اصل بنیادین روش ترکیبی ،استفاده از تکنیک های کمی و کیفی در مراحلی از تحقیق است که می تواند به شیوه متوالی، همزمان، یا به صورت تغییرپذیر انجام گیرد به گونه ای که دارای نقاط قوت مکمل نقاط ضعف ناهم پوشان باشند(کراسول ۲۰۰۳،۱۶، جانسون ودیگران ۲۰۰۸،۵۱).
استفاده از روش ترکیبی در تحقیق، به محققان اجازه می دهد تا ابعاد موضوع را به صورت عمیق تر و کامل تر مورد بررسی قرار دهند و بدین وسیله به نتایج غنی تر و پیچیده تری دست یابند. نتایجی که در صورت استفاده از یک روش به تنهایی، قابل دسترسی نخواهد بود (فیدل[۲۳۶]، ۲۰۰۸). علاوه بر این، محقق می تواند با بهره گرفتن از همپوشانی روش ها، از نقاط قوت هر یک از آن ها برای کاهش نقاط ضعفشان استفاده کند و بدین ترتیب پدیده های پیچیده را به صورت بهتری تبیین کند (آرنون و ریچل[۲۳۷]، ۲۰۰۹). افزایش دقت یافته های تحقیق (قابلیت اعتبار نتایج)، ایجاد دانش جدید با بهره گرفتن از ترکیب رویکردها و روش های گوناگون، شنیدن صداهای متفاوت و یکپارچه سازی آن ها در فرایند شناخت یک پدیده واحد و توجه به رویکردها و دیدگاه های متعدد در مسیر انجام تحقیق، از جمله مزایای استفاده از روش ترکیبی است (مورگان الیس و همکاران[۲۳۸]، ۲۰۰۶). البته به این نکته نیز باید توجه کرد که ترکیب درست دو روش کمی و کیفی، هنوز از جمله چالش های اساسی است که صاحبنظران روش تحقیق ترکیبی با آن روبرو هستند. به اعتقاد برایمن (۲۰۰۷)، فقدان مثال های واضح و روشن در مورد چگونگی ترکیب و پکپارچه سازی تحقیقات کیفی و کمی در یک پژوهش واحد، محققان که تمایل به استفاده از روش شناسی ترکیبی دارند را با مشکل مواجه ساخته است (کلارک و همکاران، ۲۰۰۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به اینکه در این تحقیق، جهت تحلیل داده های ادبیات تحقیق، الگوها و نظریه های پیشین (کیفی) از روش متاسنتز[۲۳۹] ، جهت تحلیل داده های حاصل از مورد مطالعه (کیفی) از روش تحلیل محتوا و جهت طراحی الگو و اولویت بندی ابعاد الگو (کمی) از روش الگوسازی ساختاری تفسیری[۲۴۰] استفاده گردیده است، روش تحقیق ترکیبی(کیفی و کمی) است..
این تحقیق از نظر فلسفی ساخت گرا، از نظر رویکرد قیاسی استقرایی است. ابزار گردآوری داده ها، بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه است، و به منظور اعتبار بخشی از پرسشنامه بررسی اعضا و خبرگان استفاده شده است..
۱-۱-۳- جایگاه روش تحقیق ترکیبی:
جایگاه روش تحقیق ترکیبی را می توان به شکل نمودارهای ذیل ترسیم نمود

روش تحقیق
به لحاظ

پژوهش ترکیبی

معرفت شناسی (شناخت شناسی)

بنیادی کاربردی توسعه ای

روش شناسی

اکتشافی تبیینی توصیفی

داده ها

کیفی کمی

شکل۱-۳ ) جایگاه تحقیق ترکیبی
۲-۳- جامعه آماری تحقیق:
جامعه آماری این تحقیق بالغ بر۵۰ نفر می باشند که عبارتند از: هیئت رئیسه محترم ناجا، معاونین و روسای پلیس های تخصصی ناجا و اساتید خبره عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، که بر کلیه یگان های ناجا اشراف دارند. همه اعضای این جامعه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری بوده و دارای حداقل۱۰ سال سابقه مدیریتی در سطوح کلان و راهیردی ناجا می باشند. ضمنا اعضای هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، خود از فرماندهان و مدیران ناجا هستند که علاوه بر انجام وظیفه در ناجا، عضو هیات علمی وزارت علوم می باشند.
۳-۳- روش نمونه گیری:
بر اساس سئوالاتی مانند این که: چه کسی می تواند منبع غنی اطلاعاتی باشد؟ یا این که با چه کسی باید صحبت بکنم؟ کمیت و کیفیت نمونه تحت تأثیر می باشد. با این پیش فرض روش نمونه گیری این تحقیق، روش گلوله برفی است.در این روش از اولین نمونه هایی که معمولاً از روش ساده انتخاب شده اند می خواهیم افراد دیگری از جامعه آماری را که با آن ها آشنا هستند و می دانند که در خصوص موضوع دارای تجربیات و دیدگاه های موثق تر و موثرتری هستند، برای شرکت در مصاحبه معرفی نمایند. این روش هم وقت کمتری را به خود اختصاص می دهد وهم این که به واسطه نمونه اولی، رابطه محقق و نمونه ثانوی بهتر می شود.
۱-۳-۳- حجم نمونه:
جون نمونه گیری قضاوتی است (مثلا این دو نفر از بقیه نخبه ترند). تعداد مصاحبه با نخبگان عضو جامعه مشخص نیست یعنی باید تا آن تعداد مصاحبه انجام گیرد که دیگر حوزه ها (ابعاد) و مولفه های جدیدی به دست نیاید، یعنی شروع به مصاحبه می کنیم و آن قدر مصاحبه می کنیم تا به اشباع نظری برسیم و دیگر اطلاعات جدیدی به دست نیاید (نمونه درحین کار). ممکن است پس از مصاحبه با نفر دوازدهم (از۵۰ نفر اعضای جامعه)، مشخص شود که دیگر موضوع جدیدی به دست نمی آید.
۴-۳- ابزار پژوهش و روش جمع آوری داده ها:
مصاحبه: هیئت رئیسه ومعاونین ناجا، روسای پلیس های تخصصی ناجا واساتید عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین. پرسشنامه: جهت تائید مصاحبه وتعیین اولویت ابعاد ومولفه های موثر در ارزیابی عملکرد . وبررسی اسناد: اسناد بالادستی ناجا: سندچشم انداز، برنامه های راهبردی، اهداف، سیاست ها و راهبرد های ناجا.
۱-۴- ۳- روایی و پایایی (داوری در مورد کیفیت پژوهش):
گوبا و لینکلن چهار معیار پیشنهاد می‌کنند که فرضیه های مطرح در پژوهش کیفی را بهتر منعکس می کنند: اعتبار[۲۴۱]، قابلیت تأئید[۲۴۲]، قابلیت اطمینان[۲۴۳]، و قابلیت انتقال[۲۴۴]. جدول زیر، پژوهش را در پرتو این چهار معیار برای داوری در مورد کیفیت پژوهش کیفی بررسی می‌کند (وولام[۲۴۵]، ۲۰۱۰: ۶۴).
۱-۱-۴-۳- اعتبار: اعتبار به اطمینانی که فرد می تواند به حقیقت یافته ها داشته باشد، اشاره می کند. اعتبار از طریق سه سویه سازی، و مشارکت طولانی مدت به دست می آید. (وولام[۲۴۶]،۲۰۱۰: ۶۷).
جهت افزایش اعتبار پژوهش حاضر از ابزارهای سه سویه سازی و مشارکت طولانی مدت استفاده شد. سه‌سویه‌سازی با بهره گرفتن از مرور ادبیات پژوهش و بررسی اسناد ومدارک در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و مطالعات انجام شده در باره ارزیابی عملکرد پلیس، به همراه مشاهده در ناجا و انجام مصاحبه با فرماندهان و مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، صورت پذیرفت. مشارکت ۲۶ ساله محقق، نیز به تقویت اعتبار نتایج حاصل از پژوهش کمک می کند..
شکل ۲-۳) سه سویه سازی داده ها (جاوهاری[۲۴۷]، ۲۰۱۱: ۵۴)
۲-۱-۴-۳- قابلیت تأیید: قابلیت تأئید را می توان با تأئید شدن داده ها توسط دیگران به دست آورد. این امر می تواند با بررسی اعضا یا مرور دقیق انجام شود..بررسی اعضا که شامل ارسال یک نسخه پیش نویس از مورد مطالعه برای بررسی دقت حقایق، مشاهدات، و تفسیرات به پاسخ دهندگان می باشد، پس از جمع آوری داده ها و در مرحله تحلیل داده ها انجام می شود. (وولام، ۲۰۱۰: ۶۷).
در این پژوهش، قابلیت تایید با ابزار بررسی اعضا صورت پذیرفت. یعنی جهت کسب اطمینان از صحت برداشت محقق از سخنان مصاحبه شوندگان، یک نسخه از متن مصاحبه به همراه تحلیل های محقق در اختیار آنها قرار گرفت و نظرات ایشان اخذ گردید. یک نمونه از پرسشنامه مذکور در پیوست ب نشان داده شده است.
۳-۱-۴-۳- قابلیت اطمینان: قابلیت اطمینان به نیاز پژوهشگر برای درنظر گرفتن زمینه در حال تغییری که پژوهش در آن رخ می دهد، تأکید می‌کند. این در نظر گرفتن از طریق کدگذاری داده های خام به صورتی که افراد دیگر بتوانند موضوعات را درک کنند و به نتایج مشابه برسند، قابل دستیابی است (وولام، ۲۰۱۰: ۶۷). دراین پژوهش داده های خام از طریق مصاحبه های ضبط شده، یادداشت های مکتوب و سایر اسناد به دست آمدند. کدهای به دست آمده ازاین داده ها ومفاهیم مستخرج ازآنها نیزدرفصل چهارم ارائه می‌شوند.
۴-۱-۴-۳- قابلیت انتقال: قابلیت انتقال به میزانی اشاره می کند که نتایج پژوهش کیفی قابل انتقال به زمینه ها و موقعیت های دیگر است. این امر مستلزم این است که توصیف رویدادها و موقعیت های مورد مطالعه به اندازه کافی مفصل باشد تا درک قابلیت انتقال به موقعیت های دیگر حاصل شود (وولام، ۲۰۱۰: ۶۷).
پژوهشگر تلاش نمود تا قابلیت انتقال را با توصیف کامل و دقیق نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ارائه متن مصاحبه های انجام شده تقویت نماید. همچنین مفاهیم استخراج شده نیز به دقت، تعریف و توصیف شده اند تا قابلیت انتقال مناسبی داشته باشند.
جدول ۱-۳) معیارهای داوری در مورد کیفیت پژوهش (وولام[۲۴۸]، ۲۰۱۰: ۶۵)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...