پیروان تکنولوژیکی

فلسفه

یافتن چیزی که روش انجام کارها را برای توسعه حدود دانستنی ها تغییر می دهد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

قرار داشتن در صف پیشین پیشرفت های تکنولوژیکی

بکارگیری تکنولوژی های موفق موجود و رفع عیب آنها

  • تحقیقات تولید یا عملیات: شامل تولید یا عملیات ، کنترل فرایند ، تدارکات و توزیع است به عبارت دیگر مجموعه فعالیت های مرتبط با تبدیل ایده ها و انتظارات به محصول یا خدمت است.
  • تحقیقات بازاریابی: شامل فعالیت هایی مانند ارزیابی بازار ، استراتژی توزیع ، ارتقا و بهبود محصول یا خدمت و بررسی رضایت مشتری است در واقع مجموعه فعالیت هایی است که تضمین کننده تکنولوژی توسط مشتریان می باشد.
  • تحقیقات افزایش کاربرد تکنولوژی: شامل استراتژی و فعالیت هایی است که بکارگیری وسیع تکنولوژی و بازارپذیری آن را تضمین می کند و به روش های بکارگیری تکنولوژی و میزان کار انجام شده برای بازاریابی آن بستگی دارد.
  • تحقیقات بهبود تکنولوژی: شامل بهبود ، توسعه و ایجاد کاربردهای جدید برای تکنولوژی ، بهبود کیفیت ، کاهش هزینه و پاسخگویی به نیازهای خاص مشتریان می باشد که سیکل عمر تکنولوژی را افزایش خواهد داد در حقیقت مجموعه فعالیت های مرتبط با حفظ وضعیت رقابتی تکنولوژی را در بر می گیرد (طارق, ۱۳۸۳).

۲-۶ مدیریت و مراحل اجرایی مراکز تحقیقات و تکنولوژی
مراکز تحقیقات و تکنولوژی زیر بنای تکنولوژی صنعتی هستند. از آنجایی که تغییرات تکنولوژی صنعتی رشد نمایی دارد و از آنجایی که انتقال تکنولوژی ارتباط تحقیق و پژوهش با صنعت را آسان می سازد ، برای بهبود ارتباط با صنعت در کشورهای درحال توسعه از جمله کشورمان ایران ، ایجاد این مراکز امری حیاتی است، با انجام این کار می توان شکاف بین مراکز تحقیقات و تکنولوژی و صنایع از بین برد.
برای توسعه ارتباط صنعت و تحقیق و پژوهش، مدیریت مراکز تحقیقات و تکنولوژی بایستی مراحل زیر را بطور جدی انجام دهد :
۱- برنامه ریزی : جهان معاصر ، جهان تکنولوژی است و جوامع با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفت کرده اند، مدیریت تحقیقات و تکنولوژی صنعتی باید به این مورد در برنامه ریزی توجه کند. تنها هنگامی نتایج تحقیق و تکنولوژی مفید است که مورد بهره برداری قرار گیرد. پس در این راستا بایستی دو بعد در نظر گرفته شود:
جنبه های مثبت تحقیقات و تکنولوژی در جهت اهداف صنعت حداکثر شوند.
جنبه های منفی از طریق عدم تولید نوآوری های پیچیده و تخریبی حداقل شوند.
۲- تحقیق و تکنولوژی : با توجه به دیاگرام فرایند سیستم صنعتی که در زیر آمده است (شکل ۲-۲) می توان به جایگاه و ماهیت این مرحله پی برد:
شکل ۲- ۲ : دیاگرام فرایند سیستم صنعتی
۳- بررسی عوامل موثر در ارتباط مراکز تحقیقات و تکنولوژی با صنایع : عواملی که در ایجاد این ارتباط موثر هستند عبارتند از :
صنایع خود منبع تجربیات علمی و اندیشه های نوآوری صنعتی هستند، بنابراین بین پژوهشگران و صنعت ، بایستی روحیه کار گروهی حاکم باشد که این امر با مدیریت مناسب و استقبال دو طرفه امکان پذیر است.
مراکز تحقیقات و تکنولوژی به سختی از نیازهای داخلی آگاهی دارند.
با توجه به ارتباط ضعیف مراکز و صنایع ، فعالیت های تحقیقاتی و تکنولوژیکی اغلب کارا نیستند.
اداره مراکز تحقیقات و تکنولوژی شکل آموزشی یا مشاوره ای یا انحصاری دارد نه صنعتی و کاربردی درحالیکه منظور اصلی این مراکز ، پشتیبانی صنایع موجود و کمک به استقرار صنایع جدید است.
مسافرت پژوهشگران و کارشناسان صنایع به مجامع علمی و صنعتی جهت آشنایی با داده های صنعتی و جذب نوآوری ها تواما باید صورت گیرد.
تشریفات زاید و دست و پا گیر در ارتباطات از عوامل موثری است که بایستی حذف شود.
همانند سازی برخی از تکنولوژی ها توسط صنایع ، کار دشواری است لذا تحکیم ارتباط دو طرفه می تواند این مشکل را حل کند.
جمع آوری اطلاعات ذی قیمت علمی ، فنی و تامین منابع تحقیق و تکنولوژی صنعتی ، کنترل کیفیت و ارتقا مدیریت تولید ، در سایه ارتباط متوازن امکان پذیر است.
گردآوری مهارت های فنی در یک جا و جلوگیری از پراکندگی آنها ، در جهت دادن امر تحقیقات و تکنولوژی در بهبود صنایع موثر است.
با ارتباط متوازن ، می توان ایجاد فرهنگ سازگار صنعتی در گستره وسیع تکنولوژی ها و بازنگری در صنایع را سهل تر ، کم هزینه تر و در زمان کافی انجام داد.
۴- حمایت از تحقیق و تکنولوژی صنعتی :دولت در بسیاری از کشورها نقش مهمی در حمایت و گسترش فعالیت های تحقیقاتی و تکنولوژیکی ایفا می کند زیرا که تشویق سرمایه گذاری در امر تحقیق و تکنولوژی سبب پیدایش ابتکارات در مدیریت تولید و بازاریابی می گردد. تنها سرمایه گذاری کافی نیست مهم این است که سرمایه گذاری ، سازماندهی ، برنامه ریزی و مدیریت به گونه ای باید باشد که با بهره گرفتن از منابع انسانی و مالی ، اهداف مورد نظر تحقق یابد (ثامهاین, ۱۳۸۶).
۲-۷ نقش تحقیق ، توسعه و نوآوری در توسعه و تجاری سازی تکنولوژی
توسعه از طریق تولید محصولات صنعتی ، بهبود روش ها و ارائه خدمات به واحدها و بخش های مختلف جامعه و صنعت فراهم می آید پس نمی توان گفت تحقیق به تنهایی سبب توسعه می شود، امروزه دلیل تفاوت بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تفکر فناورانه و تاثیر آن در توسعه و رشد اقتصادی می باشد. توسعه تکنولوژی های جدید نیازمند مغزافزارها ، نرم افزارها و سخت افزارهای متناسب است که بدون آنها تولید ثروت امکان پذیر نخواهد بود. برای ایجاد تحول در تکنولوژی های جدید با به رسمیت شناختن اصول اولیه گفتگو و تبادل اطلاعات دانشگاهی و اینکه دستاوردهای علمی بدون هیچگونه محدودیتی در دسترس هستند دیگر تمرکز بر علوم پایه ضرورتی ندارد. همچنین دیگر ضرورت ندارد تا بنگاه ها تمامی تلاش خود را برای ایجاد نوآوری معطوف به واحدهای تحقیق و توسعه نماید. کافی است ساز و کارهای رصد و شکار فرصت های خود را در پهنه بین المللی فعال نمایند و از سبد متنوع نوآوری ها و ابتکارات استفاده نمایند.
نظیر کشف قانون بندی های طبیعی ، شکل گیری ایده های کاربردی بر مبنای مشاهدات علمی یا نیازهای طبیعی، ارتقای سطح ایده به مرحله تکنولوژی ، توسعه ایده ها و تبدیل آنها به فرایند یا محصول ، تولید رقابت پذیر و اقتصادی و سرانجام ورود به چرخه مالی و تجاری است که از جمله مراحل مختلف چرخه پیوسته تبدیل ایده به ثروت می باشد. چرخه ای که تمامی مراحل آن با تولید اطلاعات و دانش همراه است و دیگر کمتر کسی در عرصه بین المللی بر شروع و تکمیل این چرخه بوسیله یک فرد یا یک بنگاه و یا حتی یک کشور معتقد است.
برای توسعه تکنولوژی های جدید ، دیده بانی از روند تکنولوژی خود و جهان و ویژگی های موفق ها و ناموفق ها مهم و اساسی است ، و کشورها به شدت محتاج شناخت عمیق و صحیح جغرافیای لحظه ای تکنولوژی هستند.کشورهای موفق جهان ، برای تشخیص لحظه ای شکاف تکنولوژی خود با دیگر کشورها افراد متعددی را به کار گرفته اند و مبتنی بر آن اولویت های خویش را به روز کنند و سیاست ها و برنامه های خود را جهت دهی نمایند. از ملزومات هدایت صحیح تکنولوژی، شناخت صحیح جغرافیای لحظه ای تکنولوژی ، شناخت و تحلیل به روز از همه عوامل موثر در توسعه و بکار بستن آن در عرصه جهانی می باشد. جغرافیای لحظه ای تکنولوژی نشان دهنده مختصات دیگران و در نتیجه کمک کننده به تعیین جایگاه کشورها از نظر مزیت ها، فرصت ها و تهدیدهای پیش روست. مشابه همین روند در مورد بنگاه ها هم صادق است. فرایند الگوبرداری در تصمیمات و روند حرکتی بنگاه ها بسیار مهم است.
تمایز بین تحقیقات کاربردی و تحقیقات پایه قابل توجه می باشد. لزوما تمامی تحقیقات پایه به یک محصول تجاری منجر نمی شود. از سوی دیگر تولید ثروت با بهره گرفتن از تکنولوژی ، دیگر نه یک انتخاب بلکه شرط بقاء و ماندگاری در بازار جهانی است.
شکل زیر ارتباط توسعه-نوآوری را با تحقیق و چرخه تبدیل دانش به پول و یا پول به دانش را نشان می دهد. همانطور که شکل ۲-۳ نشان داده است، توسعه و نوآوری ، از دانش تولید شده پول می آفریند.
تحقیق ، توسعه و نوآوری از ملزومات مراکز علمی ، صنعتی و تکنولوژی برای پیشگیری از مرگ زودرس است. جدول ۲-۲ تفاوت های تحقیق با توسعه و نوآوری را از حیث ارتباط با تولید و ثروت ارائه می دهد.

شکل ۲- ۳ : ارتباط توسعه- نوآوری با تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...