بررّسی و تحلیل آداب نماز و نیایش- فایل ۴۲ – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تا انزوای رنگ
نهاد یکرنگی باشد.»
(همان: ۱۵۷ و ۱۵۸)
صفارزاده خط فکری خاصی را دنبال میکند و پیوسته از شعرهای گذشتهی خود الهام میگیرد؛
به نظر میرسد که مشغلهی ذهنی شاعر او را به این جهت سوق داده است و او با خلق چنین فضاهایی در صدد بوده تا موقعیت خود را بیش از پیش بشناسد.
از آن جا که صفارزاده مقام ارتباط و پیوستگی با ذات لایتناهی خداوند را درک کرده است ما را نیز به غنیمت دانستن لحظه های ناب ارتباط با خدا فرا میخواند:
« دریاب
لحظه های هدایت را
دریاب
هنگام اتّصال به دریای معرفت
جان تو بندری ست
جای ورود نور
جای صدور نور
این بلع نور
این جذب نور
باید عصاره شود
نیرو شود
حرکت شود
به راه بپیوندد
وگرنه
پرورش تن
و پروراندن هوش
آن نطفهی خصیم خواهد شد
در کندوکاوها
دنبال آن جرقهی فطرت
دنبال آن ستارهی مکتوم
دنبال وصل باش.»
(همان: ۱۸۰ – ۱۸۳)
بدین ترتیب صفارزاده ما را به شناخت حقیقتی دعوت میکند که توان و نیرویی مضاعف را دربر دارد و ما با قرار گرفتن در این مسیر میتوانیم به مقام وصل الهی دست پیدا کنیم.
در واقع میتوان گفت که «دیدن و اثبات و دریافت حق در همه حال مهمترین هدف صفارزاده بوده است،» (صفارزاده، ۱۳۶۶ ب: ۱۳۲) و از لحاظ فطری و موروثی صدای الهی اذان و راز و نیاز به درگاه خدا از کودکی در درون او تداوم داشته و با گذشت زمان، به دست آوردن تجربیات و شناخت فرهنگ غرب، اعتقاد او را راسختر کرده و بعد از سیروسفرهای درونی و بیرونی، این دریافت تدریجی به یقین تبدیل شده است.
در پایان نکتهای که شایان ذکر است این است که ما در شعر طاهره صفارزاده نیز به تقسیمبندی مطالب نماز و نیایش نپرداختهایم و این مسئله به دلیل ارتباط مفهومی بین موضوعات شعری است.
۴-۶-۱ بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش
۱ و۲ – «گفتم وحده لا اله الاهو / پسر روی جنازه پدر آتش میگذارد و برهمن دعا میخواند.» (صفارزاده، ۱۳۶۵ ب:۱۲)
۳- «در تاریکی / بسترم میان مقدسین دعای شب / احاطه شدهست.» (همان: ۸۰)
۴- «دو رکعت نماز قضا / مصاف لشکریان.» (همان: ۸۲)
۵ و ۶- «صدای ناب اذان میآید / صدای ناب اذان.» (همان: ۹۰)
۷- «و من به سوی نمازی عظیم میآیم.» (همان: ۹۱)
۸- «وضویم از هوای خیابان است.» (همان)
۹- «قبلههای حوادث در امتداد زمان.» (همان)
۱۰- «و لاک ناخن من / برای گفتن تکبیر / قشر فاصله نیست.» (همان)
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱۱- «و من دعای معجزه میخوانم.» (همان)
۱۲- «دعای تغییر.» (همان)
۱۳- «و عرض میکنم / نماز عصر را فرصت ندارم.» (همان: ۱۱۱)
۱۴- «بخواب / و دعا کن / که باز پیش تو برگردم.» (همان : ۱۱۶)
۱۵- «و برگهای نالان / تسبیح فصل را میشمارد.» (همان: ۱۱۹)
۱۶- «سجده به خاکیان فانی بردیم.» (صفارزاده، ۱۳۶۵ ت : ۱۳)
۱۷- «سجده به خاکیان خاک شونده.» (همان)
۱۸- «سجده به سنگدل.» (همان)
۱۹- «سجده چرا.» (همان)
۲۰- « صدای ناب اذان میآمد. (همان: ۲۴)
۲۱- «قبلههای حوادث.» (همان)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:08:00 ق.ظ ]
|