Chi2(3)

Prob

۲۵/۰

۶۱۴۷/۰

طبق جدول (۴-۷) آماره به دست آمده ۲۵/۰ که از آماره کای­دو جدول در سطح ۹۵ درصد کمتر است (آماره کای­دو جدول ۸۱۵/۷ است). بر همین اساس طبق این آزمون، روش pool به روش تصادفی ارجحیت دارد. به این ترتیب بر اساس هر دو آزمون از بین انتخاب اثر تلفیقی و اثر ثابت، اثر ثابت مورد قبول قرار می‌گیرد و نیازی به آزمون دیگری نیست.
۴-۴-۳-آزمون هاسمن[۹۳]
هاسمن ۱۹۷۸ برای تعیین استفاده از مدل اثر ثابت در مقابل مدل اثر تصادفی، آزمونی را معرفی نمود. در واقع رایج­ترین آزمون برای تعیین نوع مدل در داده ­های ترکیبی، آزمون هاسمن است که در آن فرض صفر بیانگر تصادفی بودن مدل و فرض یک بیانگر ثابت بودن مدل می­باشد (مادالا، ۱۹۸۸: ۴۴۳).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از این آزمون، فرضیه صفر با در نظر گرفتن عدم وجود همبستگی بین جزء خاص مقاطع زمانی که بخشی از جمله اختلال است و غیر قابل مشاهده می­باشد با شکل می­گیرد. تحت فرضیه صفر تخمین زن اثرات ثابت و تخمین زن اثرات تصادفی ناسازگار می­باشد. اما اگر فرضیه صفر برقرار نباشد ≠ تنها تخمین زن اثرات ثابت سازگار است و تخمین زن اثرات تصادفی سازگار نخواهد بود.
آزمون هاسمن بر پایه­ وجود یا عدم وجود ارتباط بین خطای رگرسیون تخمین­زده شده و متغیرهای مستقل مدل شکل گرفته است. اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد، مدل اثر تصادفی و اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، مدل اثر ثابت خواهد بود. فرضیه نشان­دهنده عدم وجود ارتباط متغیرهای مستقل و خطای تخمین، و فرضیه نشان­دهنده وجود ارتباط است.
با در نظر گرفتن معادله فرض کنید دو تخمین و برای این معادله وجود داشته باشد؛ طوری که با برقراری فرضیه تخمین­زن سازگار و کارا، ولی با برقراری فرضیه­ کارا نیست. با برقراری فرضیه تخمین­زن کارا، ولی با برقراری فرضیه کارا نیست. اگر تفاوت تخمین‌زن­های و ، مقدار باشد، واریانس این مقدار به صورت زیر محاسبه می­ شود.
(۱)
هر دو واریانس با برقراری فرضیه تخمین زده شده ­اند. می­توان برای انجام آزمون هاسمن تخمین مقدار واریانس را با نشان داد و آماره را به صورت رابطه زیر ارائه داد:
(۲)
در رابطه فوق دارای توزیع (مجذور کا) با یک درجه آزادی است که برای آزمون فرضیه در مقابل فرضیه در مطالعات داده ­های ترکیبی از آن استفاده شده است. همچنین، اگر به جای یک پارامتر، برداری از متغیرهای توضیحی وجود داشته باشد، آنگاه آماره به صورت زیر قابل محاسبه است:
(۳)
در این رابطه دارای توزیع با درجه آزادی است. همچنین، تعداد متغیرهای مستقل در مدل و برداری از تفاوت تخمین زن­های و است.
جدول ۴-۸ بررسی آزمون هاسمن در معادله تولید

Test summary

Chi2(1)

Prob

Cross-section random

۵۳/۹

۰۲۳۰/۰

آماره به دست آمده در این آزمون ۵۳/۹ که از آماره کی­دو جدول در سطح ۹۵ درصد بیشتر است (آماره کی­دو جدول ۸۴۱/۳ است). به این ترتیب طبق آزمون هاسمن از بین انتخاب اثر تصادفی و اثر ثابت، اثر تصادفی رد خواهد شد و اثر ثابت مورد قبول قرار می­گیرد.
برای معادله دوم نیازی به این آزمون نداریم.
۴-۵-نتایج تخمین
بعد از انجام آزمون­های تشخیصی، نتیجه این شد که از روش اثرات ثابت جهت انجام تخمین در معادله تولید و معادله بهره­وری کل عوامل تولید استفاده شود. اثر تولید در مقابل متغیرهای دیگری همچون موجودی سرمایه و نیروی­کار در جدول زیر (جدول۴-۱۰) به تصویر کشیده شده است.
جدول۴-۹ نتایج کلی تخمین در معادله تولید

مقدار-P
(Prob)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...