دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد نقش پیش بینی کننده … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
رعایت حقوق و برادری
۰.۱۶-
.۱۶۷
-.۱۴۹
-.۳۵۸
.۰۰۱
رعایت کرامت و عفّت
-۰.۳۵
.۲۶۵
-.۳۰۰
-۱.۳۵۵
.۰۳۱
همبستگی و مشارکت
-۰.۳۵
۰.۲۳۱
-.۳۲۱
-.۲۳۱
.۰۳۳
با توجه به اینکه هدف از انجام این آزمون تبیین مدل اثر مولفه های سلامت بر پرخاشگری به عنوان متغیر وابسته می باشد از مدل رگرسیون چندگانه به منظور بررسی اثر چندین متغیر مستقل بر روی یک متغیر وابسته مورد استفاده قرار می گیرد.
مدل برازش داده شده به مشاهدات به صورت زیر تعریف می شود،
در این رابطه ها متغیرهای مستقل مفروض می باشند.
معنی داری مدل فوق به کمک آماره F (فیشر) مورد آزمون قرار می گیرد. فرضیه های مورد بررسی در این آزمون مانند زیر تعریف می شوند :
در جدول ستون r نشان دهنده ضریب همبستگی متغیرهای مستقل وارد شده به مدل با متغیر وابسته می باشد.همچنین ضریب تعیین نشان می دهد که ۳۱% متغیر پرخاشگری(متغیر وابسته) در سطح نمونه توسط متغیرهای مستقل یعنی مولفه های سلامت اجتماعی تبیین می گردد. و ضریب تعیین تعدیل شده نشان می دهد که ۲۶% متغیر پرخاشگری (وابسته) توسط متغیر مستقل یعنی مولفه های سلامت تبیین می گردد.
همچنین در جدول ناحیه معنی داری و آماره آزمون f جهت بررسی معنی داری مدل رگرسیون آمده است همانگونه که نتایج نشان می دهد ناحیه معنی داری ۰.۰۰۰ می باشد که از ۵% سطح خطای آزمون کمتر است لذا می توان تشخیص داد مدل برازش شده معنی دار می باشد.
همچنین در ادامه با بررسی جدول میزان عرض از مبدا مدل برازش شده ۱.۱۷ استخراج گردیده است و بدلیل آنکه ناحیه معنی داری آزمون مدل سلامت ۰.۰۰۰ استخراج گردیده و از ۵% سطح خطای آزمون کمتر است معنی داری مدل پیشنهادی تایید می گردد که نهایتا مدل به صورت زیر می باشد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱مقدمه
یکی از بخش های مهم هر تحقیقی دستیابی به نتایج آن پژوهش می باشد که در نهایت به ارائه پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی در مورد مسأله مورد نظر می پردازد. در این بخش ابتدا به نتایج توصیفی، و تحلیلی پرداخته، سپس پیشنهادها و محدودیت ها ارائه گردیده است.
افراد خشونت گرا سعی می کنند از طریق خشونت فیزیکی یا لفظی بر دیگران مسلط شوند. آن ها معمولاً قربانیان خود را از میان افراد منزوی و بی نشان و آسیب پذیر انتخاب می کنند. این افراد با بهره گرفتن از خشونت احساس می کنند که فرد مهمی هستند(محمودی، ۱۳۸۸). این موضوع در خصوص جوانان و نوجوانان نیز کاملا مصداق پیدا می کند بخصوص اینکه با توجه به عواقب ناگوار پرخاشگری، باید از بروز آن جلوگیری کرد. البته باید توجه داشت که برای کنترل پرخاشگری نباید دست به تنبیه پرخاشگر زد. بلکه هدایت مناسب تنبیه در شرایطی معین از سوی والدین، مربیان و پلیس می تواند منجر به اصلاح رفتار پرخاشگرانه شود و در این صورت است که تنبیه به شکل کنترل شده اِعمال شود. اما به نظر می رسد بهترین روش برای کنترل پرخاشگری آن باشد که کودکان بیاموزند چگونه خشم خود را کنترل کنند و با توجه به رفتارهای اجتماعی دیگران به هدایت مطلوب کنش های خویش و اداره فرصت های وقوع پرخاشگری بپردازند (برکوویتز، ۱۳۸۸).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
رفتار پرخاشگرانه به صورت معمول تنبیه گرایانه، سرزنش آمیز، تحکیم جویانه و خصمانه است و می تواند تهدید، توهین و حتی تنبیه بدنی را شامل شود. حتی لبخند تمسخر آمیز، عبارت طعنه و غیرت نیز نوعی پرخاشگری است(اسفندیار، ۱۳۸۸)
روان شناسان اجتماعی نیز اگر چه پرخاشگری را به صورت «آسیب رسانی عمدی»تعریف می کنند، اما آن ها می دانند تعیین این که آیا عملی که باعث آسیب وارد شدن به دیگری شده است از روی قصد و عمل بوده یا نه، کاری بسیار دشوار است(بارون و همکاران، ۱۳۸۸ ).
نانجل، اردلی کارپنتر و نیومن[۸] (۲۰۰۰) پلگرینی و لانگ[۹](۲۰۰۲) و بونیکا، یشوا، آرنولد، فیشر و زلجو[۱۰] (۲۰۰۳) مسئله پرخاشگری را یکی از مهم ترین مسائل دوره نوجوانی (عاشوری و همکاران، ۱۳۸۷) معرفی کرده اند که ناشی از عوامل مختلفی چون ناکامی،محیط زندگی، تنبیه های والدین و مربیان، تأیید و تشویق رفتار پرخاشگرانه،تضاد در دستورات والدین و مربیان، مسایل فرهنگی می باشد.
اما توجه صرف به مسایل ذکر شده در بالا نباید ذهن را از بررسی تاثیر سلامت روانی و اجتماعی و دینی بر مسئله پرخاشگری منحرف نماید. در خصوص عوامل ذکر شده تا کنون بررسی کمی انجام شده و اهمیت پژوهش در خصوص تاثیر پذیری پرخاشگری از مسایل مذهبی و دینی و سلامت روانی و دینی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
لذا در این پژوهش نیز با هدف بررسی تاثیر سلامت اجتماعی مبتنی برآموزه های اسلامی بر پرخاشگری صورت پذیرفت که نتایج بشرح زیر می باشد:
فرضیه ۱: بین صداقت و پایبندی به پیمان وپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد:
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به پیمان پرخاشگری نیز کاهش می یابد. همچنین با توجه به آزمون رگرسیونی ضریب تاثیر این متغیر بر پرخاشگری نوجوانان معادل ۰.۷۳ – می باشد که تاثیر پذیری آن در سطح خطای ۱% تایید گردید.همانگونه که در دین مبین اسلام نیز بسیار بر وفای به عهد و پیمان تاکید شده است بار ها بر تاثیر صداقت بر دوستی و افزایش الفت تاکید شده است همچنین این فرضیه دارای نو آوری بوده و تا کنون در پژوهشی مورد بررسی قرار نگرفته است.
فرضیه ۲: بین معنویت دینی باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به معنویت پرخاشگری نیز کاهش می یابد. همچنین با توجه به آزمون رگرسیونی ضریب تاثیر این متغیر بر پرخاشگری نوجوانان معادل ۰.۷۹ – می باشد که تاثیر پذیری آن در سطح خطای ۱% تایید گردید.همچنانکه در دین مقدس اسلام بر فروبردن خشم و صبر تاکید بسیار گردیده و بردباری و صبوری بر خشم را نشانه ایمان و تقوای مسلمان دانسته اند.همچنین نتیجه این پژوهش توسط پژوهش نورالهی(۱۳۸۶) که به مقایسه پرخاشگری در بین نوجوانان خانواده های مذهبی و غیر مذهبی شهرستان ابهر می پردازد مورد تایید قرار می گیرد. همچنین پاول(۲۰۰۷) نیز در تحقیقات خود رابطه سلامت منوی و کیفیت زندگی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد که نتایج نشان داد سلامت معنوی عامل موثر بر کیفیت زندگی می باشد.
فرضیه۳: بین رعایت حقوق و برادری باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به معنویت پرخاشگری نیز کاهش می یابد. همچنین با توجه به آزمون رگرسیونی ضریب تاثیر این متغیر بر پرخاشگری نوجوانان معادل ۰.۱۶ – می باشد که تاثیر پذیری آن در سطح خطای ۱% تایید گردید.آنچه دین مقدس و شرع اسلام بدان تاکید فراوان داشته احترام و رعایت حقوق جمعی است و این عامل را در جهت وحدت و حفظ اکثریت و بهبود روابط اجتماعی موثر دانسته است.
فرضیه۴: بین رعایت ادب وعفت باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به معنویت پرخاشگری نیز کاهش می یابد. همچنین با توجه به آزمون رگرسیونی ضریب تاثیر این متغیر بر پرخاشگری نوجوانان معادل ۰.۳۵ – می باشد که تاثیر پذیری آن در سطح خطای ۱% تایید گردید.نتایج این فرضیه نیز توسط تحقیقات شیلدز و پیرس(۱۹۹۷) مورد تایید است چرا که در این تحقیق نیز نشان داده است مهمترین عاملی که بر ترویج خشونت و پرخاشگری موثر بوده است کیفیت روابط با همسالان و مشاجرات خانوادگی بوده است.
فرضیه ۵: بین مشارکت و همبستگی باپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به معنویت پرخاشگری نیز کاهش می یابد.نتیجه این پژوهش توسط پزوهش حسنی (۱۳۸۷) که به بررسی رابطه میزان مهارت ارتباطی ، باورهای مذهبی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی با سلامت اجتماعی میپردازد مورد تایید قرار می گیرد.
فرضیه ۶: بین سلامت اجتماعی مبتنی برآموزه های اسلامی وپرخاشگری نوجوانان رابطه وجود دارد.
نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی دار منفی و معکوس وجود دارد یعنی با افزایش در صداقت و پایبندی به معنویت پرخاشگری نیز کاهش می یابد. همچنین با توجه به آزمون رگرسیونی ضریب تاثیر این متغیر بر پرخاشگری نوجوانان معادل ۰.۳۵ – می باشد که تاثیر پذیری آن در سطح خطای ۱% تایید گردید. همچنین نتایج تحقیقات جویباری و ثناگو(۱۳۸۴)نشان می دهد تامین سلامت خانواده ها می تواند عامل زیربنایی در سلامت نوجوانان باشد. و آموزش شیوه های مقابله باپرخاشگری و خشونت به نوجوانان می تواند راهگشا باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:09:00 ق.ظ ]
|