۸

۳۶۹/۱۳۳

** معنی‌دار در سطح احتمال ۱ درصد.
به‌منظور بررسی دقیق‌تر اثر سه نوع تسمه بر میزان صوت از آزمون چند دامنه‌ای دانکن استفاده گردید. جدول ۴-۶ نتایج را برای مقایسه میانگین اثر نوع تسمه بر میزان صوت نشان می‌دهد. با توجه به مقادیر میانگین صوت در دو زیرگروه مختلف قرار داده‌شده‌اند. تسمه‌ی نو با مقدار میانگینdb367/68 دارای کمترین میزان صدا و تسمه فرسوده با مقدار میانگین db033/76 دارای بیشترین صدا بوده است. اگرچه تسمه فرسوده دارای بیشترین مقدار صدا بوده است اما در زیرگروه یکسان با تسمه کهنه قرار داده‌شده است. این امر نشان می‌دهد که بین دو نوع تسمه کهنه و فرسوده در میزان نویز و صدا تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۴-۶: نتایج آزمون دانکن برای مقایسه میانگین اثر نوع تسمه بر میزان صوت (db)

نوع تسمه

میانگین (db)

نو

a367/68

کهنه

b233/75

فرسوده

b033/76

میانگین­های دارای حروف مشترک اختلاف معنی­داری باهم ندارند.
شکل ۴-۴ مقادیر میانگین صدای تسمه­ها را نشان می­دهد. سفت کردن تسمه سفت کن، باهدف به دست آوردن سفتی یکسان تسمه‌ها، بر تسمه سفت کن فشار وارد می‌آورد و همین امر در افزایش صدای تسمه‌های کارکرده موثر است. از طرف دیگر افزایش طول و کاهش جرم تسمه، بر لغزش و نوسانات طولی تسمه تاثیر گذار است که این دلایل نیز باعث افزایش صدای آن­ها می‌شوند. در حالتی که تسمه‌ها کهنه یا فرسوده‌اند، برای اینکه سفتی تسمه‌ها یکسان باشند. تسمه سفت کن برای سفت نمودن آن‌ها، نسبت به تسمه نو در موقعیت مکانی بالاتری قرار می‌گیرد. درنتیجه نیروی یاتاقانی ناشی از نیروهای فشاری تسمه، بر روی پولی‌ها افزایش می‌یابد. این افزایش نیروی یاتاقانی سبب ایجاد صدای بیشتر، در سامانه می‌گردد و داده‌های صوتی تسمه کهنه و فرسوده را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر افزایش کارکرد، باعث افزایش سختی و کاهش انعطاف شده و درنتیجه انطباق تسمه با پولی کمتر و لغزش افزایش می‌یابد که سبب افزایش مقادیر صوتی می­ شود. نتایج مشاهده‌شده در این بخش با نتایج گزارش‌شده، توسط دینگ[۱۱۰] در سال ۲۰۰۹ و ساکاگوچی[۱۱۱] در سال ۲۰۰۹ مطابقت دارد [۴۶ و ۱۰۰].
شکل ۴-۴: نمودار مقادیر میانگین صدای تسمه­ها
۴-۹- مقایسه نمودارهای داده‌های صوتی
افزایش طول و کاهش جرم تسمه، بر لغزش و نوسانات طولی تاثیر گذار است که این دلایل باعث افزایش صدای تسمه‌های فرسوده و کهنه، نسبت به تسمه نو می‌شود. شکل امواج صوتی انتشاریافته از تسمه­ها باهم متفاوت است؛ زیرا شکل امواج صوتی به ویژگی‌های آن­ها بستگی دارد و تسمه‌های مختلف دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که طول، مقدار نوسان و سختی تسمه به‌طور همزمان روی یکدیگر اثر متقابل دارند. افزایش طول تسمه کارکرده، در اثر حرارت ناشی از اصطکاک و لغزش و نیروهای طولی آن است؛ بنابراین با افزایش طولی تسمه در اثر کارکرد، سایر ویژگی‌های آن نیز افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود که امواج منتشرشده‌ی صوتی از تسمه‌ها، باهم متفاوت باشند و داده‌های صوتی آن‌ها نیز باهم تفاوت داشته باشند. در اندازه‌گیری کلی صوت، درواقع دامنه یا بزرگی صدا، به‌طور لحظه‌به‌لحظه، اندازه‌گیری می‌شود و شکل موج تغییر می کند. با افزایش کارکرد تسمه، طول آن افزایش می‌یابد. افزایش طول، به‌صورت نوسانات طولی، در طول آن توزیع می‌شود. این تغییرات شکل موج‌ها، برای تسمه‌ها، به‌صورت تغییرات داده‌های صوتی در نمودار آن‌ها، مشاهده می‌گردد.
۴-۱۰- تغییرات ارتعاش و صدا در تسمه نو
شکل ۴-۵ ارتعاش و صدای تسمه­ی نو در زمان­های اندازه ­گیری را به طور همزمان نشان می­دهد. به منظور پایش مطابقت این شاخص ­ها با همدیگر، داده ­های صوتی و ارتعاشی تسمه­ی نو در بازه­های زمانی هر ۱۰ ثانیه یک­بار کنترل و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، هماهنگی و یکنواختی بین آن­ها را در بیشتر حالت­ها، نشان می­دهد. نامنظمی­های صوت بیشتر از ارتعاش است. چون هنوز تسمه با پولی انطباق کامل پیدا نکرده است؛ مقدار ارتعاش در نواحی مختلف نمودار کمتر و منظم‌تر از صدا است؛ زیرا تسمه­ی نو هنوز کاهش جرم و افزایش طول نداده است.
شکل ۴-۵: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه نو
۴-۱۱- تغییرات ارتعاش و صدا در تسمه کهنه
همان‌طوری که شکل ۴-۶ نشان می­دهد، در زمان­های مشخص و فواصل معین، تغییرات صدا و ارتعاش تسمه­ی کهنه باهم مطابقت دارند. به علت افزایش طول آن، ارتعاشات بیشتر شده است؛ اما نامنظمی­های مقادیر صوتی کم شده است؛ زیرا به علت سایش و کاهش جرم تسمه با پولی انطباق بیشتری پیداکرده است. عدم یکنواختی در این نوع تسمه بیشتر از حالت قبل است.
شکل ۴-۶: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه کهنه
۴-۱۲- تغییرات ارتعاش و صدا در تسمه فرسوده
ارتعاش و صدای تسمه در فواصل زمانی­ مشخص به طور همزمان با هدف هماهنگی بین داده ­های آن­ها مورد پایش وضعیت قرا گرفت (شکل ۴-۷). کاهش یا افزایش یافتن داده ­های صدا و ارتعاش در بیشتر زمان­ها شبیه به هم هستند؛ اما ارتعاشات به علت افزایش طول و کاهش جرم تسمه بیشتر شده و به علت انطباق بیشتر بین آن و پولی مقادیر ارتعاشی منظم‌تر است. طیف صوتی تسمه نیز افزایش را نشان می­دهد و تا حد زیادی، بین آن­ها هماهنگی وجود دارد.
شکل ۴-۷: طیف ارتعاشی و صوتی تسمه فرسوده
با مقایسه­ نمودارهای ارتعاشی- صوتی تسمه­ها می­توان نتیجه گرفت که بین صدا و ارتعاش وابستگی وجود دارد. به‌طوری‌که با افزایش کارکرد تسمه، ویژگی‌هایی مانند جرم و طول تغییر می‌کند و تغییر این ویژگی­ها بر ارتعاش و صدای آن تاثیر می­ گذارد؛ بنابراین تحلیل ارتعاش و صدای تسمه به‌طور همزمان اطلاعات بیشتر و قابل‌اطمینانی را ارائه می­دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...