پس از بررسی کلیه الگوهای ارزیابی عملکرد و با توجه به جمع بندی ادبیات تحقیق درارزیابی عملکرد می توان گفت که الگوهای مدل سرآمدی EFQM ، کارت امتیازی متوازن BSC، ماتریس عملکرد و الگوی تحلیل ذی نفعان جامع‌ترین الگوها را ارائه کرده اند، به گونه ای که عوامل ذکر شده در سایر الگوها را می توان در ذیل آن ها قرار داد. این عوامل عبارتند از:
درالگوی ارزیابی متوازن BSC ابعاد: یادگیری و رشد، فرآیندها، مشتری و مالی.
در الگوی سرآمدی EFQM : ابعاد توانمند ساز و نتایج.
در مدل ماتریس عملکرد: وجوه داخلی و خارجی.
و در الگوی تحلیل ذی نفعان: ذی نفعان کلیدی و ذی نفعان غیرکلیدی.
باتوجه به موارد فوق و با توجه به ویژگی های سازمان مورد مطالعه می توان گفت که الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد یگان های ناجا، الگویی جامع می باشد، که علاوه براینکه عوامل ذکر شده در کلیه الگوها را می توان در ذیل آن ها قرار داد. عوامل ذیل نیز در آن پیش بینی شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

الف- ازآنجا که اهمیت بحث ظرفیت و توان درسازمان های پلیسی غیر قابل انکار و تأثیرگذاری حیاتی درموفقیت این سازمان ها دارد، بعد ظرفیت و توان نیز در این الگو درنظر گرفته شده است..
ب- تأثیر فرایند داخلی درعملکرد به اندازه ای مهم تشخیص داده شده که این بُعد با مولفه های فرایندهای سازمانی، فرایندهای عملیاتی و سیاست های ماموریتی لحاظ می گردد.
ج-تأثیرات محیطی در قالب متغیر قوانین ومقررات،مطرح می شود که تاثیر آن برعملکرد ناجا معمولاً یک سویه است، سبب می گردد که بُعد جداگانه ای تحت عنوان سیاست ها و قوانین به توانمندسازهای الگو اضافه شود که وجه خارجی آن تلقی می شود.
۲-۳-۵- اشتراکات و تفاوت های الگو با سایر الگوهای پلیسی:
پس از بررسی الگوهای ارزیابی عملکرد پلیس سایر کشورها در پیشینه تحقیق می توان گفت: کلیه عواملی که در ارزیابی عملکرد پلیس سایرکشورها آمده است، در الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد ناجا، مد نظر قرار گرفته است.این عوامل عبارتند از:
تعداد کارکنان، تعدادخودرو، تعدادسرقت، تعداد پرسنل صفی و ستادی، تعداد ابزارهای موجود (مانند تعداد رایانه)، میزان کشفیات ورسیدگی به شکایات، شفافیت(درامورات محوله)، زمان پاسخ گویی، ویژگی های فردی کارکنان (سطح هوش، صداقت، قابل اطمینان بودن، ظاهر فیزیکی وعادات بد، مسئولیت پذیری، وفاداری،اطلاعات حرفه ای، انضباط و … ) ، نگهداری و حفاظت ازتجهیزات واسلحه وتوانایی برای استفاده ازآنها در زمان نیاز و تیراندازی، ورود غیر مجاز، فضای در اختیار، سرمایه ها و سایر هزینه ها (هزینه های مرتبط با فنآوری اطلاعات،ارتباطات و تجهیزات اداری، هزینه های نیروی انسانی، سرمایه ای و حمل و نقل ، کاهش میانگین حوادث، کاهش تعداد تلفات، و سایر خدمات( تعداد تماس های پاسخ داده شده)، میزان رضایت شهروندان.
۴-۵- ویژگی‌های الگوی راهبردی ارزیابی عملکرد یگان های ناجا:
همانگونه که درفصل دوم وبررسی نظام موجود ارزیابی عملکرد ناجا (بررسی وضعیت موجود) ذکر شد نظام پایش عملکرد ناجا، در حال حاضر تنها به عوامل خروجی توجه دارد، و بر رویکرد سیستمی منطبق نیست و به موضوع ارزیابی عملکرد نگاهی راهبردی نداشته و کاربردی کوتاه مدت دارد.
در حالیکه نقطه قوت و برجسته الگوی طراحی شده، انطباق الگو با رویکرد سیستمی (ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) و کنترل راهبردی است ( فرایند محور، پیامد محور ، توجه به عوامل محیطی و ذی نفعان) واین الگو نقطه اتصال تمام الگوهای موجود ارزیابی ناجاست.
۱-۴-۵- از اهداف راهبردی پشتیبانی می کند: یکی از ویژگی های مهم در منطق الگوی پیشنهادی، مبتنی بودن آن بر فلسفه حاکم بر تئوری‌های مدیریت و سازگاری با آنهاست.
نمودار ۲-۵) سازگاری الگوی پیشنهادی پژوهش با مبانی فلسفی تئوری‌های مدیریت
(بامبرگر و مشولم،ترجمه اعرابی ۱۳۸۸)

بی‌ثبات
انعطاف پذیر
باز
بنیادی
SRP2
ارزیابی
نتیجه محور ارزیابی
انسان محور
محیط
کنترل
سیستم
تغییرات
ارزیابی
بستر محور ارزیابی
فرایند محور
باثبات
شدید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...