جنسیت

سابقه کاری

تحصیلات

مرد

زن

۱ تا ۱۰ سال

بیشتر از ۱۰ سال

فوق دیپلم

لیسانس

فوق لیسانس و بالاتر

تعداد کارکنان

۲۳

۲۰

۲۸

۱۵

۷

۱۷

۱۹

ابزار اندازه گیری
در این پژوهش، برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. برای سنجش میزان انطباق ادارات دانشگاه علمی–کاربردی با شاخص های سازمان یادگیرنده، از پرسشنامه سازمان یادگیرنده پیتر سنگه و برای اندازه گیری رهبری تحولی، از پرسشنامه رهبری تحولی استفاده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

پرسشنامه سازمان یادگیرنده پیتر سنگه دارای ۳۱ سوال در رابطه با مولفه های سازمان یاد گیرنده می باشد. این پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده است.
این پرسشنامه پنج شاخص سازمان یادگیرنده را به صورت زیر می سنجد:
تسلط فردی: این شاخص با سوالات ۱ تا ۸ سنجیده می شود.
الگوهای ذهنی: این شاخص با سوالات ۹ تا ۱۳ سنجیده می شود.
ایجاد دورنمای مشترک: این شاخص با سوالات ۱۴ تا ۱۹ سنجیده می شود.
یادگیری تیمی: این شاخص با سوالات ۲۰ تا ۲۶ سنجیده می شود.
تفکر سیستمی: این شاخص با سوالات ۲۷ تا ۳۱ سنجیده می شود.
پرسشنامه سازمان یادگیرنده، پرسشنامه ای محقق ساخته، بر اساس ۵ مولفه نظریه پیتر سنگه در خصوص سازمان یادگیرنده است و محققان قبلی از جمله قدمگاهی (۱۳۸۳) در پژوهش خود از این پرسشنامه استفاده کرده اند.
برای سنجش رهبری تحولی از پرسشنامه رهبری تحولی، با ۲۹ سوال استفاده شد که به وسیله آن چهار شاخص رهبری تحولی سنجیده می شود.
۱)نفوذ ایده آل: با سوالات ۵-۹-۱۱-۱۳-۲-۷-۱۲-۱۹-۲۷-۲۹-۲۲
۲) انگیزش روحی: با سوالات ۴-۶-۱۴-۲۰-۲۶-۲۸
۳) ملاحظات فردی: با سوالات ۸-۱۰-۱۵-۲۱-۲۵-۱۷
۴) انگیزش الهام بخش یا تحریک ذهنی: با سوالات ۱-۳-۱۶-۱۸-۲۳-۲۴
این پرسشنامه نیز بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردیده است. این پرسشنامه، پرسشنامه ای استاندارد می باشد که توسط بس اولیو (۱۹۸۵) تنظیم شده است.
روش بررسی اعتبار ابزار تحقیق
برای بررسی اعتبار گردآوری داده ها، از روش اجرای آزمایشی بر روی یک نمونه تصادفی استفاده شده است. به این ترتیب که تعداد ۱۰%(۷ نفر) از افراد نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه ها بین آنان توزیع شد و بعد از تحلیل نتایج به وسیله نرم افزار spss، پایایی پرسشنامه سازمان یادگیرنده، با آلفای ۰.۹۵۱ و برای پرسشنامه رهبری تحولی، آلفای کرانباخ برابر با ۰.۹۲۳ به دست آمد. لازم به ذکر است که پایایی پرسشنامه سازمان یادگیرنده در پژوهش قدمگاهی (۱۳۸۳) برابر با آلفای ۰.۸۷ به دست آمده است. روایی پرسشنامه ها، از طریق سنجش روایی صوری و محتوایی به دست آمد. در روایی صوری و محتوایی، ظاهر، کمیت و کیفیت سوالات از نظر خبرگان متخصص مورد بررسی قرار می گیرد. پرسشنامه های تحقیق حاضر، به رویت استاد راهنما و استاد مشاور رسید و بعد از بررسی توسط ایشان مورد تایید قرار گرفت.
جدول ۲-۳- پایایی پرسشنامه ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...