نسبت راکتانس خازن سری به راکتانس خط، درجه جبران سازی سری نامیده می شود. تغییرات توان انتقالی با زاویه انتقال (مشخصه انتقال)به ازای درجه جبرانسازی و در شکل مشاهده می شود. به ازای تغییرات پارامتر کنترلی از ۰ تا ناحیه بین مشخصه های ترسیم شده در شکل ناحیه کار خواهد بود[۵].

جابجاگر ایستای فاز (csc)
تنظیم زاویه فاز به طور نتی توسط یک ترانسفورماتور جابجا کننده فاز انجام می گیرد. در سالهای اخیر به جای تغیر تپ مکانیکی ، ازکلیدهای تایریستوری برای تغیر تپ استفاده می ود. جابجاگرهای ایستای فاز خود به دو نوع تنظیم کننده زاویه فاز و تزریق کننده عمودی ولتاژ تقسیم می شوند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

‏شکل (۲-۶) نشان دهنده مدل جابجاگر ایستای فاز در وسط خط انتقال می باشد :
CSC در وسط خط انتقال
‏شکل (۲-۷) نشان دهنده ی دیاگرام فازوری CSC می باشد :
دیاگرام فازوری CSC
‏شکل (۲-۸) نشان دهنده ی مشخصه های انتقال برای CSC به ازای بهره های جبران سازی متفاوت می باشد :
مشخصه های انتقال CSC
مدل شبکه با PAR محل قرارگیری آن هیچ نقشی در پخش توان خط انتقال نداد. اگر جابجایی فاز ایجاد شده توسط PAR برابر باشد ، معادلات زیر را خواهیم داشت[۱۴] :

مشخصه های انتقال در ‏شکل (۲-۹) مشاهده می شود.
مشخصه های انتقال
اگر PAR به طور پیوسته میان حداقل و حداکثر جابجایی فاز کنترل شود ناحیه بین مشخصه های بیان شده ناحیه کار خواهد بود.‏شکل (۲-۱۰) دیاگرام فازوری یک جابجا گر فاز از نوع QBT را به نمایش می گذارد پارامتر کنترلی دامنه ولتاژ تزریقی و زاویه مربوط به این ولتاژ ثابت و برابر ۹۰ درجه است. با تغیر مقدار و نیز زاویه ، تغییر یافته و خواهیم داشت:

‏شکل (۲-۱۱) اثر تغییر پارامتر کنترلی ( )را بر روی مشخصه انتقال نمایش می دهد. در این شکل تغییرات بین ۷۵/۰- تا۷۵/۰+ پریونیت می باشد.
دیاگرام فازوری جابجاگر نوع QBT
اثر تغییر پارامتر کنترلی ( ) بر روی مشخصه انتقال

کنترل کننده میان فاز توان(IPC)
مطابق ‏شکل (۲-۱۲) کنترل کننده میان فاز توان از دو ترانسفورماتور جابجا گر فاز، یک خازن ویک راکتور تشکیل می شود. پارامترهای کنترلی آن زوایای فازی می باشد که ترانسفورماتورهای جابجاگر فاز ایجاد می کنند و به کمک همین دو پارامتر کنترلی مقدار و جهت سیلان توان مطابق تقاضای بهره بدار تنظیم می شود. دیاگرام فازوری و مشخصه انتقال در ‏شکل (۲-۱۳) و‏شکل (۲-۱۴) ارائه شده است.
ساختار کلی IPC در خط انتقال
دیاگرام فازوری IPC
مشخصه انتقال IPC
مدار معادل IPC نیز به صورت دو منبع جریان وابسته به ولتاژ می باشد که در ‏شکل (۲-۱۵) نمایش داده شده است[۱۳].
مدار معادل IPC
در این مدار معادل امپدانس IPC به صورت زیر تعریف می شود:

با صرفنظر از تلفات IPC توانهای اکتیو و راکتیو منتقل شده نیز از روابط زیر بدست می آیند[۵]:

همانگونه که روابط نشان می دهند، با پارامترهایی که در دو پارامتر مستتر می باشند، سیلان توانهای اکتیو و راکتیو در خط قابل کنترل است. علاوه بر کنترل مقدار و جهت سیلان توان می توان به سایر ویژگی های قابل توجه IPC به صورت زیر اشاره کرد:
تثبیت توان اکتیو انتقالی : وقتی مشخصه انتقال به طور مناسب با توجه به زاویه انتقال شبکه تعیین می شود IPC می تواند توان اکتیوانتقالی را بدون اعمال هر نوع کنترل یا تأخیری ثابت نگهدارد برای مثال اگر و محدوده زاویه انتقال از تا باشد توان اکتیو بیش از ۶ درصد تغییر نمی کند.

معرفی نسل جدید ادوات FACTS

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...