نگرش نسبت به نقش­های جنسیتی

۶

۶۳/۰

میزان گرایش مذهبی

۵

۷۰/۰

نگرش نسبت به فرزند

۷

۷۳/۰

هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند

۶

۸۳/۰

کنترل درک شده بر روی داشتن فرزند

۴

۶۸/۰

۴-۶- تکنیک­های آماری تحلیل داده ­ها
پس از جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه ­ها کدگذاری شد و داده ­های مربوط به هر پاسخگو به منظور تجزیه و تحلیل، وارد محیط SPSS شد. در این پژوهش، داده ­های به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش توصیفی، به کمک جداولی که دربرگیرنده­ی توزیع فراوانی، درصد، میانگین، حداقل و حداکثر برخی صفات است، سعی بر آن شده است که تا حد امکان بتوانیم توصیفی عمیق­تر، روشن­تر و قابل فهم­تر از متغیرهای تحقیق به عمل آوریم. برای این کار با توجه به نوع متغیرها (اسمی، ترتیبی، فاصله­ای و نسبی) از آماره­ های متفاوتی استفاده شده است. در آمار استنباطی علاوه بر توصیف خصوصیات آزمودنی­ها، براساس آزمون­های آماری متناسب به تبیین روابط بین متغیرها می­پردازیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۷- تعاریف متغیرها
در مطالعات پیمایشی، تعریف مفاهیم و متغیرهایی که در تحقیق به کار رفته و مشخص کردن تعریف عملیاتی و تعیین سطوح سنجش آن­ها، برای آزمون فرضیه ­ها بسیار ضروری است. بنابراین ما در این قسمت متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش را تعریف و سطوح سنجش آن­ها را بیان می­کنیم.
۴-۷-۱- متغیرهای مستقل: منظور متغیرهایی است که محقق تأثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. در این بررسی، متغیرهای مستقل به سه دسته متغیرهای جمعیتی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم می­شوند.

  • متغیرهای جمعیتی
  • سن: منظور تعداد سال­های کاملی است که از لحظه­ تولد تا زمان تحقیق، از عمر پاسخگو می­گذرد. این متغیر در سطح فاصله­ای سنجیده می­ شود.
  • سن زن در اولین ازدواج: منظور تعداد سال­هایی است که پاسخگو تا زمان اولین ازدواج خود در تجرد سپری کرده است. این متغیر در سطح فاصله­ای سنجیده می­ شود.
  • مدت زمان ازدواج: به تعداد سال­هایی که از اولین سال ازدواج پاسخگو تا زمان تحقیق می­گذرد، گفته می­ شود. این متغیر در سطح فاصله­ای سنجیده می­ شود.
  • بعد خانوار: منظور از بعد یا حجم خانوار، تعدادى از افراد است که به‌طور رسمى و یا عرفى یا شرعى جزو یک خانوار محسوب مى‌شوند. این متغیر در سطح مقیاس فاصله­ای سنجیده می­ شود.
  • تعداد خواهر و برادر: پاسخگو دارای چند خواهر و برادر می­باشد. سطح سنجش این متغیر، فاصله­ای می­باشد.
  • متغیرهای اقتصادی
  • وضعیت اشتغال: منظور ما از شغل، فعالیتی است که به واسطه­ آن، فرد حقوقی دریافت کند یا درآمدی داشته باشد. بر این اساس هر فرد یا دارای وضعیت شاغل است یا غیر شاغل؛ که هر کدام به عنوان یک گروه مجزا مورد بررسی قرار می­گیرند. در این پژوهش وضعیت اشتغال پاسخگو در سطح اسمی به هفت قسمت تقسیم ­بندی شده است: آزاد، دولتی، خصوصی، دانشجو، خانه­دار، بیکار و سایر.
  • درآمد خانواده: مجموعه عایداتی که یک فرد در نتیجه­ سهیم شدن در فعالیت­های تولیدی به دست می ­آورد را درآمد می­گویند. در این تحقیق، منظور ما کلیه­ درآمد­های ناشی از کار اعضای خانواده است که ماهیانه دریافت می­ کنند. این متغیر در سطح ترتیبی و به صورت ۸ طبقه سنجیده شده است.
  • میزان بهره­مندی از تسهیلات: در این پژوهش، منظور تعداد وسایلی است که جهت رفاه بیشتر زندگی روزمره در اختیار زن و خانواده­ی وی قرار دارد. وسایل نامبرده در این تحقیق عبارتند از: ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، تلویزیون رنگی معمولی، تلویزیون رنگی LCD، آنتن ماهواره، ویدیو سی دی و اتومبیل. در نهایت از مجموع وسایل، یک متغیر ساخته و در سطح فاصله­ای اندازه ­گیری شده است.
  • متغیرهای اجتماعی- فرهنگی
  • تحصیلات: منظور تعداد سال­های تحصیلی رسمی پاسخگو در مؤسسات آموزش رسمی است. این متغیر در سطح مقیاس فاصله­ای سنجیده شده است.
  • میزان مطالعه: منظور مدت زمانی ­است که پاسخگو در طول یک هفته صرف خواندن کتاب، مجله و روزنامه می­ کند. این متغیر در سطح ترتیبی و در ۵ طبقه ( اصلاً، کمتر از یک ساعت، یک تا دو ساعت، سه تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت) سنجیده شده است.
  • طبقه­ی اجتماعی: در این بررسی از پاسخگو خواسته شده تا با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود، بیان کند به کدام طبقه­ی اجتماعی تعلق دارد. این متغیر در سطح ترتیبی و در ۵ طبقه­ی بالا، متوسط رو به بالا، متوسط، متوسط رو به پایین و پایین سنجیده شده است.
  • میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی: ساعات استفاده­ی پاسخگو از انواع وسایل ارتباط جمعی در طی یک شبانه روز مورد­نظر است. این متغیر با طرح سؤال در ارتباط با ۵ وسیله­ ارتباطی (ماهواره، رادیو، اینترنت، تلویزیون داخلی و موبایل) سنجیده شد که در نهایت از مجموع وسایل، یک متغیر ساخته و در سطح فاصله­ای اندازه ­گیری شد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...