ساختمان

۶٫۴

۱۵٫۹

۸

۱۸٫۳

۱۰

۱۹٫۶

۸٫۸

۲۲٫۵

۶٫۸

۱۶٫۴

خدمات

۶۲٫۱

۳/۴۲

۶۰

۳۶٫۳

۸٫۶۱

۳۸٫۴

۶۶٫۶

۳۴٫۷

۶۵٫۶

۴۱

مأخذ: مرکز آمار ایران
۳-۴ جمعبندی
در این فصل به معرفی شاخصهای اندازه گیری مزیت نسبی پرداخته شده که در این تحقیق، برای اندازه گیری مزیت نسبی ارزش افزودهای بخشها و فعالیتهای اقتصادی استان لرستان از روش مزیت نسبی آشکار شده استفاده می‌شود. این روش از جمله روش های متداول در بیان مفهوم کاربردی مزیت نسبی به حساب میآید که همه عوامل موثر در مزیت نسبی از جمله عوامل تولید، عوامل عرضه و عوامل تقاضا را در بر میگیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به اینکه شاخص مزیت نسبی، وضعیت بخشهای اقتصادی در لرستان را نسبت به کل می‎سنجد، برای غنای بیشتر کار از روش تحلیل ساختاری نیز استفاده می‌گردد. این روش بیان تغییرات سهم ارزش افزوده هر بخش را در دوره زمانی مورد بررسی مشخص میکند و در ادامه نتایح حاصل از پرسش نامه مطرح شده است ضمنأ شاخص مورد استفاده برای محاسبه مزیت نسبی، شاخص تکامل یافته بالاسا میباشد.
فصل چهارم
تحلیل یافته‌ها
۴-۱. مقدمه
شاخص مزیت نسبی آشکار شده، مبنای سنجش مزیت نسبی ارزش افزوده بخشهای اقتصادی در این تحقیق است. از جمله روش های متداول در بیان مفهوم کاربردی، مزیت نسبی است که شاخصی عمومی برای سنجش مزیت نسبی بوده و با توجه به سهولت دسترسی به اطلاعات و آمار رسمی منتشر شده در این خصوص، محاسبه آن به آسانی انجام‌پذیر است. اما در فرایند انجام کار، از آنجا که شاخص تغییرات ساختاری، ضمن ارائه میزان تغییرات سهم ارزش افزوده هر بخش در دوره زمانی، میزان تمرکز فعالیت یا بخش را در طول دوره مورد نظر نشان می‌دهد، تغییرات ساختاری بخشها محاسبه و تحلیل میشوند. شاخص تغییرات ساختاری نشان دهنده این است که بخش مورد نظر تا چه حد توانسته است سهم خود را از ارزش افزوده در پایان دوره حفظ کند. لذا در این فصل با بهرهگیری از یافته های دو شاخص مزیت نسبی آشکار شده و تغییرات ساختاری، بخش‎هایی که تغییرات ساختاری و رشد ارزش افزوده آن‌ ها براساس مزیت نسبی شکل گرفته، مشخص می‌گردد و با جهت‌گیری‌های آمایشی استان لرستان، مقایسه میشود. در انتها نیز، نتایج به دست آمده از پرسشنامه در مورد انطباق برنامه های مورد نظر با برنامه آمایش استان ارائه خواهد شد.
۴-۲ تحلیل یافتهها
پس از محاسبه شاخص تغییرات ساختاری بخشهای اقتصادی استان لرستان که به تفکیک برای چهار بخش عمده و پانزده بخش اقتصادی صورت پذیرفت، نتایج حاصل از محاسبه این شاخص به طور متوسط در برنامه سوم و چهارم بیان خواهد شد و شاخص مزیت نسبی آشکار شده بخشها در اولویتبندی مزیت‌ها در دو مقطع زمانی سال شروع برنامه سوم توسعه (۱۳۷۹) و سال پایانی برنامه (۱۳۸۳) و سال شروع برنامه چهارم (۱۳۸۴) و سال پایانی این برنامه (۱۳۸۸)، به بحث گذاشته می‌شود. البته با توجه به حجم زیاد محاسبه های مربوط به ۷۲ بخش،از ارائه آن‌ ها در این فصل صرف‌نظر شده، اما در پیوست شماره یک قابل مشاهده می باشند. پس از آن نتایج پرسش نامه در قالب نمودارهای حاصل شده بررسی میشود. بنابراین در این قسمت روند تغییرات بخشها با بخشهای دارای مزیت از لحاظ ارزش افزودهای مقایسه می‌گردد تا بخشهایی که رشد سهم ارزش افزوده، آن‌ ها براساس مزیت نسبی بخشی در منطقه بوده، مشخص شوند.
۴-۲-۱ بررسی تغییرات ساختاری بخشهای اقتصادی استان لرستان
شاخص تغییرات ساختاری کشور عمدتاً توان بخشی و تمرکز ارزش افزوده یک بخش را نسبت به سال پایه نشان می‌دهد، به این ترتیب که هر اندازه این شاخص نسبت به سال پایه افزایش یافته باشد بیانگر میزان وسعت و رشد فعالیت بخش مورد نظر در مقایسه با سایر بخشها است. بخشهایی که در مقایسه با سایرین از رشد ارزش افزوده بیشتری برخوردار بوده‌ و در مقایسه با سایر فعالیت‌های بخشی توانسته است توان فعالیت بخشی خود را حفظ یا بر آن بیفزایند که بیش از سایر بخشها تحت تأثیر سیاستهای بخشی یا تغییرات ساختاری قرار گرفته‌ است.
برای بررسی روند تغییرات ساختاری در هر یک از بخشهای اقتصادی استان لرستان، تغییرات ایجاد شده در دو برنامه توسعه یعنی برنامههای سوم و چهارم نسبت به سال پایه ۱۳۷۹ انتخاب شده است. این تغییرات ساختاری که با نشان دادن تغییرات سهم ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی نسبت به سال ۷۹ محاسبه میشوند، به تفکیک ۴ بخش و ۱۵ بخش در جدولهای (۱-۴) و (۲-۴) ارائه گردیده است.
۴-۲-۱ -۱ یافته های شاخص تغییرات ساختاری به تفکیک ۴ بخش عمده اقتصادی
یافته های به دست آمده از متوسط شاخص تغییرات ساختاری برای ۴ بخش عمده اقتصادی در برنامه‎های سوم و چهارم توسعه بیانگر آن است که هر چهار بخش در برنامه اول توانسته است سهم خود را از ارزش افزوده‌ایجاد شده در لرستان نسبت به سال پایه افزایش دهند و شاخص تغییرات ساختاری در آن‌ ها با تغییرات مثبتی همراه است که مقدار این شاخص در بخشهای کشاورزی۱۲، صنعت و معدن ۸، ساختمان، آب و برق۲۰ و خدمات۱۲ به ترتیب برابر هستند و در برنامه چهارم برای همه بخشها وضع به همین منوال است و به بیشترین تغییرات مثبت مربوط به بخش خدمات با ۴۱ واحد و بخش کشاورزی و ماهیگیری، صنعت و معدن و ساختمان، آب و برق به ترتیب برابر با۱۳، ۱۳ و ۱۹ واحد هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...