دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع ارزیابی کاربرد سیستم اطلاعات مدیریت در مدیریت منابع انسانی دانشگاه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
ـ در سالهای میانی این دهه ریزکامپیوترها از طریق تکنولوژی شبکه به کامپیوترهای مرکزی متصل شدند.
ـ سیستمهای کاربر ـ آشنا، آماده و تجاری مد نظر قرار میگیرند.
ـ نوید آغاز سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری (D.S.S)
ـ بستههای نرم افزاری پردازش کلمات مورد نظر قرار گرفتند.
ـ نوید پیدایش مکانیزه کردن عملیات اداری.
ـ شروع کار تجربی در سیستمهای خبره و هوش مصنوعی
ـ کاهش اهمیت وظایف برنامه نویسی کاربردی که اکنون با وظایف مدیریتی پایگاه و دادهها تداخل نموده است.
منبع : مأخوذ : «صرافی زاده» و «پناهی»، ۱۳۸۰، صص ۹۵-۱۹۳
در حال حاضر (رضائیان، ۱۳۸۵) جنبشی در جریان است تا از «هوش مصنوعی[۴۷]» برای حل مسائل مدیریتی استفاده کنند، یعنی این که رایانه را به گونه ای برنامه ریزی کنند که بتواند مانند ذهن انسان برخی از کارهای استدلال منطقی را صورت دهد. یک شاخه فرعی هوش مصنوعی تحت عنوان «سیستم خبره[۴۸]» بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. یک سیستم خبره مانند یک متخصص در یک زمینه خاص انجام وظیفه میکند. یک محدودیت سیستم خبره در این است که نمیتواند هوش فرد را توسعه دهد. یک راه برای غلبه بر این محدودیت استفاده از «شبکههای عصبی[۴۹]» است که شبیهسازیهای الکترونیکی و ریاضی از مغز انسان است. به طور کلی به همهی سیستمهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند «سیستمهای مبتنی بر دانش[۵۰]» گفته میشود. در دهه ۱۹۹۰ برخی از سازمانها، بر روی سیستمهای مبتنی بر دانش برای حل مسائل مدیریتی سرمایهگذاری سنگینی کردهاند.
۲ـ ۴ ـ انواع سیستمهای اطلاعاتی
سیستمهای اطلاعاتی را به انواع مختلفی طبقه بندی میکنند که در زیر به چند نمونه از آن اشاره میکنیم. برین[۵۱] (۱۹۹۷) عقیده دارد که “انواع سیستمهای اطلاعاتی شامل: ۱٫ سیستمهای پشتیبانی عملیات[۵۲]، که این سیستمها از پردازش اطلاعات مورد نیاز برای عملیات روزمره کسب و کار پشتیبانی میکنند؛ و ۲٫ سیستمهای پشتیبانی مدیریت[۵۳]، که این سیستمها نیازهای تصمیم گیری مدیریت عالی، میانی و سرپرستی را پشتیبانی میکنند” (ص ۲۹).
سیستمهای پشتیبانی عملیات (لاودن، ۲۰۰۰) شامل سیستمهای پردازش مبادلات[۵۴]، سیستمهای کنترلپردازش[۵۵] سیستمهای خودکار اداری[۵۶] میباشد. سیستمهای پشتیبانی مدیریت نیز به سه دسته تقسیم میشود که شامل: سیستمهای گزارش دهی مدیریت، سیستمهای پشتیبان تصمیم[۵۷] و سیستمهای اطلاعات مدیران اجرایی[۵۸]
میباشد.
شکل ۲ ـ ۱ ـ نمودار انواع سیستمهای اطلاعاتی
منبع: «لاودن»، ۲۰۰۰، ص ۳۸
در زیر مهمترین و پر کاربردترین انواع سیستم اطلاعات مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.
۲ ـ ۴ ـ ۱ـ سیستم پشتیبانی تصمیم[۵۹] (DSS)
“سیستم پشتیبانی تصمیمگیری سیستمیاست که به منظور پشتیبانی از تصمیم گیرندگان در سطوح مختلف سازمان با تأکید بر تصمیمات شبه ساختاری و غیرساختاری طراحی و به کار گرفته میشود. این سیستم از طریق مدل سازی میتواند مسائل پیچیده و راهکاری بر اساس منطق پیشنهاد دهد” (صرافی زاده، ۱۳۸۴، ص ۶۰).
روساخر و اولسون[۶۰] (۲۰۰۸) عقیده دارند که “سیستمهای پشتیبان تصمیم در سطح میانی سازمان کار میکنند. آنها سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه هستند که با ارائه اطلاعات تعاملی[۶۱] به مدیران آنها در طول فرایند تصمیم گیری پیشتبانی میکنند” (ص ۶۹).
صرف نظر از اینکه سیستم پشتیبانی تصمیم چگونه تعریف شود به صورت مفهومیچهار عامل ضروری را شامل میباشد. نیومن[۶۲] (۱۹۹۴) باین میکند که “این عوامل ضروری عبارتند: ۱٫ دادهها، ۲٫ مدلهای تصمیم گیری، ۳٫ یک رابطه (صفحه کلید و مانیتور به عنوان رابطه کاربرد کامپیوتر)، ۴٫ تصمیم گیرندهها” (ص ۱۶۴). “سیستمهای پشتیبانی تصمیم، بر روی مشکلات بیشتر ساختار یافته تمرکز دارد” (بست[۶۳]، ۲۰۰۲، ص ۳۶۰).
درجه ساختار یافتگی مشکلات
تصمیمات غیر ساختار یافته تصمیمات ساختار یافته
شکل ۲ ـ ۲ : رابطه سیستم پشتیبانی تصمیم و درجه ساختار یافتگی مشکلات
منبع : «مک لئود»[۶۴]، ۱۹۹۵، ص ۳۶۰
سیستم پشتیبانی تصمیم مانند هر سیستم دیگری محیطی دارد که شامل تصمیم گیرنده و شرایط تصمیم میشود، همچنین ورودیهایی و فعالیتهای درونی و بروندادهایی دارد. همچنین نوع سیستم پشتیبانی تصمیم از یک مرحله تا یک مرحله و از یک فعالیت تا فعالیت دیگر متفاوت میباشد.
۲ـ ۴ ـ۲ ـ سیستم گزارش دهی مدیریت[۶۵] (MRS)
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت که همچنین سیستمهای گزارشگری اطلاعاتی نیز نامیده شده است از مهمترین سیستمهای پشتیبانی مدیریت محسوب میشود، سیستمهای گزارشدهی مدیریت بسیاری از نیازهای اطلاعاتی تصمیمات روزمره مدیریت را پشتیبانی می کند. گزارشها، نمایشها (گرافها و نمودارها) و گزارشات واکنشی به وسیله چنین سیستمهایی فراهم میگردند.
لوکاس[۶۶] (۱۹۹۴) عقیده دارد که “سیستم گزارش دهی مدیریت تمرکز بر پردازش دادهها[۶۷] بر خود کار کردن فعالیتهای اداری را به تأکید بر فراهم کردن اطلاعات مبتنی بر گزارش[۶۸] برای گزارش گیری، برنامه ریزی و کنترل مدیریت تبدیل میکند” (ص ۱۸۴).
به عبارت دیگر میتوان گفت، سیستمهای گزارش دهی مدیریت با تولید گزارشات خلاصه و ساختاری و با مبنای منظم و تکراری، کار مدیریت را تسهیل میکنند. سیستمهای اطلاعاتی انواع متوعی از گزارشات، نظیر گزارشات برنامهای، گزارشات درخواستی، گزارشات خاص، گزارشات تفصیلی، گزارش بر مبنای استثناء و گزارشات تاریخی در اختیار مدیران قرار میدهند که در زیر چند مورد از آنها (صرافی زاده و پناهی، ۱۳۸۴) توضیح داده شده است:
الف) گزارشات برنامه ای: گزارشاتی هستند که به طور متناوب و یا بر اساس برنامه زمانبندی شده مانند روزانه، هفتگی یا ماهانه تولید میشوند.
ب) گزارشات درخواستی: این گزارشات بر مبنای درخواست مدیران یک سری اطلاعات خاص را ارائه
میکنند. به عبارت دیگر ماهیت این گزارشات درخواستی میباشد.
ج) گزارشات تفصیلی: در این نوع گزارشات، ریز اقدام اطلاعاتی که منجر به تهیه گزارشات دیگر شده است را میتوان دریافت نمود. این نوع گزارشات برای کنترل اقدام اطلاعات گزارشات دیرافت میشود و نشان دهنده مبنای شکل گیری یک عدد در گزارش میباشد.
د) گزارشات بر مبنای استثناء:
“این گزارشات فقط در مواردی که وضعیت غیرعادی بوده و علائم هشداردهنده وجود داشته باشد تهیه میشود. این گزارشها برای مدیران در مسأله تأخیرات مفید است زیرا یکی از وظایف مدیران حل مسأله است و بررسی تأخیرات برای مدیریت صحیح، اساسی است”. (مدهوشی، ۱۳۷۹، ص ۳۵).
در نتیجه سیستمهای گزارش دهی مدیریت یکی از مهمترین سیستمهای سازمانی میباشند. چرا که، بزرگترین هدف سیستمهای اطلاعاتی ارتقاء توان تصمیم گیری مدیریت به سطحی واقعاً بالا میباشد. علاوه بر این سرعت در بازیابی اطلاعات با توجه به دسترسی سریع به آنها، امنیت، دقت تمرکز در اطلاعات از دیگر خصوصیات سیستمهای اطلاعاتی مدیریت میباشد.سن[۶۹] (۱۹۹۰) عقیده دارد که “سیستم اطلاعات هر مدیری در هر سازمانی به مانند لباسی است که با توجه به خصوصیات شخصی و منحصر به فرد او (طرز تلقی، دیدگاهها و استعدادها) تهیه شده است و در رویارویی با یک موقعیت خاص، مدیران دیدگاههای متفاوتی را در پیش میگیرند” (ص ۴۹۹). همچنین سیستم گزارش دهی مدیریت مانند هر سیستم دیگری دارای عناصر و ساختاره میباشد، معمولاً در سیستمهای اطلاعات مدیریت دادههایی مورد پردازش قرار میگیرند که توسط سیستم پردازش مبادلات[۷۰] (TPS) و دیگر منابع اطلاعات داخلی تولید میشود، شکل زیر ساختار یک سیستم اطلاعات مدیریت را نشان میدهد.
داده های MIS
درخواست گزارش
برنامه MRS
داده های TPS
کاربر
گزارشات
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:44:00 ق.ظ ]
|