اعتماد الکترونیک ‌اثرگذار است؟

سوال های فرعی

    • آیا ویژگی های کاربر بر اعتماد الکترونیک اثرگذار است؟

  • آیا ویژگی های وب سایت بر اعتماد الکترونیک اثر گذاراست؟

۱-۷- متغیرهای تحقیق

متغیرها وابسته و مستقل این پژوهش به شرح زیر می‌باشد.

متغیر وابسته: (اعتماد الکترونیک) متغیرهای مستقل: (ویژگی های سایت- ویژگی های کاربر)

۱-۸- تعریف مفهومی واژه ها

اعتماد الکترونیک: اعتماد الکترونیک به تمایل مشتریان به انجام مبادلات برخط است با این انتظار که سازمان به تعهدات خود عمل خواهد کرد و از توانایی‌های نظارتی و کنترلی خود سوء استفاده نخواهد کرد (یوسف زای[۳]،۲۰۰۵).

ویژگی های کاربر: ویژگی کاربر شامل موارد آشنایی با وب سایت و تجربه خرید اینترنتی می‌باشد(اوربان[۴] و همکاران، ۲۰۰۵).

ویژگی وب سایت: ویژگی وب سایت شامل موارد: قدرت نام تجاری، سفارشی سازی، حفظ حریم خصوصی، امنیت می‌باشد(اوربان و همکاران، ۲۰۰۵).

۱-۹- تعریف عملیاتی واژه ها

-ویژگی کاربر

الف – آشنایی با سایت

۱-آشنایی قبلی با سایت

۲- انجام خرید قبلی از این سایت

۳- چندبار از سایت دیدن کردن(اوربان و همکاران،۲۰۰۵).

ب – تجربه خرید

۱-استفاده از اینترنت برای خرید

۲- استفاده از اینترنت برای سرمایه گذاری و امور بانکی

۳- استفاده از سایت های دیگر و انجام معامله آنلاین(اوربان و همکاران،۲۰۰۵).

-ویژگی سایت

الف- سفارشی سازی

۱- برآورده سازی نیازهای شخصی کاربران

۲- دسته بندی و طبقه بندی محصولات

۳-تطابق هنجارها و ارزش های سایت با نیاز کاربران(ریبینک[۵] و همکاران، ۲۰۰۴).

ب- امنیت

۱-ویژگی های امنیتی مناسب و مشهود

۲-احساس امنیت برای دادن اطلاعات شخصی

۳-احساس امنیت برای ارائه اطلاعات کارت اعتباری(شاه عالم[۶] و همکاران،۲۰۱۰).

ج- حریم خصوصی

۱-مشهود بودن سیاست های حفظ حریم خصوصی

۲-قرار نگرفتن در لیست پست دسته جمعی

۳-به اشتراک نگذاشتن اطلاعات شخصی با سازمان های بازاریابی دیگر(شاه عالم و همکاران،۲۰۱۰).

د- قدرت نام تجاری

۱-آشنا بودن با نام تجاری

۲-اولین انتخاب بودن نام تجاری، برای خرید محصولات گردشگری

۳-قابل اطمینان بودن نام تجاری

۴-شهرت نام تجاری(شاه عالم و همکاران، ۲۰۱۰).

-اعتماد الکترونیک

۱-مهارت و توانایی سایت

۲-وجود دانش تکنولوژیک انجام معاملات به صورت بهنگام در سایت شرکت

۳-عدم وجود اشکالات تکنولوژیکی سایت در هنگام انجام معاملات بهنگام

۴-امکان پیش‌بینی عملکرد سایت شرکت با توجه به تجربه قبلی خود از سایت

۵-آرامش داشتن هنگام کار کردن با سایت

۶-وجود احترام و صداقت در رابطه شرکت با مشتری

۷-اعتقاد شرکت به همیشه محق بودن مشتری

۸-توجه کامل شرکت به منافع مشتریان در هنگام انجام معاملات(خدادحسینی، ۱۳۸۸).

۱-۱۰- جمع بندی فصل اول

در این فصل ابتدا معرفی و مقدمه ای بیان کرده و به دنبال آن مسئله پژوهش، اهمیت و ضرورت انجام تحقیق مشخص گردید در ادامه اهداف اصلی و فرعی تحقیق و قلمرو از حیث موضوعی زمانی و مکانی مشخص گردید در پایان فصل نیز تعریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات بیان گردید.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲- ۱- مقدمه

بررسی تاریخچه، مفاهیم، تعاریف و به طور کلی مبانی نظری یک مفهوم، پیش نیاز شناخت و پیاده سازی آن مفهوم است. بر این اساس، فصل حاضر با هدف شناسایی و ارائه ی مفاهیم، مدل ها و رویکرد های به کار گرفته شده در پژوهش دنبال می شود. در ابتدای این فصل، مباحثی پیرامون مفاهیم مرتبط با پژوهش مانند اعتماد، اعتماد الکترونیک، گردشگری الکترونیک و… ارائه می شود. در ادامه این فصل پژوهش های داخلی و خارجی انجام گرفته در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...