فهرست جدول­ها و شکل­ها
عنوان
صفحه
جدول(۲-۱): انواع روش های شناسایی عوامل حیاتی موفقیت ۲۸
جدول(۲-۲): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در خارج از کشور ۵۹
جدول(۲-۳): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در ایران ۶۰
جدول(۲-۴): پژوهش های مرتبط با کاربرد FCM در حوزه مدیریت و صنایع ۶۶
جدول (۲-۵): روش های یادگیری FCM 85
جدول(۲-۶): مرور ادبیات پژوهش های مرتبط با نگاشت های ادراکی در ایران ۹۱
جدول (۳-۱): تعیین نمونه آماری حوزه آموزش. ۱۰۹
جدول (۴-۱): لیست افراد خبره حوزه آموزش ۱۱۰
جدول (۴-۳): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۱۹
جدول (۴-۵): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
جدول (۴-۶): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
جدول (۴-۱۱): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه آموزش طبق فرمول لاشه ۱۲۳
جدول(۴-۱۲): امتیاز روایی سوالات حذف شده حوزه پژوهش طبق فرمول لاشه ۱۲۴
جدول (۴-۱۳): عوامل موثر در موفقیت اهداف نهایی آموزشی دانشکده در پرسشنامه (آ-۲) به صورت کد ۱۲۵
جدول (۴-۱۴): عوامل حذف شده پرسشنامه (آ-۲) که مقدار معنی دار بودن آنها (sin) بیشتر از ۵ ۱۲۶
جدول (۴-۱۷): متغیرهای زبانی استفاده شده در فرایند فازی سازی ۱۲۸
جدول(۴-۲۱): درجه ورودی، خروجی و ورودی- خروجی (مرکزیت) مفاهیم حوزه آموزش ۱۴۰
جدول(۴-۲۲): ۱۲ عامل حیاتی موفقیت آموزش با رویکرد مرکزیت عامل ۱۴۲
جدول(۴-۲۳): مسیرهای مهم دستیابی به اهداف نهایی بلند مدت حوزه آموزش ۱۴۵
جدول(۵-۱): مقایسه عوامل حیاتی موفقیت حوزه آموزش در دو رویکرد ۱۵۱
عنوان
صفحه
شکل(۲-۱): هرم برنامه ریزی ۱۶
شکل(۲-۲) : نقش و جایگاه عوامل حیاتی موفقیت در برنامه ریزی راهبردی ۲۹
شکل(۲-۳): تابع عضویت فازی ۴۹
شکل (۲-۴): عدد فازی مثلثی ۵۰
شکل (۲-۵): نمونه ای از توابع عضویت متغیرهای زبانی ۵۰
شکل (۲-۱۵): مؤلفه های اصلی نگاشت ادراکی ((CM 51
شکل (۲-۱۶): مثالی از قسمتی از یک CM 52
شکل (۳-۱): مراحل انجام پژوهش ۱۰۵
شکل (۴-۱): توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۱۹
شکل (۴-۳): توزیع فراوانی سمت پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۰
شکل (۴-۴): توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان به پرسشنامه (آ-۲) حوزه آموزش ۱۲۱
شکل (۴-۹): توابع عضویت متغیرهای زبانی ۱۲۸
شکل(۴-۱۰): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان ۱۴۰
شکل(۴-۱۱): FCM طبقه بندی شده کلی حوزه آموزش ۱۴۲
شکل(۴-۱۲): FCM حوزه آموزش با نظر خبرگان با وزن های بیشتر از ۰٫۷ ۱۴۴
شکل(۴-۱۵): FCM حوزه آموزش و مسیرهای کلیدی ۱۴۵
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
فعالیت سازمان­ها، امروزه در محیطی به مراتب پیچیده‌‌تر از گذشته انجام می‌‌شود و سازمان­هایی که نتوانند زودتر و سریع‌تر از رقبا از خود عکس‌العمل نشان دهند و در مقابل تغییرات متعدد و تأثیرگذار محیطی از جمله قوانین و مقررات، تجارت خارجی، مسایل سیاسی و اقتصادی و … از خود واکنش درست به موقع نشان دهند و دچار انفعال شوند، امیدی به بقا نخواهند داشت. در چنین شرایطی طرح برنامه‌‌ریزی و مدیریت راهبردی با توجه به ابعاد وسیع و گسترده آن پاسخی به چگونگی برنامه‌‌ریزی مؤثر در بلندمدت است. این نوع برنامه‌‌ریزی نگاهی به بیرون و عوامل محیطی دارد.
۱-۲- بیان مسئله
برنامه­ ریزی راهبردی به ارزش­ها، موقعیت فعلی، محیط و عواملی که به آینده مطلوب سازمانی ارتباط دارد می ­پردازد. تصمیم ­گیری برای انتخاب راهبرد­، شامل انتخاب هدف­های بلندمدت (اهداف راهبردی) و سپس راهبردهای اصلی سازمان است. هدف­های بلندمدت بیانگر نتایج مورد انتظار از اجرای راهبردهای مشخص است که سازمان می­ کوشد در تأمین مأموریت خود بدست آورد. در صحنه تدوین راهبردها هدف­های بلندمدت دارای اهمیت ویژه­ای هستند. این هدف­ها تعیین کننده مسیر شرکت می­باشند [۱].

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

سازمان‌های آموزشی در صورتی وظیفه خود را به نحو احسن به انجام می­رسانند که مسیر آینده جامعه را روشن نمایند و آینده­ساز بودن از مشخصه­های اصلی آن‌هاست. تبیین چشم­انداز برای این­گونه سازمان‌ها امری ضروری است] ۲[.
بنا به نظر کارشناسان، امروزه آنچه سبب نیرومندی سازمان­های خصوصی خواهد شد تشخیص «عوامل حیاتی موفقیت»، یا «عوامل بحرانی موفقیت» اطلاعات و میزان استفاده بهینه از آنها است [۳].
عوامل کلیدی موفقیت عبارتند از مشخصه­ها، شرایط یا متغیرهایی که اگر درست مدیریت شوند می­توانند اثر قابل ملاحظه­ای بر موفقیت موضع رقابتی سازمان داشته باشند [۴].
تعیین عوامل حیاتی موفقیت، روشی است که مدیر به وسیله آن می ­تواند نیازهای خود را تعریف کند و اطلاعات مورد نیاز و ضروری خود را دریافت کند [۳].
مدیریت راهبردی فرآیندی است که به وسیله آن مدیران چشم­انداز و مأموریت و اهداف درازمدت یک سازمان را وضع می­ کنند. در این فرایند اهداف درازمدت با توجه به مشکلات اولویت‏دار و مأموریت سازمان، به صورت کلی، غیر کمّی و جهت‏دار بیان می‏شود. سپس اهداف عملکردی خاص تنظیم شده و راهبردهایی را به منظور دستیابی این اهداف، در پرتو همه شرایط داخلی و خارجی مربوط تدوین می­ کنند. به عبارتی دیگر سازمان­ها بایستی ابزارهای لازم جهت دستیابی به اهداف خود را فراهم نمایند. لذا می‌‌توان گفت محصول برنامه‌‌ریزی راهبردی، برنامه‌‌ای راهگشا و آینده‏نگر و متحول‌ساز است که باید سازمان توسعه خود را در بستر شکار فرصت قرار داده و موجبات برتری و تعالی این سازمان را فراهم ‌سازد.
از طرفی در محیط پویای کنونی، سازمان­ها بایستی رفتاری فعال و پویا از خود نشان داده و محیط پویای خود را با نگاهی جامع رصد و شناسایی نمایند. سازمان­ها باید عوامل دستیابی به اهداف خود را در این محیط شناسایی کنند. آنگاه میزان تأثیر این عوامل را مشخص کرده و تا حد امکان تأثیر عوامل منفی را کاهش داده و عوامل مثبت را تقویت نمایند. لذا شناسایی عوامل موثر در موفقیت و میزان تأثیر آن­ها در دستیابی به اهداف راهبردی، برای مدیریت ارشد می ­تواند بسیار مفید واقع شود. نگاشت ادراک فازی، این عوامل را به صورت کلی نشان داده و روابط علی بین آن­ها را نشان می­دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...