تحلیل عددی جریان در نزدیکی رمپ هواده سرریز تونلی۹۳- … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
حساسیت مدلهای عددی به هندسه مدل، شبکهبندی، شرایط مرزی و شرایط اولیه همواره یکی از مسائل مهم در مدلسازی عددی بوده است. تولید شبکه یکی از مهمترین بخشهای حل عددی محسوب می شود که در دقت حل عددی بسیار تاثیرگذار است در همین زمینه الگوهای متفاوتی در زمینه شبکه بندی در مدلهای مختلف عددی ارائه شده اند که هرکدام دارای نقاط قوت و ضعف میباشند.
در نرمافزار Fluent نیز برای هر چه نزدیکتر کردن نتایج مدلسازی عددی به مدل هیدرولیکی بایستی از روش سعی و خطا استفاده کرد به طوری که با به کار بردن شبکه بندیهای مختلف در مدل عددی و مقایسه نتایج خروجی از نرمافزار با نتایج مدل آزمایشگاهی مناسبترین هندسه و شبکه بندی را انتخاب کرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این تحقیق از سلولهای محاسباتی با اندازه m 002/0 تا m 007/0 استفاده شده است. تحلیل حساسیت مدل عددی نسبت به اندازه مشها صورت پذیرفت و مشخص گردید که در حالت دو بعدی و سه بعدی به کارگیری شبکه بندی با ابعاد سلولی کوچکتر از شبکه ایجاد شده با اندازه سلول محاسباتی m 003/0 و m 004/0، تاثیر چندانی بر دقت محاسبات ندارد. تحلیل حساسیت جهت تعیین تعداد سلولهای نزدیک جداره نیز در حالت دو بعدی و سه بعدی صورت گرفت و مشخص شد که جهت تطابق بهتر نتایج مدل عددی با نتایج آزمایشگاهی میبایست ۱۲ سلول نزدیک جداره ریز شوند. همچنین در مدل عددی، برای طول داکت در بالادست رمپ اندازه های متفاوتی در نظر گرفته شد و با انجام تحلیل حساسیت، مشخص شد که طول m 1 برای داکت در بالادست رمپ جهت توسعه یافتن کامل جریان قبل از رسیدن به محل رمپ، کافی میباشد.
فصل چهارم
نتایج تحلیل عددی جریان
بدون هوادهی
نتایج تحلیل عددی جریان – بدون هوادهی
مقدمه
نتایج مطالعات محققین مختلف بر روی پدیده کاویتاسیون، هوادهی به جریان را یکی از موثرترین روشها جهت پیشگیری از وقوع این پدیده و کاهش خسارات ناشی از آن، عنوان می کند. فلذا برای مطالعه تاثیر هوادهی بر روی ساختار جریان، ابتدا درک مشخصههای جریان در وضعیت بدون هوادهی لازم بوده که در این فصل به آن پرداخته خواهد شد. جهت صحت سنجی نتایج مدل عددی این تحقیق از نتایج مدل آزمایشگاهی موجود در دانشگاه UMIST منچستر استفاده شد. در این فصل بعد از صحت سنجی نتایج مدل عددی، دامنه مطالعاتی گسترش یافته و تاثیر هندسه رمپ بر پارامترهای جریان و پروفیلهای سرعت و فشار در حالت بدون هوادهی مورد بررسی قرار گرفته است.
صحت سنجی نتایج حاصل از مدل عددی
اولین گام در یک مدل عددی جهت استخراج نتایج، کالیبره کردن مدل میباشد. بدین معنی که تاثیرات عوامل خارجی به حداقل رسیده و شرایط مدل عددی به شرایط مدل آزمایشگاهی یا واقعی نزدیکتر گردد. برای این که از اعتبار محاسبات مدل عددی اطمینان حاصل کنیم و بتوانیم از این نتایج استفاده کنیم باید نتایج حاصل از مدل عددی با نتایج عملی و آزمایشگاهی مطابقت داده شود و اگر خطا در حد قابل قبولی باشد میتوان از نتایج مدل عددی استفاده کرد. در این تحقیق کالیبره کردن مدل عددی از لحاظ شرایط مرزی، هندسه مدل و مش بندی میباشد. پس از لحاظ کردن شرایط مختلف، نتایج حاصل از مدل عددی با نتایج موجود مدل آزمایشگاهی مقایسه شده و در صورت وجود اختلاف معقول، مدل کالیبره شده محسوب شده و میتوان از نتایج آن استفاده کرد. پارامترهایی که جهت کالیبره کردن مدل عددی استفاده شده اند عبارتند از: طول اتصال مجدد، ضرایب فشار و پروفیلهای سرعت که در ادامه به بررسی هر کدام در حالت دو بعدی پرداخته می شود.
طول اتصال مجدد
در شکل (۴-۱) جریان عبوری تحت فشار از روی یک رمپ تعبیه شده در داخل یک داکت به صورت شماتیکی نمایش داده شده است. بلافاصله در پاییندست رمپ، جریان عبوری به نواحی مختلفی تقسیم می شود که شامل ناحیهی چرخش، ناحیه اصلی جریان در بالای لایه برشی و ناحیهی اتصال مجدد میباشد. در ناحیه چرخش سرعت در جهت جریان در نزدیکی کف مقادیر منفی (به طرف بالادست) داشته و پارامتر طول اتصال مجدد (La) نیز که در شکل نشان داده شده است، برابر فاصلهی مقطع انتهایی رمپ تا انتهای ناحیه چرخش (نقطه اتصال مجدد) میباشد. (Manafpour, 2004) در انتهای ناحیه چرخش، سرعت در جهت جریان برابر صفر بوده و به همین دلیل تنش برشی وارد بر کف داکت نیز در این منطقه معادل صفر میباشد لذا دو روش عمومی که در محاسبه طول اتصال مجدد مورد استفاده قرار میگیرد، عبارتند از:
۱) تعیین موقعیت تنش برشی صفر در کف داکت
۲) رسم تغییرات سرعت در جهت جریان در نزدیکی کف داکت (Haque et al., 2007)
شکل ۴‑۱- جریان عبوری از روی رمپ تعبیه شده در داخل داکت (Manafpour, 2004)
در این تحقیق به علت سهولت استفاده و دقت بالاتر، روش دوم جهت تعیین طول اتصال مجدد به کار رفته است. نحوه استفاده از این تکنیک که در شکل (۴-۲) نشان داده شده است بدین صورت بوده که پروفیل طولی سرعت در جهت جریان به فاصله مشخصی از کف داکت رسم شده و فاصله بین دو نقطه از نمودار که در آنها مقدار سرعت صفر میباشد به عنوان طول اتصال مجدد در نظر گرفته می شود. دقیقترین برآورد طول اتصال مجدد بر اساس پروفیل طولی سرعت در جهت جریان در فاصله mm 1 از کف داکت به دست آمده است. در شکل (۴-۲) مبدا مختصات در ابتدای داکت قرار داشته و X و tr به ترتیب فاصله از مبدا مختصات و ارتفاع رمپ میباشند. جهت بررسی بهتر نمودارها، همه نتایج بیبعد شده اند.
شکل ۴‑۲- پروفیل طولی سرعت در جهت جریان در نزدیکی کف داکت
شکل (۴-۳) مقایسه بین طول اتصال مجدد محاسبه شده توسط مدلهای آشفتگی دو معادلهای مختلف و نتایج آزمایشگاهی برای چهار رمپ مختلف را نمایش میدهد که در آن La طول اتصال مجدد و tr ارتفاع رمپ میباشند. با توجه به این شکل تمامی مدلهای آشفتگی در حالت دو بعدی طول اتصال مجدد را کمتر از مدل آزمایشگاهی تخمین میزنند و کمترین اختلاف نسبت به نتایج آزمایشگاهی مربوط به مدل آشفتگی دو معادلهای انتقال تنش برشی (SST) میباشد که حداکثر و حداقل اختلاف نتایج این مدل عددی نسبت به نتایج آزمایشگاهی به ترتیب مربوط به رمپ C و A معادل با ۱۴/۷ % و ۰۷/۰ % میباشد. همچنین ضریب همبستگی بین نتایج مدل عددی و آزمایشگاهی معادل ۸۳۴۸/۰ بوده که در شکل (۴-۴) نمایش داده شده است. دامنه کم اختلافات بدست آمده برای طول اتصال مجدد در مدل SST و ضریب همبستگی بالای آنها، حکایت از شبیه سازی قابل قبول جریان توسط مدل عددی دارد.
شکل ۴‑۳- مقایسه طول اتصال مجدد حاصل از مدل عددی و نتایج آزمایشگاهی برای انواع رمپ
شکل ۴‑۴- همبستگی طول اتصال مجدد مدل عددی SST و آزمایشگاهی
ضرایب فشار
برای بررسی پروفیلهای فشار در نزدیکی رمپ و درون ناحیه چرخش از پارامتر بیبعدی به نام ضریب فشار که همان نسبت فشار استاتیک به فشار دینامیک میباشد، استفاده شده است. ضریب فشار از رابطه که در آن P فشار استاتیک در نقطه مورد نظر، P0 فشار استاتیک در نقطه رفرنس واقع در بالادست رمپ، چگالی آب و U سرعت متوسط جریان میباشد، به دست می آید. موقعیت نقطه رفرنس در بخش ۳-۳-۱ تشریح شده است که مختصات آن در رمپهای A (tr/d=0.1, =5°) و (tr/d=0.1, =10°) B برابر X/tr=40 و در رمپهای C (tr/d=0.2, =5°) و (tr/d=0.2, =10°) D برابر X/tr=20 میباشد. همچنین برای اطمینان از تطابق شرایط اولیه جریان ورودی به داکت قبل از عبور از روی رمپ در مدل عددی با مدل آزمایشگاهی از ضریب فشار رفرنس که از رابطه به دست می آید، استفاده شده است. (Manafpour, 2004) اختلاف اندک (۴/۱ %) مقادیر CP ref حاصل از مدل عددی و نتایج آزمایشگاهی موجود برای داکت دارای رمپ A (tr/d=0.1, =5°) که به ترتیب معادل ۷۸/۲- و ۷۴/۲- بوده، دلیلی بر این تطابق میباشد.
شکل (۴-۵) نحوه تغییرات ضریب فشار در کف داکت نسبت به فاصله از انتهای رمپ حاصل از نتایج مدل عددی و آزمایشگاهی را برای انواع رمپها نشان میدهد که در آن Z فاصله از انتهای رمپ میباشد همچنین نمودار ضریب همبستگی بین نتایج عددی و آزمایشگاهی برای رمپ A نیز در این شکل ارائه شده است. محاسبه اختلاف نتایج Cp حاصل از مدل عددی با مقادیر نظیر آزمایشگاهی به روش خطای جذر میانگین مربعها (RMSD) برای رمپهای A، B و D به ترتیب معادل ۱۵/۳ % ، ۴ % و ۶۱/۴ % و همچنین ضریب همبستگی بین نتایج مدل عددی و آزمایشگاهی برای رمپهای A، B و C به ترتیب برابر ۹۶۶۴/۰، ۹۵۸۹/۰ و ۹۸۳/۰ بدست آمده که بیانگر عملکرد خوب مدل عددی در برآورد پروفیلهای فشار بلافاصله پاییندست رمپ میباشد.
رمپ A (tr/d=0.1, =5°)
همبستگی ضرایب فشار مدل عددی و آزمایشگاهی جهت رمپ A (tr/d=0.1, =5°)
رمپ B (tr/d=0.1, =10°)
رمپ D (tr/d=0.2, =10°)
شکل ۴‑۵- تغییرات ضریب فشار در کف داکت نسبت به فاصله از انتهای رمپ
پروفیلهای سرعت
نحوه تغییرات سرعت در جهت جریان بالاخص در ناحیه چرخش از پارامترهای مهم بیان کننده وضعیت جریان عبوری از روی رمپ میباشد. پروفیلهای توزیع سرعت در جهت جریان در بالادست، روی رمپ و ناحیه چرخش بعد از آن، با توجه به نتایج آزمایشگاهی موجود برای رمپ (tr/d=0.2, =10°) D، در شکل (۴-۶) نمایش داده شده است.
(a) (b)
© (d)
(e) (f)
(g) (h)
(i) (j)
شکل ۴‑۶- پروفیلهای سرعت جریان عبوری از روی رمپ D (tr/d=0.2, =10°) در مقاطع
Z/tr : a:-28, b:-0.2, c:2.1, d:3.65, e:6.7, f:10.65, g:12.7, h:15.7, i:18.25, j:25
با توجه به دامنه اختلاف بدست آمده برای پارامترهای طول اتصال مجدد، ضرایب فشار و پروفیلهای سرعت جریان، شبیه سازی قابل قبولی از جریان عبوری از روی رمپ تعبیه شده در داکت در حالت بدون هوادهی صورت گرفته است لذا در ادامه دامنه مطالعاتی در مدل عددی افزایش یافته و به تاثیر هندسه رمپ برروی پارامترهای جریان و میدان فشار پرداخته خواهد شد.
تاثیر ابعاد هندسی رمپ بر روی مشخصههای هیدرولیکی جریان
جهت بررسی تاثیر ابعاد هندسی رمپ بر مشخصههای هیدرولیکی جریان دامنه مطالعاتی در مدل عددی به صورت °۵° ۲۰ و ۰٫۱ tr /d 0.4 ، لحاظ گردید. در ادامه به بررسی تاثیر این تغییرات در مدل عددی پرداخته خواهد شد.
تاثیر افزایش ارتفاع و زاویه رمپ بر روی طول اتصال مجدد
در شکلهای (۴-۷) و (۴-۸) به ترتیب تاثیر افزایش ارتفاع و افزایش زاویه رمپ بر طول اتصال مجدد مربوط به ناحیه چرخش جریان، ایجاد شده در پاییندست رمپ نشان داده شده اند. شکلهای (۲-۱۳) و (۲-۱۴) ارائه شده در فصل ۲، نمایانگر تاثیر هندسه رمپ بر روی طول اتصال مجدد در جریان عبوری از روی سازه هواده بودند. در این شکلها روند افزایشی در مقدار طول اتصال مجدد به ازائ افزایش ارتفاع و زاویه سازه هواده مشهود میباشد. مطابق شکلهای (۴-۷) و (۴-۸) نیز میتوان نتیجه گرفت که مقادیر طول اتصال مجدد در دو حالت ارتفاع ثابت رمپ و افزایش زاویه آن و زاویه ثابت رمپ و افزایش ارتفاع آن، افزایش مییابد. البته با افزایش ارتفاع در زاویه ثابت رمپ، شدت افزایش طول اتصال مجدد بیشتر میباشد که این موضوع بیانگر حساسیت بیشتر طول اتصال مجدد به افزایش ارتفاع رمپ میباشد.
فاصله نقطه برخورد جت آب پرتابی با کف داکت از مقطع انتهایی رمپ (طول اتصال مجدد) وابسته به سرعت جریان و زاویه پرتاب جت میباشد. برد جت پرتابی با زاویه پرتاب رابطه سهموی با اکسترمم مطلق در = ۴۵° و با سرعت پرتاب رابطه مستقیم دارد. هنگام افزایش زاویه رمپ (زاویه پرتاب) با حرکت روی شاخه صعودی سهموی طول اتصال مجدد (برد پرتابه) افزایش خواهد یافت. همچنین در هنگام افزایش ارتفاع نسبی رمپ، سطح مقطع داکت کاهش یافته و طبق رابطه پیوستگی سرعت در این مقطع افزایش مییابد که این افزایش سرعت در مقطع انتهایی رمپ باعث افزایش طول اتصال مجدد (برد پرتابه) می شود.
شکل ۴‑۷- تغییرات طول اتصال مجدد با افزایش ارتفاع نسبی رمپ جهت ramp = ۵°
شکل ۴‑۸- تغییرات طول اتصال مجدد با افزایش زاویه رمپ جهت tr / d = 0.1
تاثیر افزایش ارتفاع و زاویه رمپ بر حداقل فشار کف ناحیه چرخش
جریان پرتابی عبوری از روی رمپ هواده به هنگام جدا شدن از کف بلافاصله در پاییندست رمپ تشکیل ناحیه چرخش میدهد که در این ناحیه از جریان، فشار منفی حاکم میباشد. مقدار فشار منفی به وجود آمده در این حالت وابسته به سرعت جریان عبوری از روی رمپ میباشد. لذا با افزایش زاویه و ارتفاع نسبی رمپ و همچنین با در نظر گرفتن تاثیر آنها روی طول اتصال مجدد، CP min کاهش خواهد یافت.
در شکلهای (۴-۹) و (۴-۱۰) به ترتیب تاثیر افزایش ارتفاع و افزایش زاویه رمپ بر CP min در ناحیه چرخش ایجاد شده در پاییندست رمپ و در کف داکت، نشان داده شده اند. بر اساس این شکلها و تطابق کیفی آن با نتایج بوسکار و همکاران (۲۰۱۲) که در شکل (۲-۱۶) نمایش داده شده است، میتوان نتیجه گرفت که مقادیر CP min در دو حالت ارتفاع ثابت رمپ و افزایش زاویه آن و زاویه ثابت رمپ و افزایش ارتفاع آن، کاهش مییابد. البته با افزایش ارتفاع در زاویه ثابت رمپ، شدت کاهش CP min بیشتر میباشد که این موضوع بیانگر حساسیت بیشتر CP min به افزایش ارتفاع رمپ میباشد.
شکل ۴‑۹- تغییرات Cp min با افزایش ارتفاع نسبی رمپ جهت ramp = ۵°
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:43:00 ق.ظ ]
|