۳-۲ نوع و روش تحقیق
این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی است که به صورت میدانی اجرا شده است. تحقیق حاضر را می‌توان از لحاظ هدف در نوع تحقیق کاربردی جای داد.
۳-۳ متغیرهای تحقیق
متغیرهای پیش‌بین: سبک‌های رهبری (رفتار آموزشی، رفتار دموکراتیک، رفتار آمرانه، بازخورد مثبت ، رفتار حمایت اجتماعی) متغیر پیش‌بین تحقیق می‌باشند.
متغیر ملاک: تنیدگی
۳-۴ ابزار اندازه گیری
با توجه به ماهیت این پژوهش از سه پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات و داده‌های تحقیق استفاده شده است:

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴-۱ پرسشنامه ی اطلاعات فردی
در راستای اهداف تعیین شده این پرسشنامه توسط محقق تهیه شد که شامل جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، رشته‌ای که مربیگری می‌کنند، سابقه مربیگری و درجه مربیگری بود.
۳-۴-۲ پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش (L.S.S)
چلادوری و صالح (۱۹۷۸) برای بررسی این موضوع که آیا تئوری‌های رهبری در موقعیتهای ورزشی قابل کاربرد هستند، مدل چند بعدی رهبری در ورزش را ابداع نمودند و بر اساس همین مدل برای بررسی و مطالعه رهبری در ورزش و ارتباط آن با سایر متغیرهای موجود در ورزش، پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش را تهیه کردند.
چلادوری و صالح سه کاربرد عمده از مقیاس رهبری در ورزش را مد نظر قرار دادند؛ اول بررسی اولویتهای رفتار رهبر (مربی) از دیدگاه ورزشکاران، دوم بررسی رفتار ادراک شده رهبر (مربی) توسط ورزشکاران و سوم بررسی ادراک رهبر (مربی) از رفتار خود. به این ترتیب سه نسخه از مقیاس رهبری در ورزش تهیه شد، که هر یک از اهداف سه گانه فوق را پوشش می‌دهد.
این پرسشنامه شامل ۴۰ سؤال می‌باشد. نمره‌ای که فرد از پاسخ دادن به سؤالات ۱، ۵، ۸، ۱۱، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۳،۲۶ ،۲۹ ، ۳۲، ۳۵، ۳۸این پرسشنامه بدست می‌آورد مربوط به رفتار آموزشی مربی؛ نمره‌ای که فرد از پاسخ دادن به سؤالات ۲، ۶، ۹، ۱۲، ۱۵، ۱۸، ۲۷، ۳۴، ۴۰ این پرسشنامه بدست می‌آورد مربوط به رفتار دموکراتیک؛ نمره‌ای که فرد از پاسخ دادن به سؤالات ۲۱، ۲۴، ۳۰، ۳۳، ۳۹ این پرسشنامه بدست می‌آورد مربوط به رفتار آمرانه؛ نمره‌ای که فرد از پاسخ دادن به سؤالات ۳، ۷، ۱۳، ۱۹، ۲۲، ۲۵، ۳۱، ۳۶ این پرسشنامه بدست می‌آورد مربوط به حمایت اجتماعی و نمره‌ای که فرد از پاسخ دادن به سؤالات ۴، ۱۰، ۱۶، ۲۸، ۳۷ این پرسشنامه بدست می‌آورد مربوط به رفتار بازخورد مثبت می‌باشد. این پرسشنامه در قالب مقیاس ۵ ارزشی لیکرت تنظیم شده است.
روایی و پایایی پرسشنامه سبک رهبری
اعتمادپذیری پرسشنامه میزان پایایی آن را در اندازه‌گیری متغییرها نشان می‌دهد که در حقیقت با پایداری اندازه‌گیری سر و کار دارد.
مرادی در سال ۱۳۸۵ در پژوهش خود ضریب پایایی برای هر یک از خرده‌مقیاسهای پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش از طریق آلفای کرونباخ محاسبه کرد که به شرح ذیل می‌باشد:

رفتار آموزشی
رفتار دموکراتیک
رفتار حمایت اجتماعی
رفتار آمرانه
رفتار بازخورد مثبت

۸۴۱۷/۰
۷۹۱۲/۰
۸۳۱۴/۰
۷۸۵۸/۰
۷۱۶۹/۰

برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها، در این تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها با توزیع ۳۰ پرسشنامه اندازه گیری شد که برای کلیه خرده مقیاس‌های پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش (L.S.S) آلفای کرونباخ بیشتر از ۷۲/۰ به دست آمد.
۳-۴-۳ پرسشنامه تنیدگی
برای تعیین میزان تنیدگی از پرسشنامه سنجش تنیدگی (ملکی رنجبر،۱۳۷۳) استفاده شده است. این پرسشنامه شامل سه سؤال می‌باشد که دو سؤال اول به منظور کنترل سؤال سوم آورده شده است. سؤال سوم خود مشتمل بر ۴۱ سؤال می‌باشد، که هر سؤال بیانگر یکی از عمومی ترین نشانه‌های تنیدگی است. برای پاسخگویی به هر یک از سؤالات فوق از مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شده است. عمده ترین ویژگی این مقیاس در آن است که حوزه انتخاب پاسخگویان را گسترش بخشیده و گزینه‌های بیشتری را برای آنان فراهم می‌آورد (کریم نیا، ۱۳۶۹ ). پاسخگو بر اساس بروز حالت و نشانه‌ها از پنج گزینه‌ای را که در مقابل هر سؤال آورده است. علامت می‌زند. گزینه‌ها شامل انتخاب‌های هیچ، کمی، تاحدی، زیاد، خیلی زیاد می‌باشد. نمره گذاری پرسشنامه به این ترتیب است که به گزینه «هیچ» صفر، به گزینه «کمی» نمره یک ، به گزینه «تا حدی» نمره دو، به گزینه «زیاد» نمره سه و به گزینه «خیلی زیاد» نمره چهار تعلق می‌گیرد. با جمع نمره‌ها و تقسیم آن به عدد ۴۱، نمره کل به دست می‌آید. نمره کل هر کارمند با مدیر، نشان دهنده میزان تنیدگی وی است. بر اساس جدول ۳-۱ میزان تنیدگی فرد مشخص می‌شود.
جدول ۳-۱ مقیاس تعیین میزان تنیدگی

نمره
میزان تنیدگی

۱ الی ۴۹/۱
۵/۱ الی ۹۹/۱
۲ الی ۴۹/۲
۵/۲ الی ۳
کمی
تا حدی
زیاد
خیلی زیاد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...