محدودیت ۴

شرکت­هایی که طی سال­های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تغییر سال مالی داشته­­اند.

(۲۲)

محدودیت ۵

شرکت­هایی که بعد از ۱/۱/۱۳۸۸در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده یا قبل از پایان اسفند ۱۳۹۲ از تابلوی بورس خارج شده ­اند.

(۴۴)

محدودیت ۶

شرکت­هایی که سهام آن­­ها در پایان اسفند ماه هر سال حداقل یک بار معامله نشده و توقف معاملاتی بیش از سه ماه در مورد سهام یاد شده اتفاق افتاده است.

(۱۲)

کل محدودیت­ها

جمع شرکت­های حذف شده از جامعه آماری

(۱۹۶)

جمع شرکت­های انتخابی

۲۷۴

جدول (۳-۱) چگونگی انتخاب شرکت­های مورد مطالعه پژوهش
۳-۴ روش گردآوری داده ­ها
در این پژوهش برای گردآوری داده ­ها و اطلاعات، ابتدا از روش کتابخانه­ای استفاده به عمل می ­آید. در بخش کتابخانه­ای، مبانی نظری پژوهش از کتب، پایان نامه­ های تحصیلی و مجله­های تخصصی فارسی و لاتین گردآوری می­گردد و سپس داده ­های پژوهش از طریق جمع­آوری داده ­های شرکت­های منتخب با مراجعه به صورت­های­مالی، یادداشت­های توضیحی، گزارش­های هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار جمع­آوری شده است.

۳-۵ ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها
اطلاعات مورد نیاز شرکت­ها از طریق نرم افزار ره آورد نوین، بانک­های اطلاعاتی تدبیر­پرداز و سایت رسمی بورس اوراق بهادار تهران گردآوری می شود و سپس با جمع­بندی و محاسبات مورد نیاز در صفحه گسترده نرم افزار اکسل برای تجزیه و تحلیل آماده شده است. تجزیه و تحلیل نهایی به کمک نرم افزار آماری Eviwse8 انجام می­گردد.
۳-۶ روش­های تجزیه و تحلیل داده ­ها
شاخص­ های مرکزی و پراکندگی برای متغیرهای تحقیق به منظور تحلیل توصیفی متغیرها، قبل از آزمون فرضیه ­ها تعیین شده ­اند. این اقدام به منظور ارائه دیدگاهی کلی نسبت به جامعه آماری و شناخت بیشتر آن صورت می­گیرد. قبل از هر چیز، باید نوع داده‌ها از جهت تابلویی (پانل) و یا تلفیقی (پولینگ) بودن مشخص شود که برای این منظور از آزمون F لیمر استفاده شده است. آزمون هاسمن برای تعیین استفاده از مدل اثرات ثابت در مقابل مدل اثرات تصادفی انجام گرفت.
برای بررسی آنکه در یک مدل رگرسیون، جملات خطا خود همبسته می­باشند یا خیر، از آزمون دوربین واتسون استفاده شد. ضریب تعیین معیاری است که قوت رابطه میان متغیر مستقل و متغیر وابسته را تشریح می­ کند. مقدار ضرایب متغیرهای مستقل، مشخص­کننده آن است که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیر مستقل توضیح داده شده است. معنادار بودن معادله رگرسیون با بهره گرفتن از آماره F صورت گرفته است. بعد از آزمون معنادار بودن رگرسیون، معنادار بودن هر یک از ضرایب آزمون گردید که برای این امر از آزمون t استفاده شد. شایان ذکر است که تمامی آزمون­های آماری در سطح معناداری ۹۵% انجام گرفته است.
۳-۷ روش­های آماری آزمون فرضیه ­ها
۳-۷-۱ آمار توصیفی
شاخص های مرکزی و پراکندگی برای متغیرهای تحقیق به منظور تحلیل توصیفی متغیرها قبل از آزمون فرضیه ­ها تعیین می­شوند. میانگین به عنوان مهم­ترین شاخص مرکزی به همراه انحراف معیار به عنوان مهم­ترین شاخص­ های پراکندگی محاسبه خواهد شد، انحراف معیار نیز پراکندگی داده ­ها را نشان می­دهد. این اقدام به منظور ارائه دیدگاهی کلی نسبت به جامعه آماری و شناخت بیشتر آن صورت می­گیرد.
۳-۷-۲ بررسی نرمال یا غیر نرمال بودن داده ­های پژوهش
برای اجرای روش های آماری و محاسبه آماره آزمون مناسبت و استنتاج منطقی درباره فرضیه ­های پژوهش مهم­ترین عمل قبل از هر اقدامی، انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است برای این منظور آگاهی از توزیع داده ­ها از اولویت اساسی برخوردار است.
برای همین منظور در این پژوهش از آزمون معتبر جارکو- براو برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­های پژوهش استفاده شده است.
آزمون جارکو-برا روش ناپارامتری ساده­ای برای تعیین همگونی اطلاعاتی تجربی با توزیع فراوانی مشاهده­ها جمع­آوری شده است. این آزمون برای گرفتن مجوز لازم جهت استفاده از رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون بر متغیرهای مستقل و وابسته اعمال می­گردد تا نرمال بودن اطلاعات اثبات گردد.
۳-۷-۳ داده ­های پانل (داده ­های تابلویی)
مدل­های اقتصادی از نظر استفاده از داده ­های آماری به سه بخش تقسیم می­شوند، در برخی از آن­ها برای برآورد مدل، از اطلاعات سری زمانی استفاده می­ شود. در مدل­های مبتنی بر سری­های زمانی، مقدار متغیرهای مختلف مدل، تابعی از زمان هستند. بعضی دیگر از مدل­ها بر اساس داده ­های مقطعی برآورد می­شوند. در مدل­های مبتنی بر داده ­های مقطعی، زمان به هیچ عنوان نقشی نداشته و مقدار متغیرهای مختلف مدل تابعی از مقاطع مختلف است. در برخی از مطالعه­ها، طراحی مدل­هایی که صرفاً مبتنی بر آمارهای سری زمانی و یا مقطعی است، فروض ضمنی محدود­کننده ­ای بر نتایج حاصل، تحمیل می­ کند و منجر به کاهش اعتبار نتایج به دست آمده از مدل می­ شود. بنابراین برای افزایش دقت مطالعه، تفکیک این دو مقوله ضروری است. روش سوم برآورد مدل که در سال­های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته ­است، برآورد مدل بر اساس داده ­های پانل است. در این روش یک
سری واحدهای مقطعی طی چند سال مورد برازش قرار می­گیرند. تحلیل با داده ­های ادغام شده، محیطی بسیار غنی از اطلاعات را برای گسترش فنون تخمین و نتایج نظری فراهم می ­آورد.
در بسیاری از موارد محققان از این روش، برای مواردی که نمی­ توان مسائل را به صورت سری ­زمانی یا مقطعی بررسی کرد یا زمانی که تعداد داده ­ها کم است، استفاده می­ کنند. از آنجا که لحاظ نکردن برخی از متغیرها در ساختار مدل­ها موجب ایجاد عدم کارایی در برآوردهای مدل­های اقتصاد­سنجی می­ شود، روش داده ­های تلفیقی که از ترکیب اطلاعات سری­های زمانی و داده ­های مقطعی تشکیل شده است، اثر این نوع متغیرهای لحاظ نشده یا غیر قابل ­اندازه ­گیری را بهتر از داده ­های مقطعی طی یک سال یا داده ­های سری زمانی برای یک مقطع زمانی نشان می­دهد. داده ­های تلفیقی روند گذشته متغیرها را در بر گرفته و از نظر لحاظ کردن پویایی متغیرها اطمینان ایجاد می­ کند. یک مدل تجربی بزرگ می ­تواند به طور کامل­تری روابط بین متغیرهای مربوطه، اثرات مثبت و منفی که به لحاظ آماری معنا­دار هستند، متغیرهای زمان و مکان، اثرات و روابط متقابل بین متغیرها را مشخص کند. ادغام داده ­های سری ­زمانی و مقطعی و ضرورت استفاده از آن بیشتر به علت افزایش تعداد مشاهده­ها و بالا بردن درجه آزادی است.
۳-۷-۴ آزمون F لیمر
در خصوص استفاده از پانل، آزمون مربوط به همگنی مقاطع انجام می­پذیرد. در صورتی که شرکت­ها همگن باشند، می­توان به سادگی از روش حداقل مربعات معمولی استفاده نمود، در غیر این صورت، ضرورت استفاده از پانل ایجاب می­گردد. در آزمون F فرضیه یکسان بودن عرض از مبدأ­ها (روش پولینگ یا ترکیبی)، در مقابل فرضیه مخالف ، ناهمسانی عرض از مبدأها (روش داده ­های تابلویی) قرار­ می­گیرد. بنابراین در صورت رد فرضیه روش داده ­های تابلویی پذیرفته می­ شود.
فرضیه ­های این آزمون بر اساس ها، که بیان­کننده­ اثرات فردی و یا ناهمگنی­ها هستند به صورت زیر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...