با توجه به چارچوب نظری و پیشینه تحقیق فوق فرضیه های تحقیق به شرح زیر تدوین می‌گردند:

فرضیه اول: بین درصد مدیران غیر موظف هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

فرضیه دوم: بین تعداد اعضای هیات مدیره و ارزش گذاری زیر قیمت در عرضه های عمومی اولیه (IPO) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.

۱-۶- تعریف واژه های عملیاتی تحقیق

حاکمیت شرکتی: فرایند و ساختاری است که در هدایت و مدیریت فعالیت­های تجاری شرکت در جهت بهبود ارزش و افزایش ‌پاسخ‌گویی‌ شرکت به کار می رود با این هدف نهایی که ارزش سهام‌داران در بلندمدت به حداکثر برسد در حالی که منافع دیگر ذینفعان نیز در نظر گرفته شود.

عرضه عمومی اولیه: عبارت است از این که یک شرکت برای اولین بار در طول دوران فعالیت خود اقدام به عرضه سهام به عموم می کند.

ارزش گذاری زیر قیمت: ارزش گذاری زیر قیمت مابه تفاوت قیمت فروش سهام اولین عرضه عمومی به سرمایه گذاران(قیمت پایانی عرضه به روش بورس) و قیمت نهایی آخرین معامله در اولین روز عرضه است.

هیئت مدیره: مجموعه ای از افراد هستند که به منظور شکل بخشیدن به فعالیت­های مختلف به منظور انجام صحیح امور هر سازمان برای رسیدن به اهداف نهایی و اتخاذ تصمیم­های پی در پی و صحیح درباره مسائل متفاوت به منظور فائق آمدن بر مشکلات ضمن مشارکت با هم برای رسیدن به هدف­های پیش‌بینی شده همکاری ‌می‌کنند.

مدیر غیرموظف: عضو پاره وقت هیئت‌مدیره است که فاقد مسئولیت اجرایی در شرکت می‌باشد.

۱-۷- نهاد یا موسساتی که می ­توانند از یافته ­های این پژوهش بهره گیرند

متولیان سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی ایران و تمام سازمان­ های دولتی که به موجب اصل ۴۴ قانون اساسی ملزم به عرضه سهام خود در بورس هستند و همچنین تمامی اشخاص علاقه مند به پژوهش های بیشتر در این زمینه می ­توانند از نتایج این پژوهش استفاده نمایند.

۱-۸- اطلاعات مربوط به روش شناسی پژوهش

این تحقیق در حوزه تحقیقات اثباتی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه برای آزمون فرضیات تحقیق از اطلاعات تاریخی می شود در گروه تحققیات شبه آزمایشی قرار ‌می‌گیرد. روش تحقیق حاضر از نوع استقرایی و پس رویدادی (با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته) و روش آماری آن همبستگی مقطعی یعنی بررسی وجود رابطه بین متغیرها از طریق رگرسیون می‌باشد.

۱-۹- تعریف جامعه آماری و ویژگی­های آن

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از تاریخ ۱/۱/۷۵ برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود نموده انده مشروط ‌به این که:

• جزء شرکت های سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشند؛

• سال مالی آن ها به ۲۹/۱۲ختم گردد.

۱-۱۰- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می‌باشد:

۱-۱۰-۱ آمار توصیفی

به منظور توصیف یافته ها، از جداول فراوانی و همچنین نمودارهای هیستوگرام استفاده می‌گردد. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده ها از شاخص‏های مرکزی نظیر میانگین و مد و همچنین شاخص‏های پراکندگی نظیر انحراف معیار بهره گرفته خواهد شد.

۱-۱۰-۲ آمار استنباطی

تحلیل استنباطی با توجه به داده های به دست آمده از سایت سازمان بورس اوراق بهادار، نرم افزارهای رهآورنوین و تدبیرپرداز در محیط نرم افزاری SPSS و EViews با اعمال آزمون­های آماری مناسب و با توجه به فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل خواهد گردید.

۱-۱۱- خلاصه فصل

در این فصل به ‌عنوان طرح کلی تحقیق، به صورت مختصر به بیان مقدمه، مسئله پژوهش، اهداف و پرسش­های پژوهش، فرضیات پژوهش و تعریف عملیاتی و در آخر نیز به شرح مختصری در باب جامعه آماری و روش تحقیق پرداختیم. در فصل بعد به شرح ادبیات و پیشینه تحقیق خواهیم پرداخت.

فصل دوم:

ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

در این فصل ابتدا به بیان ادبیات تحقیق در دو زمینه حاکمیت شرکتی و عرضه عمومی اولیه به صورت گسترده خواهم پرداخت و در ادامه نتایج تحقیقاتی که در داخل و خارج در حوزه این مباحث به آن ها پرداخته شده است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۲ حاکمیت شرکتی

امروزه واژه راهبری (حاکمیت)شرکتی یک مفهوم مورد توجه و در حال تکوین در دنیای کسب و کار است. راهبری شرکتی شالوده روابط شرکت با گروه ­های ذینفع است. همانند بسیاری از موضوعات مورد بحث و در حال تکوین، از راهبری شرکتی برداشت­ها و تعاریف متنوعی وجود دارد، تفاوت اصلی در نگرش­ها به گستره حوزه روابط شرکت با ذینفعان مربوط می شود. راهبری شرکتی در سطح خرد، دستیابی به اهداف شرکت و در سطح کلان، تخصیص بهینه منابع جامعه را در نظر دارد. سابقه تاریخی راهبری شرکتی به گونه ­ای که امروزه مطرح است، به دهه ۱۹۹۰ و وقوع رسوائی­های مالی در برخی از شرکت­های بزرگ برمی گردد. علی‌رغم وجود برخی تفاوت­ها، به نظر می‌رسد مبانی اصلی راهبری شرکتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، در طول زمان مسیر همگرایی را پیموده است. برای تدوین یک نظام راهبری شرکتی مطلوب توجه به عوامل داخلی و بیرونی و نیز شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر کشور ضروری به نظر می­رسد.

سرمایه گذاران و عناصر بازار امروزه بیش از پیش به سازوکارهای راهبری شرکتی در سازمان­ها بها داده و اخبار مرتبط با آن را پیگیری می­نمایند. نتایج تحقیقات نشان می­دهد که در بسیاری از شرکت­هایی که از سازوکارهای راهبری شرکتی مناسبی برخوردارند، بازده سرمایه ­گذاری در آن ها بیش تر است. در یک کلام، ‌می‌توان گفت که سیستم راهبری شرکتی، سیستم کنترل و هدایت شرکت است. این سیستم، رابطه بین شرکت و ذینفعان آن را تبیین می‌کند. راهبری شرکتی در سطح کلان اقتصادی باعث تخصیص بهینه منابع شده و در سطح خرد نیز تحقق اهداف شرکت را در پی دارد (بدری۱۳۸۷، ۶ ).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...