کوهن (۲۰۰۶) نشان داد که ارزش­های فرهنگی با عملکرد شغلی و رفتار مدنی سازمان ارتباط قوی دارد ۱۶درصد عملکردشغلی و رفتار مدنی سازمانی از طریق تعهدات و ارزش های فرهنگی تبیین شد. باچراچ و همکاران(۲۰۰۶) به­دست آوردند که بین رفتار مدنی سازمانی و ارزیابی­های عملکرد ارتباط وجود دارد. به عبارت دیگر، رفتار مدنی سازمانی ارزیابی­های مرتبط با عملکرد را در سازمان افزایش می دهد. آنها نشان دادند که ارتباط بین کمک کردن و عملکرد گروهی بستگی به رفتار مدنی در سازمان دارد.
در پژوهشی که توسط اکپرا و وین(۲۰۰۸)صورت گرفت نتایج این پژوهش حاکی ازوجود رابطه معنا­دار بین اخلاق کار سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی بود.
۲-۵- جمع­بندی پایه های تجربی
از نقاط قوت پژوهش­های خارجی و داخلی مذکور، جمع­آوری اطلاعات موضوعی و مقیاس­های اندازه ­گیری آنها می­باشد که بسترهای مناسب و مفید را برای اجرای بهتر تحقیق را آشکار می­سازند، هرچند هیچ کدام از بیشینه­های مطرح شده مستقیما با موضوع مورد مطالعه این پژوهش ارتباط ندارند و هرکدام از موضوعات مطرح شده از ابعاد دیگری استفاده شده است. اما بیشینه­های مطرح شده هم از نظر موضوعی و هم محتوایی زمینه­ها و زاویه­ های دید مناسب را برای اجرای بهتر تحقیق فراهم کرده است به طوری که ابعاد عدالت سازمانی، تعهد شغلی و رفتارشهروندی سازمانی براساس ادبیات موضوعی و پیشینه­ های تحقیق مطرح شده استخراج گردیده­اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۶- مدل تحلیلی پژوهش
باتوجه به مفاهیمی که پیش­تر تشریح شده و همچنین پیشینه­ای که از مدل­های عدالت سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی ارائه گردید و کاستی­هایی که درخصوص هر مدل برشمرده شد، مدل پیشنهادی به شرح ذیل ارائه می­گردد:
(شکل ۲-۵) مدل پژوهش
۲-۷- معرفی بانک تجارت
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، از ۳۶ بانک فعال در کشور ۸ بانک دارای مالکیت دولتی، ۱۶ بانک دارای مالکیت خصوصی صددرصد ایرانی و ۱۲ بانک دارای مالکیت مختلط ایرانی و خارجی بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ هفدهم خردادماه ۱۳۵۸،شورای انقلاب به منظور حفظ سرمایه ­های ملی، به­کار انداختن چرخ­های تولیدی کشور و تضمین سپرده­ها و پس­انداز مردم در بانک­ها “بانک­های کشور را ملی اعلام کرد و سپس به جهت کنترل و نظارت دقیق­تر بر سیستم بانکی و اجرای صحیح سیاست­های پولی و اعتباری، برخی از بانک­ها در یکدیگر ادغام گردیدند. بانک تجارت به موجب لایحه قانونی اداره امور بانک­ها مصوب مهرماه ۱۳۵۸ از ادغام یازده بانک خصوصی داخلی و مشترک داخلی – خارجی با سرمایه­ای بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال در تاریخ ۲۹ آذرماه سال ۱۳۵۸ تاسیس و سپس در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس نیز به آن ملحق گردید.
بانک تجارت از بدو تاسیس با بهره گرفتن از دو مزیت نسبی” نیروی انسانی متخصص” و “روش­های پیشرفته بانکی” که حاصل تجربیات بانک­های تشکیل­دهنده بود، امکان انتخاب و استفاده از بهترین سیستم­ها و شیوه ­ها را داشته است. به کارگیری و استفاده از برخی سیستم­های نرم­افزاری و سخت­افزاری که بعضا تاکنون نیز ادامه دارد( مانند SGB)، دارا بودن ارتباطات بین ­المللی قوی به واسطه داشتن شبکه وسیع کارگزاری و زیر ساخت­های غنی در زمینه بانکداری بین الملل(اولین بانک کشور در زمینه به کارگیری SWIFT) برتری این بانک را طی سالیان متوالی از لحاظ حجم عملیات بانکی داخلی و بین المللی حفظ نموده است.
درحال حاضر بانک تجارت بابیش از ۳۰ سال فعالیت بانکی و با دارا بودن شبکه وسیع وپیشرفته شعب با بیش از ۲۰۰۰ شعبه در داخل و خارج کشور و ارتباط با صدها کارگزار خارجی است، در زمره یکی از موسسات مالی بزرگ کشور بوده و مورد اعتماد بانک­های معتبر بین ­المللی می­باشد.
فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
مقدمه
هرگز نمی­ توان ادعا نمود و مطمئن بود که شناخت­های به­دست آمده حقیقت دارند زیرا زمینه شناخت مورد پژوهش نامحدود و آگاهی و روش­های ما برای کشف حقیقت محدود هستند. حال اگر فرض براین باشد که هدف فعالیت­های پژوهشی حقیقت­جویی است و پژوهشگران با صداقت به دنبال این هدف می­باشند آنچه را که ایشان انجام می­ دهند و می­یابند. می­توان کوششی برای نزدیکی به حقیقت دانست( رفیع پور، ۱۳۸۳).
دستیابی به هدف­های تحقیق میسر نخواهد بود، مگر زمانی که جستجوی شناخت یا روش­شناسی درست صورت پذیرد. « دکارت دراین رابطه روش را راهی می­داند که به­منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود»( خاکی ، ۱۳۸۲ ، ۱۹۴ – ۱۹۳).
اساس واقعی پژوهش علمی، تبیین رابطه میان متغیرهاست. دو روش اصلی که برای تعیین روابط در اختیار است معمولاً از چند جهت با هم تفاوت دارند. یکی از این دو روش، روش توصیفی است و شامل مجموعه روش­هایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده ­های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم ­گیری می­باشد( سرمد ، مرتضی ، ۱۳۸۰).
تحقیق حاضر به بررسی اثر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با اثر میانجی­گری تعهد شغلی در شعب بانک تجارت شهر تهران می ­پردازد.
۳-۱- نوع و روش تحقیق
از آنجا که تمام اهداف این تحقیق در راستای کسب دانش لازم جهت برطرف کردن نیازهای شناخته شده است، روش این تحقیق براساس هدف به دلیل این که به دنبال توسعه دانش در یک زمینه خاص است، کاربردی می­باشد.(خاکی،۱۳۷۹)
ازحیث روش به این دلیل که صرفاٌ آن­چه که هست بیان می­ شود و تغییری در متغیرها ایجاد نمی­ شود و تحقیق برای شناخت بیشتر وضع موجود و کمک به فرایند تصمیم ­گیری است، تحقیق توصیفی است و به این دلیل که از ابزار پرسشنامه برای این تحقیق استفاده شده است، این تحقیق از نوع پیمایشی است. پیش فرض اصلی در روش پیمایشی آن است که با به کارگیری دقیق روش­های علمی می­توان از طریق مطالعه­ یک نمونه به تعمیم نتایج آن به یک جامعه بزرگتر نائل شد.(کومار،۱۳۷۴، ۴۸)
۳-۲- جامعه آماری مورد بررسی
۳-۲-۱ جامعه آماری
مجموعه واحدهایی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه آماری را تشکیل می­ دهند (خاکی، ۱۳۷۸).
جامعه­ آماری تحقیق شامل ۴۱۹۶ نفر از کارکنان شعب بانک تجارت شهر تهران می­باشد.
۳-۲-۲- حجم نمونه
جامعه­ آماری تحقیق شامل ۴۱۹۶ نفر از کارکنان شعب بانک تجارت شهر تهران می­باشد. تعداد ۳۵۱ نفر از طریق جدول مورگان به عنوان حجم نمونه تعیین گردید.
۳-۲-۳- روش نمونه گیری: روش نمونه گیری این تحقیق تصادفی طبقه ­بندی شده می­باشد.
۳-۲-۴- تعیین حجم نمونه: از جدول مورگان
۳-۳- جمع‌ آوری اطلاعات
زمانیکه موضوع پژوهش انتخاب شد و نوع تحقیق براساس هدف مشخص گردید ابتدا باید براساس ادبیات پژوهش به تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش پرداخت و سپس متغیرهای پژوهش باید به نوعی اندازه ­گیری و سنجش شوند. به طورکلی روش­های گردآوری اطلاعات در یک پژوهش را می­توان به دو دسته کتابخانه­ای و میدانی تقسیم نمود. درخصوص جمع­آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از روش­های کتابخانه­ای و درخصوص جمع­آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه ­های پژوهش از روش میدانی استفاده می­گردد.
پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده از ابزارهای رایج اندازه ­گیری متغیرها هستند اما در بسیاری از تحقیقات علوم انسانی از مقیاس­های سنجش نگرش استفاده می­ شود. مشهورترین مقیاس­های سنجش نگرش عبارتند از: مقیاس لیکرت، مقیاس افتراق معنائی، مقیاس ثرستون، مقیاس گاتمن و مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس.
۳-۳-۱- ابزار اندازه ­گیری
در این پژوهش به منظور جمع­آوری داده ­ها و اطلاعات از پرسشنامه استاندارد(یوان چو، سنگ چو و گری کلین ۲۰۱۳) استفاده گردیده است.
۳-۳-۲- پرسشنامه
اجزای پرسشنامه
الف) نامه همراه:
در این قسمت هدف از پژوهش، ضرورت همکاری پاسخ­دهنده در ارائه داده ­های مورد نیاز و نحوه پاسخ­گویی به سوالات بیان شده است.
ب) سوال­های (گویه ­های) پرسشنامه
ب۱) سوالات عمومی:
دراین سوالات تلاش شده است تا اطلاعات کلی و جمعیت­شناختی دررابطه با پاسخ ­دهندگان جمع­آوری گردد.
ب۲) سوالات تخصصی:
سوالات تخصصی شامل سه بخش می­باشد بخش اول مربوط به سوالات عدالت سازمانی، بخش دوم مربوط به سوالات تعهد شغلی و بخش سوم مربوط به رفتار شهروندی سازمانی می­باشد.

سؤال های ۱ تا ۵

عدالت توزیعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...