تکنولوژی

تهاجمی

دینامیک

انعطافپذیر

نرمافزارمحور

رقابتی

ارگانیک

ماموریتی

سختافزارمحور

تدافعی

استاتیک

بوروکراتیک

سازمانافزارمحور

محافظهکارانه

مکانیستیک

مشارکتی

انسان(مغز)افزارمحور

بهمنظور نمایش ارتباط بین عناصر سازمانی دستهبندیشده با عملکرد سازمان و امکان ارزیابی عملی آن، ما از یک مدل شماتیک استفاده میکنیم. در واقع در این مدل، بُعد عملکرد به دو بُعد دیگر اضافه میشود.
حال بهمنظور ارزیابی اثر هر چهار عنصر سازمانی، باید آنها را بهطور همزمان و در تقابل با بُعد عملکرد در نظر گرفت؛ یعنی چهار ماتریس فوقالذکر در چهار سطح به نمایش در میآیند.
حال با درنظرگرفتن اثر عملکردی چهار عنصر سازمانی، میزان هماهنگی از هماهنگی کاملتا عدمهماهنگی کامل تعریف میشود.
با در نظر گرفتن جمیع جوانب، ماتریس جامع سهبُعدی هماهنگی عناصر سازمانی تحت اثر عملکردیِ چهار عنصر سازمانی در حالت “هماهنگی کامل” بهصورت زیر است.
فصل سوم:
روششناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
در فصل سومِ گزارش تحقیق، محقق به دقت روش تحقیق ومراحل اجرایی پژوهش خویش را مطرح می کند. بر اساس موضوع تحقیق، پژوهش‌گر روش تحقیق خود را با دلایل لازم ارائه می‌دهد. پس از بیان روش تحقیق، محقق از جامعه آماری و محیط پژوهش سخن به میان خواهد آورد.(خلیلی شورینی، ۱۳۷۸، ۱۴۴).
تحقیق عبارتست ازیک عمل منظم که در نتیجه آن، پاسخ‌هایی برای سئوال‌های موردنظر و مطرح‌شده در موضوع تحقیق به‌دست می‌آید. این پاسخ‌ها ممکن است کلّی و ذهنی، نظیرِ یافته‌های تحقیق بنیادی و یا برعکس، قابل‌لمس و ویژه مانند یافته‌های تحقیق کاربردی باشند. درهرحال محقق سعی دارد حقایقی را آشکار کند و براساس تعبیر و تفسیرِ این حقایق، به دانشی نو دست یابد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تعریف دیگری که از تحقیق شده است، آن را مقابله فکر و اندیشه با واقعیت می‌داند. از این تعریف چنین استنباط می‌شود که تحقیق دارای دو بخش نظری و عملی است. بخش نظری آن شامل جنبه‌های فکریِ تحقیق است و بخش عملی آن جنبه‌های مربوط به کسب واقعیت و داده‌ها را شامل می‌شود. در پایان، وظیفه محقق، مقابله و مقایسه این دو بخش است، یعنی محقق اندیشه‌هایش را در مورد موضوعِ دردستِ‌تحقیق با اطلاعات جمع‌ آوری شده در کنار هم می‌گذارد و از طریق مقابله و مقایسه این دو بخش به این نتیجه می‌رسد که آنچه پژوهش‌گر درباره یک موضوع خاص می‌اندیشیده است با آنچه واقعیت‌ها بیان می‌کنند تا چه‌حد نزدیکی و تقارب دارد (ساده، ۱۳۷۵، ۹۷).
بررسی و تحلیل نقادانه شیوه‌های خاص تطبیق تئوری در هر یک از فنون ویژه عملی، وظیفه شاخه ای از فلسفه علم است که” روش‌شناسی[۵۷]” خوانده می‌شود. اگر از دیدگاه‌های مختلف بگذریم، روش‌شناسی فارغ از ابعاد فلسفی آن، به مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از قواعد، اصول و شیوه‌های معمول در یک رشته از دانش اطلاق می‌شود (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۹۳).
“روش” معادل فارسیِ واژه متد[۵۸] (مشتق از واژه یونانی ” متا” به معنای طول و “اودوس” به معنی راه)، عبارت است از در پیش گرفتن راهی و یا معین کردن گام‌هایی برای رسیدن به هدف. ویژگی‌های خاص روش علمی بسیارند، اما اساسی‌ترینِ آنها انتظام، عقلایی بودن، روح علمی و واقعیت‌گرایی است (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۹۴).
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر (قابل‌اطمینان) و نظام‌یافته برای بررسی واقعیت‌ها،‌کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حلِّ مشکل است. از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می‌شود که گاه دارای هم‌پوشانی‌ها و وابستگی‌هایی هستند، ‌دراینجا منظور از روش تحقیق، یک فرایند نظام‌مند برای یافتن پاسخِ یک پرسش یا راه‌حلِ یک مسأله است ( خاکی، ۱۳۷۸، ۲۰۱).
۳-۲- انواع تحقیق
هر یک از پژوهش‌گران علم روش تحقیق، در کتب خود روش خاصی را در تعریف انواع تحقیق پیشنهاد کرده‌اند (مراجعه کنید به کتاب‌های دکتر خاکی، دکتر دلاور، دکتر ساده، دکتر خلیلی‌شورینی، دکتر عباس‌زادگان، دکتر اعرابی و … با عناوین مرتبط با روش تحقیق).
ما در اینجا، تحقیقات را براساس سه شاخص طبقه‌بندی می‌کنیم (اعرابی، ۱۳۸۳، ۱۱):
الف- طبقه‌بندی تحقیق برمبنای هدف
ب- طبقه‌بندی تحقیق برمبنای روش
پ- طبقه‌بندی تحقیق برمبنای نوع داده‌ها
۳-۲-۱- طبقه‌بندی تحقیق برمبنای هدف
با توجه به اهداف تحقیق، می‌توان آن را به سه دسته تقسیم کرد:
الف- تحقیقات بنیادی[۵۹] (پایه): پژوهش‌هایی هستند که به ارائه یک تئوری (نظریه) منجر می‌شوند.
ب- تحقیقات کاربردی[۶۰]: پژوهش‌هایی که با بهره گرفتن از تئوری‌ها، به ارائه یک مدل (الگو) منجر می‌شوند.
پ- تحقیقات توسعه‌ای[۶۱]: پژوهش‌هایی هستند که هدف آنها عملیاتی‌کردن و کاربردی‌کردن مدل‌هاست.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...