ارزیابی و مقایسه ی نرم افزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های شهر اصفهان ‌بر اساس مدل تعدیل یافته ی Delone and Mclean هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی و مقایسه ی نرم افزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر اصفهان بر اساس مدل تعدیل یافته ی Delone and Mclean بود، که این ارزیابی بر اساس سه معیار کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربر انجام گرفت ‌تا میزان انطباق سیستم های مورد مطالعه باسه معیار مدل موردنظر مشخص گردد.(‌غلام حسینی و صادقی:۱۳۹۱ سال ده، شماره۱)

میانگن نمره ی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت مندی در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی و در بین بیمارستان های مختلف، تفاوت معنی دار داشت (P≤۰/۰۵)، میانگین کلی معیارهای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت مندی در انواع سیستم های اطلاعات بیمارستانی ۶/۵۸،۸/۶۰،۲/۶۱ بود.

با توجه به نتایج این پژوهش می توان اظهار داشت که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی در حد نسبتاً مطلوب پیاده شده است. ‌بنابرین‏ برای رسیدن به حالت کاملاً مطلوب، باید در طراحی سیستم به عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، نوع تخصص بیمارستان و همچنین انتظارات و تخصص کاربران توجه خاصی مبذول گردد.

۲-۱۸-۲ ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستان های منتخب شهرتهران ۱۳۹۰

که در این تحقیق کارایی متغاوت نرم افزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد ارزیابی قرار گرفته است شیوه انجام کار و تدوین معیار ها، بر اساس تحقیقات کاربردی و مستند سازی نظرات ذینفعان بوده و در تدوین شاخص ها از نظرات متخصصین امر و ‌بر اساس منابع موجود در این حوزه بهره برداری شده است. نتیجه این ارزیابی امتیاز شرکت‌ها و مراکز توسعه دهنده نرم افزارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی را مشخص می‌کند. (مهندس سمیه عابدین و دکتر احسان بیطرف،۱۳۹۰)

۲-۱۸-۳ کارایی سیستم اطلاعات بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد۹۱

در این مقاله رضایت کاربران و سودمندی درک شده (Perceived usefulness) سیستم توسط کاربر از عواملی هستند که به عنوان شاخص موفقیت سیستم های اطلاعاتی اندازه گیری می‌شوند و شاخص اساسی کاربردپذیری سیستم اطلاعاتی می‌باشند.

که درسیستم اطلاعات بیمارستان مشهد ۸/۷۱ از سیستم اطلاعات بیمارستان راضی بودند ۲/۶۴ درصد از کاربران قصد استفده مداوم از سیستم را داشته و ۷۸ در صد فواید سیستم را درک کرده و به سودمندی سیستم معتقد بودند سیستم تنها ۸/۵۹ درصد از کاربران را برآورده کرده بود که در این روش رضایت کاربر، سودمندی درک شده و برآورده شدن انتظارات و قصد استفاده مداوم از سیستم شاخص موفقیت یا عدم موفقیت می‌باشد (صدوقی و خوشگام:۱۳۹۱،دوره ۹ ،شماره۳).

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که اگر سیستم اطلاعاتی نیازهای کاربر را برآورده نکند، آن سیستم رها می شود، حتی اگر پذیرش اولیه موفقیت آمیز بوده باشد. ‌بنابرین‏، محققان دریافته اند که نیاز به درک قصد ادامه ی استفاده ی کاربر از سیستم وجود دارد. استفاده نکردن یا فقدان قصد مداوم برای استفاده از سیستم اطلاعاتی نمایانگر کاربرد پذیری ضعیف سیستم است.

ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستان نمازی شیراز از دیدگاه کاربران این پژوهش نمره نگرش کلی پاسخ‌گویان نسبت به وضعیت سیستم اطلاعات بیمارستانی کمتر از حد متوسط بود. نتیجه حاصل از تحلیل داده ها توسط آمار استنباطی نشان داد که پاسخ‌گویان با مدرک تحصیلی دیپلم، با میانگین نمره ۳/۳۱ منفی‌ترین نگرش و افراد با مدرک تحصیلی لیسانس با میانگین ۶/۶۳ مثبت‌ترین نگرش را نسبت به سیستم اطلاعاتی بیمارستان داشتند. با افزایش سابقه خدمت دیدگاه کلی کاربران مثبت‌تر می‌گردید. جنسیت پاسخگویان بر نگرش پاسخگویان درباره ‌‌سیستم اطلاع‌رسانی بیمارستان تأثیر معنی‌داری نداشت. (محترم نعمت الهی :۸۹)

و با توجه ‌به این که ارزیابی کاربران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی کمتر از حد متوسط و در واقع رو به منفی بوده است، لازم است که سیستم اطلاعات بیمارستانی در زمینه‌های عملکرد سیستم و کیفیت اطلاعات، مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.

بررسی سیستم اطلاعات بیمارستانی بیمارستان آموزشی و درمانی کودکان بندرعباس از دیدگاه کاربران.

در این پژوهش دیدگاه کاربران ‌در مورد هفت معیار مدنظر ISO9241/10 برای HIS بررسی شده است.

نتیجه گیری: یافته ها بیانگر این است که معیارهای سیستم اطلاعات بیمارستانی از نظر کاربران در حد نسبتا مطلوب پیاده شده است. برای رسیدن به حالت کاملا مطلوب رعایت و اجرای فازهایی که در توسعه یک سیستم اطلاعاتی مطلوب مؤثر است، بایستی مدنظر قرار گیرد. ‌بنابرین‏ لازم است سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد.

بررسی تمایل کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی نسبت به استفاده از این سیستم بر اساس مدل اشاعه نوآوری در بیمارستان رازی اهواز (یزدانیان ‌و محمودی، ۱۳۹۱سال ۶ شماره۱) نتایج این پژوهش نشان دهنده تاثیر ویژگی های الگوی انتشار نوآوری بر تمایل به استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی بود. چنانچه یافته های این پژوهش در مطالعات مشابه تکرار شود، می توان از آن برای افزایش پذیرش و سازگاری سیستم اطلاعات بیمارستانی در میان کاربران استفاده نمود.

بررسی تأثیر نظام اطلاعات بیمارستانی در بهبود عملکرد بیمارستان رازی اهواز زمستان با استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی، میانگین کل هزینه بیماری های مورد بررسی، بعد از اجرای این سیستم به میزان ۲۷٫۴۱ درصد افزایش یافته بود. میانگین مدت اقامت بیماران با تشخیص های مورد بررسی در مقایسه سیستم سنتی و سیستم اطلاعات الکترونیکی یکسان بود. همچنین درصد اشغال تخت در سیستم دستی و اطلاعات بیمارستانی تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است. (عزیزی، امیرعباس،۹۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...