شایان ذکر است که بر اساس آمار به دست آمده از سرشماری سال ۹۰ جمعیت بالای ۱۸ سال کرمانشاه حدود ۶۳۴۰۰۰ نفر برآورد شده است (سایت،www.amar.org.ir، (۱۳۹۲/۰۴/۰۱) .
۳-۷- روش نمونه گیری
نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیا از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده ان جامعه. مساله ای که بیشتر محققان در برنامه ریزی هر تحقیق با آن مواجه هستند، اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگترین اندازه ممکن را تصویب می کند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاعات درباره جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است. بنابراین هر چه نمونه یا حجم بزرگتری انتخاب می شود. شاخص های اماری محاسبه شده برآورد دقیق تری از پارامتر های جامعه به دست خواهد آمد (دلاور،۱۳۸۹ :۱۳).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش نمونه‌گیری تلفیقی و ترکیبی بوده بدین صورت که با بهره گرفتن از تکنیک چند مرحله‌ای و سهمیه‌ای، جمعیت یا حجم نمونه انتخاب شده است. شهر کرمانشاه دارای ۸۴ محله است که بر اساس ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی به ۷ گروه تقسیم شده ( که این کارقبلا توسط شهرداری کرمانشاه انجام شده است) سپس در هر گروه به روش تصادفی یک محله انتخاب شده در مرحله بعد از هر محله یک خیابان اصلی و سپس دو خیابان فرعی از آن انتخاب و به‌صورت متناسب از دو طرف خیابان و با حفظ فاصله گام منازل انتخاب شده و با فرد بالای ۱۸ سال مصاحبه شد
با توجه به اینکه حجم نمونه ۳۸۴ نفر برای جامعه با جمعیت بالا معرف است در پژوهش حاضر به صورت متناسب ۴۰۰ نفر به صورت تصادفی انتخاب شد.
۳-۸- روش گردآوری اطلاعات
در فصل اول و دوم پژوهش و همچنین قسمت­ هایی از فصل سوم با بهره گرفتن از روش اسنادی که شامل استفاده از کتاب، مجله، ماهنامه­ها، پایان نامه­ های مرتبط با موضوع پژوهش، طرح­های پژوهشی و سایر اسناد و مدارک مرتبط با موضوع می­باشد، اطلاعات و مطالب مورد نیاز جمع­آوری گردیده است. در فصل سوم و چهارم و در قسمت پیمایشی تحقیق از طریق پرسشنامه اقدام به جمع­آوری اطلاعات گردید. و برای اینکه اطلاعات اخذ شده از افراد مورد مطالعه از اعتبار کافی برخوردار باشد و همچنین در تجزیه و تحلیل داده ­ها دچار مشکل نشویم، سوالات پرسشنامه در قالب سوالات بسته طراحی گردیده است. در واقع از آنجا که پرسشنامه ساده ترین راه تهیه ماتریس داده های ساختمند است ( که درباره آنها صحبت شد )، رایج ترین تکنیک مورد استفاده در تحقیق پیمایشی است (دواس،۱۴:۱۳۸۹). سوال در درون پرسشنامه معنای واقعی خود را می‌یابد. بنابراین پرسشنامه و شیوه تنظیم آن نقش مهمی در کار تحقیق دارد (ساروخانی، ۱۳۸۶: ۲۳) پرسشنامه ابزاری ساختمند برای گردآوری اطلاعات است که در آن از هر پاسخگویی مجموعه سوالات یکسانی پرسیده می شود و پر کاربرد ترین ابزار در تحقیقات اجتماعی می‌باشد (دواس، ۱۳۸۹: ۸۷).
در این تحقیق نیز از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است
۳-۹- سطح تجزیه و تحلیل داده ها
طرح تحقیق چهارچوبی است برای تفسیر نتایج داده‌ها، چارچوبی که به ما کمک می کند کاری بیش از گزارش ساده انجام دهیم (دواس،۱۳۸۹: ۵۱۷). در این پژوهش، پس از گردآوری پرسشنامه‌ها و کنترل و بازبینی پاسخ ها، اطلاعات از پرسشنامه استخراج و بر مبنای کدهای از پیش تعیین شده در برگه های کدگذاری درج شده وآنگاه کلیه داده ها در محیط spss وارد می‌کنیم تا محاسبات آماری لازم انجام گیرد.
۳-۱۰- تکنیک‌های آماری مورد استفاده در توصیف و تحلیل اطلاعات
در اینجا از دو نوع تکنیک آماری استفاده می شود :
۱) تکنیک‌های آماری توصیفی ساده: تکنیکی ساده و یک متغییری است و شامل محاسبات درصدی، جداول توزیع فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، درصد تجمعی، مد، میانه، میانگین، انحراف معیار و توصیف آنها.
۲) تکنیک های آماری تحلیلی: تکنیک‌های پیچیده و دو یا چند متغییری هستند، (نقیب السادات ۱۳۹۱: ۷۷). از آزمونهای آماری متناسب با نوع متغییرها مثلاً برای سطح سنجش فاصله ای – فاصله ای از ضریب همبستگی پیرسون و اگر ترتیبی – ترتیبی باشد می شود از گاما و اسمی – اسمی از لاندا استفاده می شود و همچنین سایر آزمونها متناسب با اهداف و متغییرهای در فرضیه ها، از جداول رابطه ای برای تحلیل و توصیف استفاده می شود (دواس،۱۳۸۹: ۱۹۴-۱۹۵) به عبارت دیگر آزمون های آماری برای بررسی روابط میان متغییر ها به کار می روند. هدف از استفاده از این آزمونها، استنباط است تا بتوان مشخصات نمونه را به جامعه آماری تعمیم داد ( غیاثوند، ۱۳۸۷:۱۲۴). استفاده مناسب از آزمون های آماری مختلف برای تحلیل داده ها متضمن شناسایی دقیق سطوح سنجش متغییر ها ( اسمی، ترتیبی، فاصله ای و نسبی ) و نیز سطوح تاثیر گذاری (مستقل یا وابسته ) آنهاست (غیاثوند، ۱۳۸۷ :۱۲۴).
یعنی از طریق این روش می توان هم به سوالات از نوع چگونگی و هم به سوالات از نوع چرایی پاسخ تجربی اقامه کرد. بنا بر این پژوهشگر در مرحله تحلیل داده ها با بهره گرفتن از روش های آماری به توصیف، تبیین و بررسی روابط بین متغییر ها می پردازد ( ساعی، ۱۳۸۱:۴۳).
در این پژوهش تمامی متغییرها در بالاترین سطح ممکن (فاصله ای ) اندازه گیری شده است که متناسب با آن از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. و سایر متغییرهای زمینه ای متناسب با سطوح سنجش از آن آزمون به عمل آمده است.
۳-۱۱- واحد تحلیل[۱۵۷] یا مشاهده
واحد تحلیل واحدی است که اطلاعات از آن گرداوری می شوند. واحدی که خصوصیات ان را توصیف ی کنیم. غالبا در تخقیق پیمایشی واحد تحلیل فرد است (دواس،۱۳۸۹ : ۴۱). در بیشتر تحقیقات پیمایشی واحد تحلیل با واحد مشاهده یکی است. «واحد مشاهده یا واحد جمع‌ آوری اطلاعات[۱۵۸] عبارت است از عنصر یا مجموعه‌ای از عنصرها که درباره آن اطلاعات جمع‌ آوری می‌شود» (ببی؛ ۱۳۸۸: ۴۱۹). در این بررسی، با توجّه به این که اطلّاعات مورد نیاز از فرد جمع‌ آوری می‌شود، واحد مشاهده، یا واحد نمونه‌ای[۱۵۹] تک تک افراد نمونه‌ای هستند که بر حسب روش نمونه‌گیری انتخاب می‌شوند. واحد تحلیل در این پژوهش فرد می باشد و شامل هر فرد پاسخگویی است که ویژگی های مطرح شده در جامعه آماری را داشته باشد.
۳-۱۲- سنجش روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
۳-۱۲-۱- اعتبار (روایی)[۱۶۰]
اعتبار عبارت است از میزان انطباق پذیری تعریف مفهومی متغییر و تعریف عملیاتی آن (قاضی طباطبایی، ۱۳۸۱: ۱۳). به عبارت دیگر در بحث اعتبار، سوال اساسی این است که آیا مصرف‌ها همان مفهومی را می سنجد که مورد نظر است (اسماعیلی، ۱۳۷۹: ۷۰). به چند شیوه می­توان از اعتبار یک ابزار اطمینان حاصل نمود. شیوه اول اعتبار محتوا[۱۶۱] است و به این معنا است که ابزار اندازه ­گیری کلیه خصوصیات مفهومی مورد نظر پژوهشگر را در بر دارد. اعتبار محتوا خود دو گونه است: اعتبار صوری[۱۶۲] که به ارزیابی ذهنی پژوهشگر از اعتبار ابزار اندازه ­گیری بستگی دارد و اعتبار نمونه ­ای[۱۶۳] که به این امر راجع است که آیا ابزار اندازه ­گیری همه ابعاد و خصوصیات پدیده یا مفهوم مورد نظر را پوشش می­دهد یانه؟ شیوه دوم، اعتبار تجربی یا وابسته به معیار[۱۶۴] است. این نوع اعتبار را می­توان از طریق مقایسه­هایی با اندازه ­گیری­های انجام شده توسط وسایل دیگر بررسی نمود. شیوه سوم اعتبار تئوریک یا سازه­ای[۱۶۵] است که رابطه ابزار سنجش با چارچوب نظری را بررسی می­ کند تا تعیین کند که آیا ابزار با مفاهیم و فرضهای نظری به­کار گرفته­شده رابطه دارد؟ (نچمیاس و نچمیاس،۱۳۸۱: ۴۰ -۲۳۵ ). درپژوهش حاضر، برای بررسی اعتبار شاخص ­ها و سوالات از شیوه ­های اعتبار محتوا و سازه­ای استفاده شده است. یعنی ضمن توجه به ارتباط و انطباق پرسش­ها و گویه ­ها با مباحث و دیدگاه های مطرح شده در مبانی و چارچوب نظری (اعتبار سازه­ای)، با مراجعه به داوران (اساتید راهنما و مشاور و پژوهشگرانی که سابقه تحقیق در این عرصه را داشتند) به رفع کاستی های پرسش نامه پرداخته شد (اعتبار صوری). در عین حال در آزمون مقدماتی [۱۶۶] عمده سوال­ها به صورت نیمه­ باز مطرح شد و از پاسخگویان خواسته شد که در صورتی که به غیر از موارد مطرح شده، مورد یا موارد دیگری مدنظر دارند، آن را قید نمایند (اعتبار نمونه­­ای).
۳-۱۲-۲- پایایی[۱۶۷]
به کار بردن هر نوع مقیاسی بدون آزمودن مورد قبلی آن، به یک پژوهش ضعیف می‌ انجامد (سید امامی،۱۳۸۹: ۱۰۴) از سوی دیگر همیشه ابزار اندازه ­گیری به صورت کامل معتبر وجود ندارد. به همین خاطر مسئله پایایی اهمیت بسیار می­یابد. پایایی پرسشنامه در پژوهش‌های اجتماعی یکی از مهمترین موضوعات روش شناختی است چرا که بدون آن نمی توان به نتایج مطالعات تجربی اعتماد کافی داشت. پایایی به این امر اشاره می کند که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی به دست می دهد (سرمد و همکاران۱۳۸۸). چهار روش برای براورد پایایی وسیله اندازه‌گیری وجود دارد که عبارتند از: ۱- روش آزمون-آزمون مجدد ۲- تکنیک هم ارزی ۳- فن تقسیم به دو نیمه‌ای ۴- روش الفای کرونباخ استفاده شده است(سید امامی،۱۳۸۹: ۱۰۷-۱۰۹).
پایایی به خطاهای گوناگونی اشاره دارد که ممکن است در ابزار اندازه ­گیری وجود داشته باشند، یعنی خطاهایی که از مشاهده­ای به مشاهده دیگر، برای یک واحد تحلیل و دو یا چند اندازه ­گیری با یک وسیله سنجش بوجود می­آیند و تفاوت­هایی را در نتایج به وجود می ­آورد. پس، پایایی یک امر کمی و ناظر به دقت اندازه ­گیری است. برای بررسی پایایی نیز شیوه ­های متعددی وجود دارد از جمله: آزمون – آزمون مجدد، شکلهای موازی و دونیم­سازی. اما جدید­ ترین و رایج­ترین شیوه، استفاده از آلفای کرونباخ است که بر قاعده سازگاری درونی گویه ­ها مبتنی است. یعنی هریک از گویه ­ها با مجموع گویه ­های دیگر در رابطه گذاشته می­ شود و از روی میزان هماهنگی و همبستگی آن با سایر گویه ­ها، پایداری و مناسب بودن آن مشخص می­گردد. آلفای کرونباخ فقط در مواردی کاربرد دارد که سطح سنجش متغیر مورد نظر ترتیبی است و ابزار آن نیز طیف­ها یا مقیاس­ها هستند. ضریب آلفای کرونباخ بین ۰ تا ۱ در نوسان است و هنگامی که مقدار آن بالاتر از ۷/۰ باشد، شاخص مورد­نظر از پایایی برخوردار است (نچمیاس و نچمیاس، ۱۳۸۱ :۴۶ – ۲۴۲).
ابزار سنجش باید از اعتبار و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده‌های متناسب با تحقیق را گردآوری نمایند. و از طریق این داده ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها فرضیه‌های تحقیق را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۴: ۲۳).
میزان آلفای کرونباخ محاسبه برا تمامی مقیاس­های بالا بیش از ۰٫۷ است که بیانگر سازگاری درونی مناسب بین گویه­هاست.
جدول شماره ۳-۱٫ میزان آلفای کرونباخ برای مقیاس­های اصلی تحقیق

شاخص
تعداد گویه
تعداد افراد نمونه
آلفای کرونباخ

تصور از بدن

۸

۳۰

۹۳/۰

تبلیغات رسانه ای

۱۴

۳۰

۷۶/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...