پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | هتماکی و اوبراشتینر[۳۸] ( – 3 |
مک کیور[۳۵] (۱۹۸۴) او در گزارش خود اطلاعات آماری تولید، مصرف و تجا رت خارجی محصولات جنگلی امریکا را به صورت جدول و گراف جمع آوری کرد و بهوسیله آنها به بررسی حرکت اقتصادی چوب از جنگلهای ملی تا مصرف کننده در امریکا پرداخته است.
وو و لو[۳۶] (۱۹۹۳) نشان دادند که برای پیش بینی کوتاهمدت قیمت سهام آمریکا شبکه عصبی مصنوعی در مقایسه با روش ARIMA عملکرد بهتری دارد، اما در بلندمدت فرآیندARIMA دقت پیش بینی بهتری دارد.
صبور و ارشاد الحق (۱۹۹۳) نوسانهای روندزمانی، فصلی و سیکلی قیمتهای عمدهفروشی در بنگلادش را با بهره گرفتن از مدل ARIMA و هارمونیک برای پیش بینی قیمتهای آینده مورد استفاده قرار دادند. از میان روشهای معمول موجود برای پیش بینی سریهای زمانی، مدل ARIMA از کاربرد گستردهتری برخوردار بوده است.
کورک وکوران[۳۷] (۱۹۹۶) عنوان کردند در انگلیس روشهای اقتصادسنجی بهتر از شبکه عصبی مخارج مصرف کنندگان را پیش بینی می کند.
خالو زاد و همکاران (۲۰۰۱) برای پیش بینی شاخص قیمت سهام بورس تهران، مدل شبکه عصبی توانایی بیشتری در پیش بینی بلند مدت دارد.
هتماکی و اوبراشتینر[۳۸] (۲۰۰۲) از داده های سالیانه ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۰ ، جهت پیشبینی تابع تقاضای کاغذ روزنامه در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ استفاده نمودند. بررسی کنندگان، از سه مدل مختلف جهت پیشبینیهای بلند مدت شامل مدل کلاسیک، مدل بیزین و مدل تکمنظوره ( ad hoc) بهره بردند. مدل کلاسک در ارائه توضیح و پیش بینی تغییرات ساختاری ناتوان بوده و لاجرم بایستی از مدلهای دیگر استفاده نمود. در مدل بیزین نظرات کارشناسان صنعتی درباره تقاضای آتی برای محصول مورد مطالعه در پیش بینی گنجانده شده و در مدل تک منظوره تقاضا برای کاغذ روزنامه بهعنوان تابعی از تغیرات در گردش آن در نظر گرفته می شود. نتایج حاصله، تغییرات ساختاری در الگوی مصرف کاغذ روزنامه را از اواخر دهه ۱۹۸۰ نشان میدهد به طوریکه کشش درآمدی از سال ۱۹۸۷ منفی شد، که نشان روشنی از این موضوع است. این مسئله اشاره دارد که مردم، روزنامه کمتری را مطالعه میکنند در حالی که میزان استفاده از رسانه های الکترونیکی به خصوص اینترنت افزایش یافته است. در نهایت نتیجهگیری کلی نشان میدهد که تقاضا برای کاغذ روزنامه در ۲۰ سال آینده رو به کاهش است.
هتماکی و میکلا [۳۹](۲۰۰۵)به پیش بینی میزان تقاضا برای واردات کاغذ چاپ و تحریر اندود شده به کشور آلمان پرداختند. نامبردگان برای این منظور از مدلهای سریزمانی تک متغیره، مدلهای تک معادلهای اقتصادسنجی و مدلهای سیستمی چند متغیره استفاده نمودند. داده های مورد استفاده در طی دوره ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ بوده و مشاهدهها طی بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ برای ارزیابی عملکرد پیش بینی خارج از نمونه مورد استفاده قرار می گیرند. پیش بینی با بهره گرفتن از ترکیبات وزنی مختلفی از مدلهای پیش بینی انفرادی انجام میگیرد. نتایج بیان می کند صحت پیش بینیها زمانیکه فرد از الگوهای سری زمانی یک متغیره به الگوهای اقتصاد سنجی حرکت می کند افزایش مییابد. بهترین مدل پیش بینی تکی بر اساس معیار RMSE مدل VARX در حالتهای مختلف میباشد. با ترکیب بهینه مدلهای انفرادی پیش بینی فرد می تواند حتی پیش بینیهای دقیقتری انجام دهد.
ادیگر و اکبر[۴۰] (۲۰۰۷) با بهره گرفتن از روش ARIMA تقاضای نفت در ترکیه را پیش بینی نمودند.
چو و همکاران[۴۱](۲۰۰۸) حجم واردات کشور تایوان را با بهره گرفتن از مدلهای رگرسیونی پیش بینی نمودند.
۲-۱۵ نتیجه گیری از ادبیات پژوهش
با توجه به پژوهشهای انجام شده در زمینه پیش بینی متغیرهای مختلف اقتصادی بهوسیله روشهای کمی مختلف پیش بینی برای پیش بینیهای کوتاه مدت اکثرا روش های پیش بینی ARIMA بهتر از سایر روش ها عمل کردهاست. وبرای پیش بینیهای بلندمدت روشهای شبکه عصبی مصنوعی بهتر عمل کردهاست.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه
پژوهش[۴۲] را میتوان یک فعالیت سیستماتیک تعریف کرد که به کشف و پروراندن مجموعه ای از دانش سازمانیافته معطوف است. بهعبارت دیگر پژوهش عبارت از تحلیل و ثبت عینی و سیستماتیک کنترل شده که ممکن است به پروراندن قوانین کلی، اصول یا نظریه ها بیانجامد و منجر به پیش بینی یا احتمالاً کنترل نهایی رویدادها شود. شناخت علمی، شناختی است که هم با استدلال و هم با تجربه (مشاهده) قابل اثبات باشد. اعتبار منطقی و تأیید تجربی ملاکهایی هستند که در ارزیابی ادعاهای علمی بهکار گرفته میشوند. فرایند پژوهش متشکل از مراحل: مسأله، فرضیه، طرح پژوهش، اندازه گیری، جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و تعمیم است. بنابرین پزوهش را میتوان کوششهای سازمانیافتهای تلقی کرد که پژوهشگر را در روشن سازی حقیقت یک موضوع یاری می دهند. روش شناسایی پژوهش ابزار لازم را در اختیار پژوهشگر قرار میدهد تا با مطالعه علمی به یافته های علمی دست پیدا کند (ازکیا،۱۳۸۲: ۵۶). روشهای پژوهش در واقع ابزار دستیابی بهشمار میروند. روشهای پژوهش متعددند و هر روشی تا اندازهای به کشف قوانین علمی کمک می کند. (ایرانی و بختیاری،۱۳۸۲: ۷۲) هر روش پژوهش بر اساس ماهیت موضوع مناسبت و گاهی ضرورت پیدا می کند.
پایه هر علمی، روش شناخت آن است واعتبار ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که درآن علم به کار میرود (خاکی، ۱۳۸۷: ۴۳).
در این فصل روش اجرای پژوهش، نوع پژوهش، قلمرومکانی و ابزار گردآوری داده های پژوهش ارائه شده است. در این پژوهش محصول مورد مطالعه انواع برنج است. داده های لازم از این محصولات طی دوره زمانی ۱۳۹۱-۱۳۶۰ به صورت سالانه شامل ارزش واردات به صورت [۴۳]FOB از سالنامههای آمار بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی طی سالهای مختلف گردآوری شدهاست. جهت انجام پیش بینی از نرم افزارEviews استفاده میگردد که از نرمافزارهای کارا در اقتصادسنجی است.
۳-۲ روش پژوهش
پژوهشها را بر اساس معیار و مبناهای مختلفی دستهبندی میکنند که یکی از طبقه بندیها بر مبنای دو معیار هدف و روش اجرا است. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی است. هدف پژوهشهای کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر پژوهشهای کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشوند (سرمدی و دیگران، ۱۳۸۳: ۵۲). درعین حال این پژوهش از نظر روش اجرا از نوع علّی است.
۳-۳ ابزارهای گردآوری داده ها
در پژوهش حاضر ارزش واردات برنج به صورت FOB از سال ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۹۱ به هزارریال در قیمت پایه سال ۱۳۸۴ از سالنامههای آمار بازرگانی خارجی ایران گردآوری شده است.
۳-۴ روش تحلیل داده ها
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:20:00 ق.ظ ]
|