**p<0.01
همچنانکه نشان داده می شود در جدول فوق رابطه بین متغیر برساخته میزان مواجهه با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و گویه های آن با متغیر هویت فرهنگی و دو بعد آن بررسی آماری شده است. بررسی میزان معنی داری نشان می دهد که همه روابط در سطح اطمینان ۹۹٫۹ درصد معنی دار شده اند و شدت روابط موجود در جامعه آماری نیز وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد که حضور ماهواره در منزل بیشتر خود میزان تماشای روزانه آن بر تضعیف هویت فرهنگی و ابعاد آن تاثیر می گذارد از طرف دیگر طبق نتایج بدست آمده تاثیر میزان مواجهه با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای بر هویت فرهنگ عینی بسیار بیشتر از هویت فرهنگ ذهنی زنان بوده است. هرچند در تمام موارد روابط بصورت معکوس بوده و با افزایش میزان استفاده، حضور و یا بصورت کلی میزان مواجهه با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای، میزان هویت فرهنگی و ابعاد مختلف آن تضعیف می شود. درنهایت باید گفت رابطه بین مواجهه با شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و هویت فرهنگی ۰٫۴۶- بوده است و ضریب تعیین آن ۰٫۲۱۱ بوده است. درمورد رابطه بین میزان مواجهه و ابعاد یازده گانه هویت فرهنگی نیز باید گفت که در اکثر موارد به غیر از رابطه با بعد گذشته تاریخی، روابط در سطح اطمینان ۹۹٫۹ درصد تایید شده است و همه روابط بصورت معکوس بوده است. اما در این میان شدت رابطه درمورد ابعاد تعالیم دینی، تربیت فرزندان و پوشش و لباس ایرانی اسلامی بسیار بیشتر از دیگر موراد بوده است درحالی که شدت روابط بین متغیر مستقل و ابعاد گذشته تاریخی و آداب و سنن ایرانی کمتر از همه بوده است.
۴-۲-۲-۲- ۳- رابطه بین رضایت (خشنودی) از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و هویت فرهنگی
جدول(۴-۳۵) رابطه میزان رضایت از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و هویت فرهنگی

آماره
هویت فرهنگی عینی
هویت فرهنگی ذهنی
هویت فرهنگی
رضایت و خشنودی از ماهواره

ضریب پیرسون

-.۴۶۰**

-.۳۵۶**

-.۴۳۶**

سطح معنی داری

.۰۰۰

.۰۰۰

.۰۰۰

**p<0.01
جدول فوق میزان معنی داری و شدت رابطه آزمون پیرسون مربوط به متغیر های وارد شده را نشان می دهد براساس نتایج بدست آمده درمورد هرسه رابطه فرض صفر در سطح اطمینان ۹۹٫۹ درصد رد شده و فرض اصلی تایید می شود. نتایج نشان میدهد که رضایت و خشنودی از برنامه های شبکه های ماهواره ای درمیان کسانی که از این شبکه ها استفاده می کنند با شدت زیادی باعث ضعیف هویت فرهنگی و مخصوصاً هویت فرهنگ عینی می شود. ضریب تعیین این رابطه ۰٫۱۹ بوده است. اما نکته مهم این است که شدت رابطه بین خشنودی از استفاده از شبکه های ماهواره ای و تضعیف هویت فرهنگی عینی به میزان ۰٫۱۰ بیشتر از شدت رابطه آن با هویت فرهنگی ذهنی است. بنابراین خشنودی از ماهواره بیشتر بر فرهنگ عینی تاثیر می گذارد. همچنین بررسی رابطه بین میزان خشنودی از شبکه های ماهواره ای و ابعاد یازده گانه هویت فرهنگی نشان میدهد که در همه ابعاد روابط در سطح اطمینان ۹۹٫۹ درصد تایید می شود در در همه روابط رابطه معکوسی بین متغیر خشنودی و ابعاد هویت فرهنگی وجود دارد و شدت اکثر روابط بالای ۰٫۲۰ بوده است درحالی که شدت رابطه خشنودی و ابعاد نوع پوشش و حجاب، تربیت فرزندان و حمایت از زبان فارسی بیشتر از دیگر روابط بوده است. نکته قابل ذکر این است که متغیر خشنودی دربین ۳۲۸ نفر استفاده کننده از شبکه های ماهواره ای بررسی شده است و اگر میزان ناخشنودی ۱۸ درصد غیر برخوردار از ماهواره وارد این تحلیل ها شود، شدت روابط بسیار بیشتر از روابط موجود در بین میزان خشنودی و ابعاد هویت فرهنگی می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۲-۲-۲- ۴- رابطه بین میزان اعتماد به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و هویت فرهنگی
در اینجا نیز هر دو متغیر در سطح فاصله ای سنجیده شده اند. بنابراین از آزمون همبستگی پیرسون برای تست این فرضیه استفاده شده است:
جدول(۴-۳۶) رابطه میزان اعتماد به شبکه های فارسی زبان ماهواره ای و هویت فرهنگی

آماره
هویت فرهنگی عینی
هویت فرهنگی ذهنی
هویت فرهنگی
اعتماد به برنامه های ماهواره

ضریب پیرسون

-.۲۵۱**

-.۲۰۲**

-.۲۴۱**

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...