شکل (۱-۱) : مدل مفهومی تحقیق (محقق ساخته)

۶٫۱ روش تحقیق
۱لف) از نظر هدف:
پژوهش می‌تواند سه هدف مهم را دنبال کند. گاهی هدف تحقیق، حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کار است، و گاهی هدف تحقیق، افزودن به مجموعه کلی دانش در یک حوزه خاص است. گاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافته‌هایش برای حل مشکلات خاص متداول در درون سازمان، و یا استفاده یا عدم استفاده از شیوه های جدید و نوین و امکان سودآوری برای سازمان انجام می‌شود، چنین تحقیقی پژوهش کاربردی نامیده می‌شود (دانایی فرد، آذر و الوانی،۱۳۸۳). از این رو این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی می‌باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. از نظر روش:

روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و پس رویدادی (با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته) می‌باشد. در تحقیق همبستگی هدف آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی (قابل سنجش) وجود دارد یا خیر.
۷٫۱ جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق حاضر برخی از شرکتهای پذیرفته شده در بورس با تاکید بر دسته بندی شرکت های بورسی در سه صنعت خودروسازی، دارویی و سیمان است.

۸٫۱ نمونه آماری

برای برآورد حجم نمونه مورد نظر از نمونه گیری حذفی استفاده شده است. در واقع شرکت های موجود در صنایع خودرو سازی، دارویی و سیمان را بر اساس محدودیت های زیر مورد بررسی قرار گرفته اند و شرکتهای که ویژگی های مورد نظر را نداشته باشند حذف خواهند شد.

    1. تا قبل از فروردین سال ۱۳۸۰ در بورس پذیرفته شده‌اند و تا پایان اسفند سال ۱۳۹۰ به صورت فعال در بورس حضور داشته‌اند؛
    1. واسطه های مالی از جمله شرکت‌های سرمایه گذاری، بانک‌ها و همچنین بیمه‌ها را شامل نمی‌شود؛ لذا از فهرست شرکت‌های حاضر در جامعه حذف شده‌اند.
    1. داده‌های آن‌ها در دسترس باشد.
    1. به منظور ایجاد قابلیت مقایسه پایان سالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند باشد.

با در نظر گرفتن محدودیت‌های اعمال شده، تعداد شرکت‌های حاضر در نمونه این پژوهش ۴۵ شرکت (۱۸ شرکت خودرو سازی،۱۸ شرکت دارویی و ۹ شرکت دارویی) می باشد.
۹٫۱ روش گرد آوری اطلاعات
پس از تهیه و تنظیم فرضیه‌های تحقیق و با مشخص شدن اهداف تحقیق و همچنین تعیین جامعه آماری و در صورت لزوم تعیین نمونه‌های آماری، محقق باید به کمک ابزار های مناسبی، داده‌های مورد لزوم را جمع آوری نموده و با تجزیه و تحلیل آن‌ها، به آزمون سؤالات یا فرضیات بپردازد. جمع آوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین مراحل در تحقیق است. در جمع آوری اطلاعات محقق ابتدا باید سعی نماید تا روش‌های درست و متناسبی را برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار دهد، زیرا هر تحقیقی مستلزم به‌کارگیری روش یا روش‌های خاصی است. پس از آن محقق باید سعی نماید تا داده‌های مورد نیاز را با کم‌ترین میزان خطا به دست آورد، زیرا عواملی نظیر تعصب، موجب سو گیری محقق در فرایند جمع آوری اطلاعات می‌شود (مهدی زاده اشرفی و حسینی،۱۳۸۵).
برای جمع آوری اطلاعات روش‌های گوناگونی وجود دارد. انتخاب ابزار مناسب برای جمع آوری اطلاعات به ماهیت، هدف و روش تحقیق و همچنین به آزمون‌های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌های (سؤالات) تحقیق بستگی دارد.
در این تحقیق جهت پاسخ به سؤال‌ها اطلاعات به صورت زیر گردآوری گردید:
الف) روش کتابخانه‌ای
از این روش جهت جمع آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و پیشینه تحقیق استفاده گردید. به این ترتیب که با مطالعه کتاب‌ها و مقالات و تحقیقات دیگر پژوهشگران اطلاعات مورد نیاز گرداوری گردید.
ب) روش اسنادی
جهت محاسبه متغیر های تحقیق از داده‌های مربوط به هر یک از متغیّرهای تحقیق به صورت فصلی از سایت بانک مرکزی و همچنین نرم افزار ره آورد نوین استفاده گردیده است.
۱۰٫۱ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
داده‌های مربوط به هر یک از متغیّرهای تحقیق به صورت سالیانه از سایت بانک مرکزی و نرم افزار “ره آورد نوین” استخراج شده است. برای بررسی فرضیات با بهره گرفتن از نرم افزار EViwes از آزمون رگرسیون استفاده خواهد شد. مدل‌های در نظر گرفته شده با توجه به دسته بندی شرکت‌ها به صورت پنل دیتا برازش خواهند شده و دوره زمانی مورد بررسی به صورت سالیانه در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ است.
۱۱٫۱ متغیرها و واژه‌های کلیدی

    1. نرخ ارز

نرخی است که بین پول‌های ملی کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و مقایسه قیمت و هزینه‌های بین‌المللی را ممکن می‌سازد. به بیان دیگر قیمت پول یک کشور بر حسب پول کشور دیگر است. منظور از نرخ ارز قیمت مبادله ریال ایران با دلار آمریکا در بازار آزاد می‌باشد. در این مطالعه منظور ما از نرخ ارز همان نرخ غیر رسمی دلار می‌باشد که اطلاعات آن از سایت بانک مرکزی گرفته شده است.

    1. تورم

به افزایش پایدار و مداوم در همه قیمت‌ها اطلاق می‌شود. تورم به افزایشی در سطح عمومی قیمت‌ها اطلاق می‌شود که خارج از کنترل و ناخواسته اتفاق بیفتد و خود افزا باشد. در این مطالعه اطلاعات مربوط به نرخ تورم از سایت بانک مرکزی گرفته شده است.

    1. ارزش افزوده اقتصادی (EVA )

برای محاسبه EVA از فرمول زیر استفاده شده است:

که در آن :
= سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات در انتهای دوره t
WACC= میانگین موزون هزینه سرمایه
= مجموع سرمایه بکارگرفته در ابتدای دوره t (انتهای t-1)
برای محاسبه نرخ هزینه سرمایه از روش زیر استفاده شده است؛
Cost of Equity = rf+ b (rm– rf)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...