چانگ و چوی (۲۰۰۵)

مدیریت سیستماتیک دانش سازمانی شامل فرایندهای ایجاد، جمع‌ آوری، سازماندهی، ذخیره، انتشار، استفاده و بهره‌برداری از دانش برای ایجاد ارزش کسب و کار و ایجاد مزیت رقابتی

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-۱۱-۲-۲- تعریف مفهومی مدیریت دانش پروژه[۳۸]
مطابق استاندارد گستره دانش مدیریت پروژه[۳۹]، مدیریت دانش پروژه این‌گونه تعریف می‌شود: سازماندهی دانش‌ها‌ و اطلاعات سازمان، جهت افزایش ظرفیت مدیریت پروژه و در نتیجه دستیابی به ارزش‌ها‌ی سازمان با توجه به ظرفیت‌‌ها‌ی آن سازمان را، مدیریت دانش پروژه‌‌ها‌ می‌نامند.
در تعریفی دیگر مدیریت دانش در موقعیت‌های پروژه‌ای و بنابراین ارتباط میان اصول مدیریت دانش و مدیریت پروژه را مدیریت دانشِ پروژه نامند (Hanisch et al., 2009, p.149).
۱-۱۱-۲-۳- تعریف عملیاتی «بسترسازی مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش» به عنوان متغیر وابسته تحقیق
جهت بررسی میزان وجود بسترهای مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور صنعت نفت، همانند بررسی موجودیت دفتر مدیریت پروژه، سؤالات این بخش نیز در مقیاس پنج‌گانه لیکرت طبقه‌بندی شده و از پاسخ‌دهندگان درخواست می‌گردد پاسخ خود به سؤالات را در محدوده بسیار خوب تا بسیار ضعیف علامت‌گذاری نمایند و در ‌نهایت مجموع میانگین این نمرات به عنوان نمره‌ی این بخش منظور خواهد گردید.
۱-۱۱-۳- سازمان پروژه‌محور[۴۰]
سازمان‌های پروژه‌محور سازمان‌هایی هستند که فعالیت آنها اساساً از پروژه‌ها تشکیل شده است. این گونه سازمان‌ها ممکن است به صورت مستقل برای مشتریان خارجی کار کنند، و یا به صورت شعبه‌ای از یک سازمان بزرگتر، مشتریان داخلی و خارجی داشته باشند و یا حتی به صورت کنسرسیومی از شرکت‌ها برای خدمت به اشخاص ثالث با هم همکاری نمایند (Koskinen and Pihlanto, 2008).
این سازمان‌ها شامل دو دسته زیر هستند:
سازمان‌هایی که درآمد خود را عمدتاً از انجام پروژه‌ها به دست می‌آورند مانند شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های مهندسی که می‌توانند به صورت مشاور یا پیمانکار باشند؛
سازمان‌هایی که رویکرد مدیریت بر مبنای پروژه را پذیرفته‌اند. در واقع این رویکرد، رویکردی است که سازمان برای اجرای عملیات از رویکرد مدیریت پروژه استفاده نماید و عملیات را به نوعی با تعریفی که از پروژه داریم، هماهنگ سازد. به این روش مدیریت بر مبنای پروژه[۴۱] گفته می‌شود.
لازم به ذکر است که عنوان سازمان پروژه‌محور در تحقیق حاضر، مطابق تعریف اول می‌باشد.
۱-۱۱-۴- دروس آموخته[۴۲]
درس‌های آموخته عبارتند از راهنماها، نکات و یا چک‌لیست‌ها درخصوص آنچه در یک موقعیت خاص با مشکل مواجه شده و یا به خوبی پیش رفته است (Stewart,1997).
۱-۱۲- استفاده‌ کنندگان از نتایج تحقیق و سازمان‌های حامی
کاربران تحقیق حاضر را می‌توان بصورت ذیل عنوان نمود:
شرکت‌هایی که قصد استفاده از رویکرد مدیریت پروژه برای پیشبرد پروژه‌های خود دارند؛
شرکت‌هایی که درصدد پیاده‌سازی دفتر مدیریت پروژه هستند؛
شرکت‌های پروژه‌محوری که قصد پیاده‌سازی مدیریت دانش پروژه‌ها در سازمان خود را دارند؛
پژوهشگرانی که در زمینه مدیریت پروژه، دفاتر مدیریت پروژه و مدیریت دانش پروژه تحقیق می‌کنند و یا از روش تحقیق مشابه استفاده می‌نمایند.
توجه بدین نکته ضروری است که با توجه به معطوف بودن این تحقیق به صنعت نفت، بیشترین کاربرد آن در سازمان‌های پروژه‌محور صنعت نفت می‌باشد.
این پایان‌نامه تحت حمایت مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی انجام پذیرفته است. نحوه‌ی حمایت، به‌صورت صدور معرفی‌نامه این مؤسسه خطاب به دفاتر مدیریت پروژه آن دسته از سازمان‌های پروژه‌محور صنعت نفت کشور که به عنوان نمونه در این پایان‌نامه مد‌نظر بوده‌اند، در راستای همکاری به‌منظور تکمیل ابزار تحقیق بوده است.
فصل دوم:
«ادبیات موضوع»

ادبیات مدیریت دانش
ادبیات سازمان پروژه‌محور
ادبیات دفتر مدیریت پروژه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...