**۹۵۹/۰

**۹۸۵/۰-

**۹۵۱/۰-

**۹۵۱/۰-

**۹۵۱/۰

**۹۵۱/۰-

**۹۵۱/۰-

**۹۵۱/۰-

**۹۵۱/۰

**۹۳۶/۰

**۹۵۰/۰

SMP

**. همبستگی در سطح ۰۱/۰ معنی دار است.
اختصارها: M، مریستیک؛ P، پالمتیک؛ S، استئاریک؛ O، اولئیک؛ L، لینولئیک؛ Ln، لینولنیک؛ SFA، اسیدهای چرب اشباع؛ PUFA، اسیدهای چرب چند غیراشباعی؛ USFA، اسیدهای چرب غیر اشباع؛ SMP، نقطه ذوب لغزشی؛ SFC، محتوای چربی جامد؛ T، دما.
۴-۲-۲٫ مدل سازی
۴-۲-۲-۱٫ مدل­سازی SFC به صورت تابعی از دما (SFCf(T))
همانطور که در جدول (۴-۴) مشاهده می­ شود ضریب همبستگی پیرسون قوی و منفی بین متغیر مستقل دما و متغیر وابسته SFC در سطح معنی داری %۰۱/۰ وجود دارد (۹۹/۰r=). کاهش SFC چربی­های اینتراستریفیه شده با افزایش دما بدلیل کاهش محتوای تری آسیل گلیسرول­های سه اشباعی (S3) و تری آسیل گلیسرول های دو اشباعی- تک غیر اشباعی (S2U)، همبستگی منفی بین متغیرهای دما و SFC را توجیه می­ کند (کوچک یزدی و عالم زاده، ۱۳۹۱). همانطور که در شکل (۴-۵) مشاهده می­گردد، منحنی­های SFC چربی­های اینتراستریفیه شده محتوای ۱۵% تا ۸۵% FHPO به صورت تابعی از دما (SFCf(T))، به شکل سیگموئیدی (S شکل) هستند. در دماهای پائین، SFC به مقدار مجانب حداکثر، از جایی که ذوب، به منظور کاهش محتوای چربی جامد شروع می­ شود، گرایش دارد. در دماهای متوسط، SFC با یک نقطه عطف کاهش می­یابد و در نهایت در دماهای بالاتر، چربی کاملاً ذوب می­ شود، برای مثال SFC به مقدار مجانب حداقل صفر درصد گرایش دارد، طوری که چربی جامدی مشاهده نمی­ شود. در تحقیق حاضر به منظور تعیین مناسب ترین مدل توصیفی SFC چربی­های اینتراستریفیه به صورت تابعی از دما، از تعدادی از توابع سیگموئیدی نظیر گمپرتز، لجستیک، سیگموئید و هیل در برازش منحنی های SFC استفاده و سپس با بررسی شاخص­ های ارزیابی نیکوئی برازش (ضریب همبستگی ®، ضریب تعیین (R2)، خطای استاندارد (SE) و میانگین خطای مطلق(MAE))، بهترین مدل پیشنهادی گزارش شده است (جدول (۴-۵)).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۴-۵: تأثیر دما بر روی SFC مخلوط­های FHPO و SBO، اینتراستریفیه شده به روش آنزیمی. نشانگرها و خطوط به ترتیب مقادیر SFC آزمایشی و پیش بینی شده می­باشند.
جدول ۴-۵: بررسی مدل­های سیگموئیدی در تعیین مناسب ترین مدل SFCf(T) مخلوط­های اینتراستریفیه FHPO و SBO

مدل­های سیگموئیدی SFCf(T)

شاخص­ های نیکوئی برازش مدل­ها

r

R2

SE

P

MAE

لجستیک

۹۸/۰

۹۷/۰

۹۶/۶

۰۰۴۶/۰>

۱۹/۲

سیگموئید

۹۹/۰

۹۸/۰

۸۴/۵

۰۰۲۷/۰>

۱۵/۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...