دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | شکل ۲-۱٫ مدل تصمیم گیری اخلاقی. مأخذ (تدین، ۱۳۸۵) – 3 |
۸- فقدان نظامهای جامع و اخلاقی
فقدان نظامهای جامع و اخلاقی در زمینههای مختلف نظیر جذب استخدام، پرداخت حقوق و مزایا، پاداش و تشویق، انتصاب و ارتقاء، اطلاعرسانی، نظارت و ارزیابی از جمله موانع رشد اخلاقی در سازمانها است.
نظامند کردن همه امور، مانع از رفتارهای سلیقهای و موردی و وجود آییننامه های پراکنده میگردد. صرف وجود قانون و آییننامه در افزایش پیشبینی پذیری، که عامل مهمی در اعتمادسازی و موفقیت سازمان بشمار میرود، کافی نیست بلکه نظاممند کردن موارد فوق سبب میشود قانون چنان تقویت گشته که امکان دور زدن یا تفسیر آن کاهش یابد (کاویانی،۱۳۸۳).
۹- موانع فیزیکی و روانی محیط کار
در بسیاری موارد بستر سازمان به گونهای است که نمیتوان انتظار بروز فکر و عمل اخلاقی را در آن داشت. هنگامی که نور، گرما و سرما، وضعیت صندلی و یا رایانهی مثلاً یک تحویلدار بانک مناسب نیست چگونه میتوان انتظار داشت که تقاضای بیشمار مشتریان به بهترین نحو پاسخگو باشد. احداث مدرسه در کنار بزرگراه، استفاده از دستگاه نوار قلب فرسوده در یک بیمارستان و نظایر آن از مصادیق بستر نامناسب و ناهموار است که به آن اشاره شده (معیدفر،۱۳۸۵).
اعمال فشارهای روانی نسبت به فشارهای فیزیکی تأثیر منفی بیشتری دارد. تعارض صف و ستاد و یا مدیران سطوح پایین و مدیران ارشد نمونه دیگری است (شفیعی،۱۳۸۶).
۲-۲-۹٫ ضمانت اجرای رعایت قواعد اخلاق حرفهای در سازمانها
اخلاق حرفهای از مهمترین ابزار گسترش فعالیتهای آموزشی و اداری است. اخلاق حرفهای ایجاب میکند که بعضی افراد با بهره گرفتن از شیوه های غیرقابل قبول و بازیر پا نهادن شرایط رقابت سالم، امتیازات خاصی به نفع خود و به ضرر سایر افراد تحصیل نکند (کاویانی،۱۳۸۳).
از لحاظ حقوقی، هر قاعده اخلاقی که فاقد ضمانت اجرا باشد صرفاً جنبه توصیه خواهد داشت. طبیعی است که توصیه، کاربردی مؤثر در جامعه ندارد. بنابرین لازم است، قواعد اخلاق حرفهای به تصویب اعضاء هر حرفه برسد و همچنین سازمانرسیدگی انضباطی به منظور مجازات انضباطی در مورد اشخاص عضو حرفه مذبور تشکیل شود. لذا توصیه می شود قواعد اخلاق حرفهای خاص هر رشته به تصویب کانونهای غیردولتی یا دولتی همان رشته برسد و سپس در شرایط مقتضی اجرا شود. بعضی از انجمنها و حرفه ها وابستگیهای بینالمللی نیز دارند مانند انجمن حسابرسان، انجمن مدیران فروش شرکتهای چند ملیتی، انجمن مؤسسات تبلیغاتی، انجمن تولیدکنندگان محصولات دارویی و بهداشتی، انجمن متخصصان محیط زیست، سازمانها و مؤسسات بانکی و بیمه. هریک از این کانونهای فعال در تجارت بینالمللی، خود قواعد حرفهای خاص را تدوین و به تصویب اعضاء خود رساندهاند (قراملکی،۱۳۸۷،).
توان استدالگری اخلاقی
نوع شخصیت
ارزشهای اخلشخصیاقی
فرهنگ اخلاقی
جو اخلاقی
نوع رهبری
میزان اهمیت دیگران
سیستم جبران و پاداش
نوع نقش فرد
عدالت کلی
خصایص دموگرافیک
عوامل زمینهای
فشار و استرس کاری
شدت باورهای اخلاقی
عوامل فردی
فرصتهای در اختیار
اندازه سازمان
سیستم اداری
درک موضوعات بحثانگیز اخلاقی
فرایند تصمیم گیری و رفتار اخلاقی
عوامل ساختاری
مدیریت اخلاقگرا
مدیریت کماخلاق
شکل ۲-۱٫ مدل تصمیم گیری اخلاقی. مأخذ (تدین، ۱۳۸۵)
۲-۲-۱۰٫ تحلیل مدل تصمیم گیری اخلاقی
مدل پیشنهادی تصمیم گیری اخلاقی را متاثر از سه عامل فردی، زمینهای و ساختاری معرفی می نماید. سه عامل مذکور و مطالعات صورت گرفته در ادبیات موضوع مربوطه در سرفصلهای قبل مورد اشاره قرار گرفته است، بدین منظور در اینجا به اجمال اشارهای بر شاخص های مدل و فاکتورهای پیشنهادی صورت پذیرفته است.
۲-۲-۱۰-۱٫ عوامل فردی
شامل آن دسته از شاخص های تاثیرگزار بر تصمیم گیری اخلاقی است که درای ریشه و زمینه فردی بوده و شامل شاخص های درونی شخص رهبر میباشد. این عوامل با توجه به ادبیات موضوع شامل توان استدلالگری اخلاقی، خصایص دموگرافیک، ارزشهای اخلاقی شخصی و نوع شخصیت خواهد بود (شفیعی، ۱۳۸۶).
۲-۲-۱۰-۲٫ توان استدلالگری اخلاقی:
توان استدلالگری اخلاقی که از آن در ادبیات موضوع تحت عنوان آگاهی اخلاقی نیز یاد شده است، به معنی توانایی شخص در تشخیص، تمییز، بررسی جوانب، بدیلها و مؤلفه های تاثیرگزار بر تصمیم و نهایتاً توان تصمیم گیری اخلاقی میباشد. به عبارت دیگر به معنی شناسایی و درک فعل اخلاقی و بسط دادن ارزشهای اخلاقی به کارهای روزمره ما میباشد. باید توجه داشت که ممکن است عمل اخلاقی ما از سوی برخی غیر اخلاقی قلمداد شود، زیرا ادراک افراد از یک عمل واحد متفاوت میباشد (مک کالیستر و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۶).
همچنین توان استدلالگری اخلاقی شامل حساسیت اخلاقی است که به معنی توانایی فرد در شناسایی و درک موقعیت اخلاقی میباشد. به بیان دقیقتر حساسیت اخلاقی را میتوان تحت عنوان شناسایی و درک جنبه های اخلاقی مختلف موضوع که توسط فرد صورت میگیرد، تعریف نمود. مطمئنا توانایی افراد مختلف در زمینه شناسایی و درک موضوع اخلاقی متفاوت است. مسایل اخلاقی از پیچیدگی فراوانی برخوردار میباشند که به منظور تقریب ذهن میتوان مثال جنگل انبوه را بیان کرد. ما درون جنگلی انبوه قرار داریم و میبایست توانایی درک و فهم جنگل را از میان درختان متراکم و تو در تو دارا باشیم. در اینجا نیازمند توانایی بالای افراد به منظور شناسایی جنبه های مختلف اخلاقی یک موضوع میباشیم (خسروی، ۱۳۸۷)
رهبران با توجه به توان استدلالگری اخلاقی خود، چارچوبی را در سازمان به منظور رویارویی با مسائل اخلاقی ایجاد مینمایند، که این چارچوب بر جو اخلاقی سازمان تاثیرگزار خواهد بود ( قراملکی، ۱۳۸۷)
۲-۲-۱۰-۳٫ خصایص دموگرافیک:
از جمله خصایص دموگرافیک تاثیرگزار بر فرایند تصمیم گیری اخلاقی، در ادبیات موضوع به طور خاص تاثیر سه شاخص سن، میزان تجربه و میزان تحصیلات افراد مورد توجه قرار گرفته است ( واردی، ۲۰۰۱).
بر این اساس افراد جوانتر و کم تجربهتر از توان استدلالگری اخلاقی شناختی ضعیفتری در مقایسه با افراد باتجربه، برخوردار باشند. اگر چه نتایج تحقیقات مبین این نکته است که مدیران با تجربه، در برخی شرایط و موقعیتهای مشابه توان استدلالگری اخلاقی کمتری از افراد با تجربه کمتر برخوردار بوده اند (پیتی و کرلس[۱۹] ، ۲۰۰۸).
شاخص دموگرافیک سن، همچنین در تحقیقات استدلال اخلاقی در نظر گرفته شده است. مطالعات این حوزه تا حدی نتایج متناقضی را نمایش میدهد. الم و نیکولز یک همبستگی منفی را بین سن و استدلال اخلاقی در سازمان های یافتند. در مقابل گلاور و دیگران دریافتند که هیچ همبستگی بین سن و سال استدلال اخلاقی وجود ندارد ( گیوریان، ۱۳۹۰)
۲-۲-۱۰-۴٫ ارزشهای اخلاقی شخصی:
رهبران با سطح رشد اخلاقی خود، چارچوبی را به منظور مواجهه با مسائل اخلاقی در سازمان ایجاد مینمایند، که این چارچوب بر جو اخلاقی سازمان تاثیرگزار میباشد ارزشهای اخلاقی شخصی مدیران نقش کلیدی در اخلاقی بودن سازمان ایفا می نماید (مک کالیستر و همکاران، ۲۰۰۶).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:59:00 ب.ظ ]
|