مدیریت دانش

رشد سازمانی

روایی[۱۱۰] پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه‌گیری می‌تواند ویژگی و خصیصه‌ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه‌گیری‌های نامناسب و ناکافی می‌تواند هر پژوهش علمی را بی‌ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۷۹ :۲۴۴٫( نظر کارشناسان و خبرگان می‌تواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازه‌گیری باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این تحقیق جهت سنجش روایی پرسشنامه‌ها در ابتدا سعی شده از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شودو با استفاده‌ از آنها پرسشنامه‌ی ابتدایی تدوین گردید. پس از تدوین پرسشنامه‌ها، محقق آن را در اختیار تعدادی از اساتید و صاحبنظران و همچنین تعدادی از مدیران جامعه‌ی مورد مطالعه قرار داده و پس از اخذ نظرات جمع‌ مذکور، اقدامات اصلاحی در پرسشنامه‌ها، با نظر نهایی استاد محترم راهنما و مشاور و برخی اساتید دیگر انجام گرفت. در حقیقت در این تحقیق از روایی صوری برای تعیین روایی استفاده گردید. زیرا روایی صوری یکی از مشتقات روایی محتوایی است و به این مطلب اشاره می کند که سؤالهای آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن تهیه شده اند.
پایایی۲ پرسشنامه
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه‌گیری را در یک فاصله‌ی زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه‌گیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده می‌کنیم و اندازه‌ی آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می‌کند. ضریب پایایی “صفر” معرف عدم پایایی و ضریب پایایی “یک”، معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۷۹ :۲۴۵). برای تعیین پایایی ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی وجود دارد از جمله روش اجرای دوباره (بازآزمائی)، روش موازی(همتا)، روش تنصیف(دو نیمه کردن)، روش کودر، ‌ریچاردسون و روش آلفای کرونباخ(هومن،۱۳۷۰؛ ۱۱۶).
مشهورترین ضریب اعتبار از طریق یکبار اجرای آزمون توسط کرونباخ[۱۱۱] ارائه شده است که به ضریب آلفای کرونباخ معروف است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه به کار می‌رود. در این ابزار پاسخ هر سؤال می‌تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.ازجمله خصوصیات این ضریب ، معدل همه ی ضرایب همبستگی است که با دو نیمه کردن تست به طرق مختلف به دست می آید.این خاصیت مشکل تصادفی بودن سؤال های هر نیمه را حل می کند.ضریب آلفا، ضریب دقیق همسانی تمام مقیاس یا تست را در اختیار می گذارد ( بازرگان۱۳۷۶ ؛۱۶۹).
در این تحقیق برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها، یک مرحله پیش آزمون انجام گرفت. بدین صورت که ابتدا تعداد ۳۱ پرسشنامه در جامعه‌ی مورد نظر توزیع و جمع‌ آوری گردید و پس از وارد کردن داده‌ها، با بهره گرفتن از نرم افزار Spss ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید.
فرمول محاسبه‌ی آلفای کرونباخ به شرح زیر است.

j : تعداد زیرمجموعه‌ی سؤال‌های پرسشنامه
Sj2 : واریانس نمرات هر زیر مجموعه
S2 : واریانس کل
معمولاً آلفای کمتر از ۶/۰ پایایی ضعیف، ۶/۰ تا ۸/۰ قابل قبول و بالاتر از ۸/۰ نشان دهنده‌ی پایایی بالا می‌باشد. بدیهی است که هر چه این عدد به یک نزدیکتر باشد بهتر است.
در این تحقیق همانطور که ذکر شد پس از جمع‌ آوری داده‌ها از نمونه‌ی اولیه، داده‌ها وارد نرم‌افزار Spss گردید و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
جدول ۳-۴ : آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی کل پرسشنامه

مقداری آلفای کرونباخ

تعداد سوالات

تعداد نمونه

۰/۸۹۴

۲۴

۱۰۳

در پرسشنامه اخیر مقدار آلفا برابر ۸۹۴/۰ می باشد که از مقدار ۷/۰ بزرگتر است پس پرسشنامه پایاست و ما می توانیم عملیات آماری بر روی این پرسشنامه را شروع نمائیم.
جدول ۳-۵ : آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی متغیر فناوری اطلاعات

مقداری آلفای کرونباخ

تعداد سوالات

تعداد نمونه

۰/۸۷۲

۱۰

۱۰۳

مقدار آلفا برای متغیر فناوری اطلاعات برابر ۸۷۲/۰ می باشد که از مقدار ۷/۰ بزرگتر است پس سوالات مربوط به بخش فناوری اطلاعات پایاست .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...