تجمع صنایع
زیر ساخت
رقابت و همکاری
تقاضا و بازاریابی
نیروی انسانی
شبکه تامین
صنعت لبنی
صنعت آرد
صنعت فرش دستباف
صنایع دستی
صنعیت ادوات کشاورزی
صنعت پرورش طیور
شکل۱-۳ مدل تحقیق
۱۰-۳ شیوه تجزیه و تحلیل داده ­ها
۱-۱۰-۳ فرایند تحلیل شبکه ای ANP[125]
ساعتی در سال ۱۹۹۶ روشی را برای تصمیم ­گیری چندمعیاره ارائه کرده است که این روش فرایند تحلیل شبکه یا به اختصار ANPنامیده شده است و هدف از ارائه آن ساختن مدلی می­باشد که از طریق آن بتوان مسائل پیچیده تصمیم ­گیری چندمعیاره را به صورت اجزای کوچک­تر تجزیه کرده و بواسطه­ی مقدار دهی به اجزا و ساده­تر و سپس ادغام این مقادیر تصمیم ­گیری نهایی را انجام داد. روش ANPشکل توسعه یافته­ای [۱۲۶]AHPاست که قادر است همبستگی­ها و بازخورهای موجود بین عناصر موثر در یک تصمیم ­گیری را مدل­سازی نماید، و تاثیر تمامی تاثیرات درونی اجزای موثر در تصمیم ­گیری را منظور و وارد محاسبات نماید. لذا به واسطه این ویژگی، این تکنیک متمایز و برتر از مدل­های قبلی مربوطه می­باشد. روش ANPدارای دو قسمت اصلی است که این دو قسمت را در یک فرایند ادغام می­نماید. قسمت اول شامل دسته­هایی مرکب از ملاک­هایی کنترلی و زیر ملاک­ها و نیز دسته­ی جایگزین­های داوطلب می­باشد و قسمت دوم شبکه­ ای از بردارها و کمان­ها که نشان دهنده وابستگی­ها و همبستگی­ها و نیز بازخورهای موجود در سیستم تصمیم ­گیری است، می­باشد. این روش در نهایت بر پایه انجام مقایسات زوجی که مشابه با مقایسات زوجی انجام گرفته در روش AHPاست، می­باشد. فرایند تحلیل شبکه­ ای را می­توان کامل­ترین روش تصمیم ­گیری چند معیاره نامید که تا کنون ارائه شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مرحله اول: ساخت مدل و تبدیل مسئله( موضوع ) به یک ساختار شبکه
مسئله باید به طور آشکار و روشن به یک سیستم منطقی، مثل یک شبکه تبدیل شود. در این مرحله مسئله مورد نظر به یک ساختار شبکه­ ای که در آن گره­ها به عنوان خوشه ­ها مطرح هستند، تبدیل می­ شود. عناصر درون خوشه ممکن است با یک یا تمامی عناصر خوشه­های دیگر ارتباط داشته باشند.
مرحله دوم: تشکیل ماتریس دودویی و تعیین بردارهای اولویت
مشابه مقایسه­های دودویی که در AHPانجام می­ شود. عناصر تصمیم در هر یک از خوشه ­ها بر اساس میزان اهمیت آنها در ارتباط با معیارهای کنترلی دو به دو مقایسه می­شوند. خود خوشه ­ها نیز بر اساس نقش و تاثیر آنها در دستیابی به هدف دوبه­دو مقایسه می­شوند. تصمیم­ گیران در مورد مقایسه دودویی عناصر و یا خود خوشه ­ها دو به دو باید تصمیم ­گیری کنند. علاوه بر این، وابستگی­های متقابل بین عناصر یک خوشه نیز باید دو به دو مورد مقایسه قرار گیرد. در این قسمت بردار اهمیت داخلی محاسبه می­ شود که نشان­گر اهمیت نسبی عناصر یا خوشه­هاست، که از طریق رابطه زیر بدست می ­آید.
AW= W
که در آن A ماتریس مقایسه دو دویی معیارها، w بردار ویژه (ضریب اهمیت) ، بزرگترین مقدار ویژه عددی است.
مرحله سوم: تشکیل سوپر ماتریس و تبدیل آن به سوپر ماتریس حد
برای دستیابی به اولویت های کلی در یک سیستم با تاثیرات متقابل ، بردارهاب اولویت داخلی ( یعنی w های محاسبه شده) در ستون های مناسب یک ماتریس وارد می شوند. در نتیجه یک سوپرماتریس ( در واقع یک ماتریس تقسیم بندی شده) که هر بخش از این ماتریس ارتباط بین دو خوشه را نشان می دهد، بدست می آید.
به این نوع ماتریس ،سوپر ماتریس اولیه می گویند. با جایگزینی بردار اولویت های داخلی ( ضرایب اهمیت) عناصر و خوشه های سوپر ماتریس اولیه، سوپر ماتریس ناموزون بدست می آید. در مرحله بعد ، سوپر ماتریس موزون از طریق ضرب ماتریس ناموزون در ماتریس خوشه ای محاسبه می شود. سپس از طریق نرمالیزه کردن سوپر ماتریس موزون ، سوپر ماتریس از حالت ستونی به حالت تصادفی تبدیل می شود. در مرحله سوم ، سوپر ماتریس حد با به توان رساندن تمامی عناصر سوپرماتریس موزون تا زمانی که واگرایی حاصل شود یا به عبارت دیگر تمامی عناصر همانند شوند، محاسبه می شود:
مرحله چهارم: انتخاب گزینه برتر
اگر سوپر ماتریس تشکیل شده در مرحله سوم، کل شبکه رتتا در نظر گرفته باشد، یعنی گزینه ها نیز در سوپر ماتریس لحاظ شده باشند، اولویت کلی گزینه ها از ستون مربوط به گزینه ها در سوپر ماتریس حد نرمالیزه شده قابل حصول است. گزینه ای که بیشترین اولویت کلی را داشته باشد به عنوان برترین گزینه برای موضوع مورد نظر انتخاب می شود ( زبردست ۱۳۸۹)
در تحقیق انجام شده با توجه به اینکه شاخص های موجود برای تشکیل خوشه های صنعتی رابطه اخلی با یکدیگر دارند، برای رتبه بندی خوشه های صنعتی از روش ANP استفاده شده است.
۲-۱۰-۳ تکنیک آنتروپی
آنتروپی[۱۲۷] یک مفهوم عمده در علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، و تئوری اطلاعات می باشد، به طوری که نشان دهنده مقدار عدم اطمینان[۱۲۸] موجود از محتوای مورد انتظار اطلاعاتی از یک پیام است. به لفظ دیگر، آنتروپی در تئوری اطلاعات معیاری است برای مقدار عدم اطمینان بیان شده توسط به طوریکه این عدم ( Pі ) یک توزیع احتمال گسسته اطمینان در صورت پخش بودن توزیع بیشتر از فراوانی این عدم اطمینان به صورت (SHANNON) . تیزتر باشد محاسبه E ذیل تشریح می شود ( ابتدا ارزشی ر ا با نماد مینمائیم):
E S { }= -K ln pi ]
به طور ی که K یک ثابت مثبت است به منظور تامین ۰ £ E £ ۱ . E از توزیع احتمال Pі بر اساس مکانیزم آماری محاسبه شده و مقدار آن در صورت تساوی Pі ها با یکدیگر( یعنی = Pі ) ماکزیمم مقدار ممکن خواهد بود، بدین صورت :
-K ln pi = -k {ln +ln + ln +……+ln { = -k {(ln )( { = – k ln
یک ماتریس تصمیم گیری از مدل MADM حاوی اطلاعاتی است که آنتروپی م تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی آن به کار رود. یک ماتریس تصمیم گیری را به صورت زیر در نظر می گیریم.(اصغر پور ،۱۳۷۷)
x1 x2 x31
A1
A2
.
An
زمانی که ماتریس تصمیم گیری معلوم باشد ، به جای استفاده از DM و گرفتن نظرات وی در خصوص مقایسات دو به دوی مشخصه ها مطابق روش ساعتی، می توان مستقیماً وزن های هر مشخصه را محاسبه نمود( ماکویی، ۱۳۸۶).
محتوای اطلاعاتی موجود از این ماتریس را ابتدا به صورت نرمالیزه شده (Pij) در ذیل محاسبه می کنیم.
Pij = ;
و برای Ej از مجموعه Pij به ازای هرمشخصه خواهیم داشت:
Ej =-K ln pi ] ;
به طوری که k = است.
اینک عدم اطمینان یا درجه انحراف معیار از اطلاعات ایجاد شده به ازای شاخص J ام بدین قرار است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...