۲-۲-۲) انواع ارتباطات

ارتباطات شامل دو نوع اصلی ارتباطات انسانی و غیر انسانی است که هرکدام به طبقات کوچکتری تقسیم می­شوند.

      • ارتباطات انسانی. گفتار بشر و تصویر زبان می ­تواند به عنوان یک سیستم از نمادها شناخته شود و همچنین ‌می‌توان به عنوان دستور زبان که در آن نشانه­ها دستکاری می­ شود توصیف کرد. کلمه زبان به مشخصات مشترک از زبان اشاره دارد. آموزش زبان به طور معمول بیشتر در سنین کودکی بشر رخ می­دهد.‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیش از هزاران زبان بشری الگوهایی از صدا یا حرکت را به کار می­برند. زبان به نظر می­رسد ویژگی­های خاص خود را به اشتراک می­ گذارد اگر چه بسیاری از این­ها شامل استثنائات هستند. بین زبان و لهجه هیچ خط تعریف شده­ای وجود ندارد. زبان­های ساخته شده مانند اسپرانتو، زبان­های برنامه نویسی، و فرمول­های مختلف ریاضی به ویژگی­های اشتراک گذاشته شده توسط زبان انسانی لزوماً محدود نمی ­باشد. تنوع ارتباطات انسانی به معنی شفاهی و غیر شفاهی بودن ارتباطات مانند زبان بدن، تماس چشمی، زبان اشاره، ارتباطات لامسه­ای، و رسانه ­ها شامل تصاویر، گرافیک، صدا، و نوشتن است (Jason et al, 2010,1337). همان طور که اشاره شد ارتباطات انسانی به دو دسته شفاهی (کلامی) و غیر شفاهی (غیر کلامی) تقسیم می­ شود. ارتباطات غیر کلامی فرایند رساندن معنا را در صورت پیام­های بدون واژه از طریق ژست، زبان بدن یا استقرار؛ چهره و تماس چشمی، ارتباط جسم مانند لباس، مدل مو، معماری، نمادها و سمبل­ها، همچنین از طریق مجموع موارد فوق توصیف می­ کند. ارتباط غیر کلامی نیز به عنوان سکوت زبان نامیده می­ شود و نقش کلیدی در زندگی روزمره بشر در روابط اشتغال به درگیری­های رمانتیک را دارد. موضوعات نوشته شده شامل عناصر غیر کلامی مانند شیوه دست خط، نظم معنایی از کلمات و استفاده از شکلک برای انتقال عبارات احساسی به صورت تصویری است. ارتباطات کلامی که با ارتباطات دهان به دهان نیز شناخته می­ شود، به ارتباط کلامی سخن اشاره می­ کند. ارتباط کلامی شامل بحث ‌و گفتگو، سخنرانی­ها، نمایش­ها، ارتباطات بین فردی و بسیاری از انواع دیگر است. در ارتباطات دهان به دهان زبان بدن و چگونگی صدا نقش مهمی را بر عهده دارد و ممکن است تاثیر بیشتری بر شنونده داشته باشد نسبت به محتوای در نظر گرفته شده از واژه هایی که گفته می­شوند. گفتار دارای عناصر غیر کلامی شامل کیفیت صدا، احساسات و سبک صحبت کردن و همچنین ویژگی­های عروضی مانند ریتم، تکیه صدا و استرس نیز است (Goyette et al, 2013,6).

  • ارتباطات غیر انسانی. تبادل اطلاعات بین موجودات زنده به معنی تبادل علامت­هایی که موجود زنده می­فرستد و دریافت می­ کند می ­تواند به عنوان یک شکل ارتباطی باشد؛ و حتی موجودات اولیه مانند مرجان­ها دارای سر رشته ارتباط هستند. ارتباطات غیر انسانی اغلب شامل سلول سیگنالینگ، ارتباط سلولی و انتقال شیمیایی بین موجودات اولیه مانند باکتری­ ها و در داخل گیاهان، قارچ­ها ‌می‌باشد (Jason et al, 2010,1337).

۲-۲-۳) اهمیت ارتباطات دهان به دهان

پژوهش­ها نشان داده ­اند که ارتباطات دهان به دهان موثرتر از ارتباطات از طریق سایر منابع مانند توصیه­ های مطالب مهم روزنامه یا آگهی­ها است. زیرا این­طور درک شده که اطلاعات مقایسه­ ای معتبری را ارائه می­دهد. همچنین تبلیغات دهان به دهان مثبت و منفی بر قصد خرید یا استفاده از یک برند توسط مصرف­ کنندگان مؤثر است. زیرا محققان ‌به این نتیجه رسیده ­اند که تبلیغات دهان به دهان می ­تواند روی ارزیابی محصول اثر بگذارد (جلیلیان و همکاران، ۴۳:۱۳۹۱). بازاریابی از طریق دهان به دهان معتبرتر است زیرا تنها چهارده درصد افراد به چیزهایی که در آگهی­های بازرگانی می­بینند، می­خوانند یا می­شنوند، اعتماد ‌می‌کنند. اما در مقابل نود درصد از افراد به خانواده، دوستان یا همکاران خود که محصول یا خدمتی را تأیید ‌می‌کنند، اعتماد دارند چون آن­ها می­دانند که منافعی در این تأیید برای آنان وجود ندارد (جلیلوند و ابراهیمی، ۶۰:۱۳۹۰). نکته­ای ‌در مورد ارتباطات دهان به دهان در بازاریابی حائز اهمیت است این است که در این نوع بازاریابی برخلاف سایر تکنیک­ها فرایند ارتباطات از بازاریاب به مشتری، به از مشتری به مشتری تغییر جهت داده است و همین نکته باعث می­ شود انجام تحقیقات بازاریابی سخت­تر اما اطلاعات به دست آمده از آن صادقانه­تر باشد. برای پیگیری و انجام تحقیقات ارتباطات دهان به دهان پیشنهاد می­ شود که از روش­های جدید تحقیقی مثل مطالعه و بررسی وبلاگ­هایی که ‌در مورد تولیدات می­نویسند استفاده شود زیرا این نوع تحقیقات در مرحله اول ارزان­تر از روش­های تحقیق سنتی است، انجام آن­ها راحت­تر، سریع­تر و گرداوری اطلاعات و تحلیل آن­ها در این روش راحت­تر است و از همه مهم­تر اینکه ‌می‌توان به تفکر واقعی مشتری درباره کالا پی ­برد (Bell et al, 2012,167). به عبارتی در محیطی که اعتماد به سازمان­ها و آگهی­های تبلیغاتی کاهش یافته است، ارتباطات دهان به دهان راهی برای دست­یابی به مزیت رقابتی است. تأثیرگذاری بر عقاید سایر افراد برای سازمان­ های عرضه کننده کالاها و خدمات، منافع قابل توجهی را در پی دارد (جلیلیان و همکاران، ۴۳:۱۳۹۱). هانسن و ریگل[۱۵] (۲۰۰۹) نیز معتقدند خرید همواره با ریسک­هایی همراه است اما ارتباط دهان به دهان در میان مشتریان موجب کاهش این ریسک­ها می­ شود (رنگریز و کرمی،۱۲:۱۳۹۱).

به هر حال ارتباطات دهان به دهان از چند جهت حائز اهمیت است (جمات زاده، ۱۳۹۲):

    • بیشتر مورد توجه مردم و شنونده آن قرار ‌می‌گیرد.

    • برای انتشار آن صاحب کسب و کار هزینه­ای انجام نمی­دهد و بدون اطلاع صاحب کسب و کار در حال انتشار است.

    • سوم این که سرعت انتشار آن بالا است. به عبارتی در سرعت و گسترش دامنه­اش نا محدود است.

    • قدرتمند ترین، منتفذترین و ترغیب کننده­ترین نیرو در بازار است.

    • یک مکانیزم تجربی رسیدن است.

    • با وجود اینکه معتبر است، مستقل است.

    • خودش قسمتی از تولید ‌می‌باشد.

    • خود مولد است و به صورت تصاعدی رشد می­ کند.

    • از یک یا چند منبع کوچک سر چشمه ‌می‌گیرد.

    • نهایتاً به یک منبع طبیعی ختم می­ شود.

    • قابلیت صرفه جویی در زمان و نیروی کار را دارد و کاراست .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...