– تعیین زمانی برای قبول فرم درخواست

– پیش‌بینی و تأمین هزینه کارگاه آموزشی

– پیش‌بینی و تأمین تدارکات و تجهیزات و تعیین مسئول تدارکات و تجهیزات

– نصب پلاکاردهای لازم

– ارتباط با مطبوعات برای انجام مصاحبه و تهیه گزارش

– بررسی نهایی وضعیت سالن و کلاس­ها در دو روز قبل از برگزاری کارگاه آموزشی

اقداماتی که در زمان برگزاری کارگاه آموزشی می­بایست انجام شود:

– رئیس جلسه در ابتدا ‌خوش‌آمد می­گوید و اعضای کارگاه آموزشی را معرفی می­نمایند. سخنرانان توسط رئیس جلسه دعوت می­شوند و برنامه اعلام می­ شود.

– هر سخنران حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مطالبی را ارائه می­دهد و سپس اعضا در گروه ­های (۵ تا ۱۰ نفره) در کلاس کار گروهی، پیرامون سوالات تعیین شده، بحث و تبادل نظر ‌می‌کنند.

– پس از پایان کار گروهی در یک نشست عمومی از هر گروه یک نفر به عنوان گزارشگر، نتایج کار گروهی خود را به جمع ارائه می­دهد تا روی آن بحث و اظهار نظر کنند.

– در هر گروه یک نفر به عنوان تسهیل کننده و هماهنگ کننده کار گروهی (راهنما) حضور دارد. این افراد از قبل تعیین ‌شده‌اند.

وظایف رئیس جلسه :

– مدیریت در جلسه از شروع سخنرانی آموزش دهندگان تا جمع ­بندی بحث عمومی جلسه بر عهده رئیس جلسه است.

– از رئیس جلسه انتظار می­رود خود را عضوی مثل سایرین بداند.

– دیگران را به شرکت در بحث تشویق و ترغیب کند.

– اعضا را تشویق کند به نظرات یکدیگر احترام بگذارند.

– اعضا را به گرفتن تصمیمات جمعی هدایت کند.

– به نظرات درست احترام بگذارد و بازخورد مناسب بدهد.

– از تخصص همه افراد استفاده کند.

– به یاد داشته باشد که هیچ عضوی در جلسه از او پایین­تر نیست.

– در صورت خارج شدن سخنران از موضوع بحث می ­تواند به او تذکر بدهد.

وظایف دبیر جلسه :

– حفظ نظم و ترتیب بحث­ها

– رعایت زمان تعیین شده برای هر فعالیت

– همکاری با رئیس جلسه در دعوت از اساتید و نمایندگان گروه­ ها برای ارائه نتایج کار گروهی مطابق با برنامه زمان­بندی شده

– تحریر مصوبات و ابلاغ آن به اعضای جلسه و برگزارکنندگان

– تهیه گزارش کارگاه آموزشی

مسائلی که سخنران (آموزش دهنده) لازم است رعایت کند :

– مدت سخنرانی نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد.

– اهداف آموزشی را در ابتدای سخنرانی به اطلاع دیگران برساند.

– به یاد داشته باشد پاسخ بسیاری از سوالات را ‌می‌توان در طی بحث گروهی داد.

– از مطالب جدید برای ارائه موضوع استفاده کند.

– رئوس مطالب را به صورت جزوه در اختیار شرکت کنندگان بگذارد.

– ایجاد انگیزه در ابتدای سخنرانی که می ­تواند به صورت­های زیر انجام شود (نمایش یک فیلم ویدئو کوتاه یا اسلاید یا تصویر در رابطه با موضوع موردبحث – بیان یک تجربه یا داستان در رابطه با موضوع مورد بحث – خواندن قطعه شعر یا قطعه ادبی که با بحث ارتباط داشته باشد.)

نحوه انجام کار گروهی :

– اعضا در گروه ­های کوچک ۵ تا ۱۰ نفری در کلاس­های مجزا و محیط آموزشی با تجهیزات مورد نیاز (میز، صندلی، وایت بورد و ماژیک …) قرار می­ گیرند.

– اعضای خود را معرفی ‌می‌کنند.

– در گروه یک نفر به عنوان رئیس، یک نفر به عنوان دبیر انتخاب می­ شود.

– یک منشی و یک گزارشگر انتخاب می­ شود.

– اهداف و زمان کار گروه توسط راهنما یا تسهیل کننده به کلیه اعضای گروه تذکر داده می­ شود.

– رئیس گروه اداره جلسه و حفظ نظم و هماهنگی بحث و دبیر گروه مسئولیت تنظیم گزارشات را به عهده دارد.

– یادداشت بحث­ها و نکات مهم بر روی تخته به عهده منشی تخته است.

– گزارشگر، تصمیمات اتخاذ شده در بحث گروهی را به کارگاه آموزشی ارائه می­دهد (نقطه نظرات و نتیجه ­گیری­های شخصی خود را دخالت نمی­دهد) در صورتی که هنگام گزارش، جواب سوال را نداند، می ­تواند از نظرات سایر اعضای گروه خود استفاده کند.

وظیفه تسهیل کننده یا راهنما در جلسات کار گروهی:

تسهیل کننده جزو اعضای گروه نیست و اظهار نظر نمی­کند، نقش هدایت کننده و هماهنگ کننده را دارد. تا اعضای گروه در روند بحث گروهی راه را به خطا نروند. اگر اعضا به دلیل کمبود اطلاعات، به بن­بست برسند راهنما می ­تواند خیلی مختصر به موضوع اشاره کند و نتیجه ­گیری را به فراگیران محول نماید.

وظیفه منشی تخته در جلسات کار گروهی :

در کار گروهی، منشی تخته عضوی از اعضا گروه بوده در اظهارنظرها سهم مساوی دارد و رئوس بحث­ها و نکات مهم را که مورد استفاده اعضای گروه است بر روی تخته یادداشت می­ کند.

وظیفه گزارشگر در جلسات کار گروهی :

گزارشگر تصمیمات اتخاذ شده در بحث گروهی را در جلسه عمومی کارگاه آموزشی ارائه می­ کند. در ارائه گزارش نقطه نظرات شخصی خود را دخالت نمی­دهد و فقط بیان کننده نظر جمع ‌می‌باشد. در صورتی که هنگام ارائه گزارش پاسخ سوالی را نمی­دانست، می­بایست از سایر اعضا گروه خود کمک بگیرد.

هنگام گزارش نام- شماره گروه- موضوعات مورد بحث- تصمیمات اتخاذ شده را در ترانس یادداشت نموده و گزارش می­ کند و در انتهای بحث، مطالب تهیه شده در کاغذ یا طلق شفاف را جهت تهیه گزارش کارگاه آموزشی به دبیر جلسه تحویل می­دهد.

اقداماتی که بعد از برگزاری کارگاه آموزشی می­بایست انجام شود :

– گزارش کارگاه آموزشی توسط دبیر جلسه تهیه می­ شود.

نحوه گزارش نویس یک کار گاه آموزشی :

– مقدمه (شرحی کوتاه ‌در مورد دلایل منتهی به برگزاری کارگاه آموزشی)

– هدف کلی کارگاه آموزشی

– شرح نحوه عمل کارگاه آموزشی و چگونگی انطباق شرکت کنندگان با این نحوه عمل

– نمونه ­ای از نتایج به دست آمده از کار گروهی

– فهرستی از مدارک مورد استفاده قرار گرفته

– نتایج ارزشیابی توسط شرکت کنندگان

– فهرست شرکت کنندگان

– ارسال نامه تشکر و گواهی شرکت در کارگاه آموزشی (حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان کارگاه آموزشی) انجام می­ شود.

– ارزشیابی درازمدت (حداقل یک سال پس از شروع کارگاه آموزشی انجام می­ شود. این ارزشیابی توسط ابزار پرسشنامه یا مصاحبه حضوری انجام می­ شود. تشکیل یک جلسه یک روزه با اعضاء شرکت­کننده تشکیل می­ شود و رضایت شرکت کنندگان از آموزش­های دریافتی بررسی می­ شود. آیا آنچه آموخته شده در عمل نیز کاربرد داشته است؟ چه موانعی موجب بازداشتن آنان از انجام وظایفشان می­ شود؟ تأثیر آموزش­های داده شده بر سلامت جامعه چه بوده است؟ آیا نیاز به پیگیری آموزشی وجود دارد؟

۲-۳ پیشینه های پژوهشی

۲-۳-۱ پیشینه پژوهشی داخلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...