۴- همکاری

۴۰/۰

توسعه پایدار

۱- بعد فرهنگی

۸۸/۰

۲- بعد زیست محیطی

۴۸/۰

۳- بعد اجتماعی

۴۵/۰

۴- بعد اقتصادی

۴۱/۰

۶-۳-۴- مدل سازی معادلات ساختاری
یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش‌های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی‌توان آنها را با شیوه دو متغیری ( که هربار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می‌شود) حل نمود. تجزیه وتحلیل ساختارهای کوواریانس یا مدل سازی علی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی ترین روش‌های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده ای پیچیده است. بنابراین ازآنجایی که در تحقیق حاضر چند متغییر مستقل وجود دارد که می‌باید اثرآن بر روی متغیروابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می‌یابد. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای مکنون است. از طریق این رویکرد می‌توانیم قابل قبول بودن مدل‌های نظری را درجامعه‌های خاص آزمون نمود.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۲۱- ۴: مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد)
شکل۲۲- ۴: مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب)
مدل مفهومی پژوهش شامل کلیه متغیرهای مستقل و وابسته، و ارتباط بین متغیر‌های سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار گردشگری می‌باشد. نتایج تحلیل عاملی مدل مفهومی تحقیق مندرج در اشکال (۲۱- ۴و ۲۲-۴) نشان می دهد که تمامی شاخص‌های مربوط به سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار مقادیر تی (بیشتر از ۹۶/۱) و بار عاملی (بیشتر از۵/۰) مورد قبولی برخوردارند و برای آنها شاخص مناسبی محسوب می شوند. هم چنین مقدار P value بزرگتر از۰۵/۰ می‌باشد که مدل را تایید می‌کند.
۷-۳-۴-برازش مدل مفهومی پژوهش
با آنکه انواع گوناگون آزمون‌ها که به گونه کلی شاخص‌های برازندگی نامیده می‌شوند پیوسته در حال مقایسه، توسعه و تکامل می‌باشند اما هنوز درحتی یک آزمون بهینه نیز توافق همگانی وجود ندارد. نتیجه آن است که مقاله‌های مختلف شاخص‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند‌ و برنامه نرم افزاری LISREL نیز تعداد زیادی از شاخص‌های برازش را در خروجی خود پیوست (د) به دست می‌دهد.
پس از معین شدن مدل، طرق گوناگونی برای برآورد نیکویی برازش کلی مدل با داده‌های مشاهده شده وجود دارد. به طور کلی چندین شاخص برای سنجش برازش مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد که در جدول۱۴-۴ مقدار بهینه هر شاخص و هم چنین مقدار بدست آمده دراین پژوهش آورده شده است و همان طور که درجدول مشاهده می‌شود تمامی شاخص‌ها مناسب می‌باشد که نشان دهنده برازش مدل می‌باشد.
جدول ۱۴- ۴ : شاخص‌های نکویی برازش مدل پژوهش و نتایج آن

شاخص برازش

مقدار بهینه

مقدار بدست آمده

نتیجه گیری

NFI

بالاتر از ۹/۰

۹۶/۰

مناسب

NNFI

بالاتر از ۹/۰

۹۵/۰

مناسب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...