تغییر در نسبت جاری

ناین(۲۰۰۳) گیسبون(۱۹۹۸)
آلتمن(۱۹۶۸)-هاریگان(۱۹۶۶
میلر و مودیلیانی(۱۹۵۲) ولست(۱۹۶۶)

F_∆LEVG

۰
۱

∆LEVG≥۰
∆LEVG<0

LEVG= D/E
∆LEVG= LEVGt – LEVGt-1

∆LEVG

تغییردرنسبت‌بدهی بلندمدت به حقوق صاحبان سهام

ناین(۲۰۰۳)

F_∆DIVEQ

۱
۰

∆DIVEQ≥۰
∆DIVEQ<0∆

DIVEQ= DIV/E
∆DIVEQ= DIVEQt – DIVEQt-1

∆DIVEQ

تغییر در بازده سود نقدی

NI=سود‌خالص، A= کل‌دارایی‌ها، E= حقوق‌صاحبان‌سهام، GI= سود ‌ناویژه، S= فروش، INV= موجودی‌کالا، CA= دارایی‌های جاری، CL= بدهی‌های جاری، D= بدهی بلندمدت، DIV= سود‌تقسیمی

شاخص‌های غیر‌مالی
شاخص غیر‌مالی مورد توجه در این پژوهش، رتبه نقدشوندگی شرکت‌ها می‌باشد.
رتبه ی نقدشوندگی: عددی است که میزان نقد شدن یک سهم در بازار را نشان می‌دهد.(برای محاسبه این نسبت از مقادیری همچون تعداد خریداران، تعداد دفعات معامله شده، تعداد روزهای معامله شده، حجم معاملات طی دوره و تعداد سهام معامله شده طی دوره و میزان ارزش روز استفاده می‌شود).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۴) = رتبه نقدشوندگی
پس از محاسبه فرمول فوق برای هر شرکت یک ضریب محاسبه می‌شود، سپس با مرتب کردن آن برای شرکت بر اساس بیشترین ضریب ، اولین رتبه و رتبه های بعدی محاسبه می‌شود.
به منظور محاسبه عدد ترکیبی غیر‌مالی که F_SCOREغیر‌مالی نامیده می‌شود ، رتبه نقدشوندگی هر دو سال شرکت مورد بررسی باهم مقایسه می‌شوند. در صورتی که شرکت مورد نظر نسبت به سال قبل رتبه بهتری کسب کرده باشد امتیاز یک و در غیر این صورت امتیاز صفر در نظر گرفته می‌شود.
غیر‌مالیF_SCORE= F (5) رتبه نقدشوندگی
سپس F_SCORE کلی به دست آمده و شرکت‌ها بر‌اساس امتیازبندی، رتبه‌بندی می‌شوند.
F_SCORE= F_SCORE مالی +F_SCORE (6) غیر‌مالی
یک F_SCORE پایین بیانگر یک شرکت با علائم خوب کم است و یک F_SCORE بالا بیانگر این است که اغلب علائم بنیادی شرکت مذکور خوب و مثبت می‌باشد.
ب: متغیر وابسته
در این تحقیق، سطح افشای اختیاری، به عنوان متغیر وابسته می‌باشد که بر‌اساس شاخص‌های پیشنهادی توسط بوتوسان(۱۹۹۷) اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به تحقیق پارچینی پارچین در سال ۱۳۸۸، تحت عنوان رابطه بین افشای اختیاری و مدیران غیر‌موظف، شاخص‌ها با اعمال تعدیلاتی تعیین می‌شوند. در مدل بوتوسان، شاخص‌های مورد استفاده از طریق گزارشات راهبری شرکتی و نیز ارقام رتبه‌بندی شرکت‌های آمریکایی استخراج شده بود. به دلیل فقدان دو مورد مذکور در ایران، و با توجه به این که سازمان حسابرسی کتابچه ای تحت عنوان فرمت نمونه گزارشگری منتشر نموده و شرکت‌ها در تهیه و گزارش اطلاعات به شاخص‌های مندرج در آن تکیه می‌کنند، این امر امکان افشای اطلاعات اختیاری در متن صورت‌های مالی را محدود نموده است. لذا برای استخراج شاخص‌های افشای اختیاری اطلاعات به گزارش فعالیت هیئت ‌مدیره شرکت‌ها اتکا گردید. شاخص‌ها پس از بررسی از نظر الزامی نبودن مطابق استانداردهای حسابداری یا قانونی در شش بخش کلی به شرح ذیل (شامل ۷۰ شاخص) تعیین می‌شوند. پیشینه اطلاعاتی، خلاصه‌ای از نتایج تاریخی مهم، اطلاعات بخش‌ها، آماره‌های کلیدی‌غیر‌مالی، اطلاعات پیش‌بینی، بحث و تحلیل مدیریت. امتیاز افشای اختیاری از تقسیم مجموع امتیاز حاصله از ۶ بخش بر کل امتیاز قابل دریافت یعنی ۱۴۰به دست می‌آید.
جدول ۲-۱: شاخص‌های افشای اختیاری (عناصر مربوط به آماره های کلیدی غیر‌مالی)

حداکثر امتیاز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...