۲۰۰۵

شرکت‌های موفق در حوزه‌ی فاوا معمولا توسط کارآفرینان ایجاد می‌شوند.
سیاست‌های دولتی باید پرورش چنین کارآفرینانی را (با توجه به سیستم ملی نوآوری) بهبود بخشند.
آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌های دارای رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات
تشویق کارآفرینان (بزرگ و کوچک) به ورود به بازار وسیع اپراتورها

۷

سند سیاست‌های مخابرات و اینترنت افغانستان

افغانستان

وزارت ارتباطات

۲۰۰۳

دولت به دنبال توسعه‌ی کارآفرینی در بخش مخابرات و اینترنت از طریق تعامل با کارآفرینان و تشویق سرمایه‌داران افغانی خارج از کشور جهت سرمایه‌ی در بخش مخابرات در داخل کشور است.

۸

سند سیاست‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات افغانستان

افغانستان

وزارت ارتباطات

۲۰۰۳

در حوزه کارآفرینی؛ هدف‌گذار‌ی برای ایجاد پارک‌های فناوری کرده است تا از طریق آن ایده‌های جدید حوزه فناوری اطلاعات را در راستای توسعه‌ی کارآفرینی استفاده نماید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

گسترش کارآفرینی، اشتغال و نیروی کار ماهر در حوزه جزو اهداف است

۹

برنامه‌ی اجرایی و سیاست‌های فناوری اطلاعات پاکستان

پاکستان

وزارت علوم و فناوری

۲۰۰۰

توسعه‌ی کارآفرینی، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های چندملیتی در حوزه‌های مختلف با استفاده پارک‌های فناوری اطلاعات
توسعه‌ی کارآفرینی و خدمات صنعتی با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات

چارچوب نظری تحقیق
در سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی باید عناصر کسب‌وکار و منافع ذی‌نفعان اعم از بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شود که در این میان سؤالات متعددی مطرح می‌شود، به طور کلی نمونه‌هایی از سؤالات موجود در این حیطه شامل موارد ذیل است.
چه نوع سیاست‌هایی می‌توانند ظهور کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات را توسعه دهند؟
چه نوع دیدگاه نظری ما را در درک این فاکتورها یاری خواهند داد؟
کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در کشورهای منطقه و کشور ما چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟
آیا می‌توان گفت برخی از سیاست‌های کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در مقایسه با سایر سیاست‌ها از تناسب و انطباق بیش‌تری با نیازهای ویژه تحقیق ما برخوردار هستند؟
چگونه می‌توان سیاست مناسب را شناسایی نمود؟
همان‌طور که ذکر شد، در انجام این پژوهش مولفه‌های مختلفی بر خروجی پژوهش تاثیر خواهند گذاشت. که شکل زیر تاثیر این مولفه‌ها بر تدوین سیاست‌های مناسب را نشان می‌دهد:
شکل ‏۲‑۶مولفه‌های تاثیرگذار بر تدوین سیاست‌های مناسب توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فا
لذا تدوین سیاست‌های مناسب برای توسعه‌ی کارآفرینی‌ مبتنی بر فناوری اطلاعات غیرقابل انکار است. از مطالب گفته شده مؤلفه‌های زیر به عنوان سازه‌ی پژوهش شناسایی شده است.
تدوین سیاست (سیاست‌گذاری)
فناوری اطلاعات
کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات
سایر سازه‌ها
در سایر مراحل تحقیق و از طریق مصاحبه سازه‌های بیش‌تری استخراج شده و نهایتاً بر اساس پرسش‌نامه اثر این سازه‌ها بررسی خواهد شد.
۲-۴-۱- جمع بندی کلی مرور ادبیات و ارائه‌ مدل مفهومی
نتایج اولیه از بررسی ادبیات موضوع نشان دهنده این موضوع است که بین توسعه‌ی فناوری اطلاعات و کارآفرینی رابطه‌ی علّی وجود دارد. (Leitão J., Ferreira J. 2007) و از طرفی با کاهش نرخ رشد صنعت مدیران شرکت‌ها به دنبال یافتن استراتژی‌های جدیدی برای باقی ماندن در عرصه رقابت هستند. این رقابت در رشد صنعت باعث شد که شرکت‌ها با بهره گرفتن از توسعه‌ی فناوری اطلاعات ابتکارهایی در تعریف مجدد مفهوم مدل‌های تجارت‌ خود ایجاد کنند، که این توسعه‌ در عرصه‌ی فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینه‌های سیستم‌های اطلاعاتی (Martinez,2009) و افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌ها (Chisholm,2005; heim,2000) و در نهایت افزایش اثرگذاری سازمان بر روی ذی‌نفعان خود می‌شود. (Henry, 2005) بر همین اساس شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای خود در بازار راه‌حل را در گرو پاسخ دادن به تقاضاها برای محصولات و خدمات جدید یافتند و استفاده از فناوری اطلاعات در تولید این محصولات و ارائه‌ خدمات فاکتور موثری است که کارآفرینی را توسعه می‌دهد.
پیچیدگی مسایل اجتماعی و اقتصادی امروزه بیش از گذشته است و به سرعت نیز در حال افزایش است، سیاست‌های بعضا نامناسب و بورکراتیک از وضعیت کارآفرینانه دور هستند که این امر ضرورت سیاست‌گذاری مناسب در زمینه‌ی چالش‌های اجتماعی و اقتصادی و پاسخ‌گویی در برابر آن را به امری اجتناب‌ ناپذیر تبدیل کرده است. از این‌رو دولت‌ها شروع به تدوین سیاست‌هایی در عرصه‌ی کارآفرینی بر مبنای فاوا و تقویت زیرساخت فناوری اطلاعات، اصلاح قوانین و نهادسازی کردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...