۰۱/۰±۰۵/۰bB

۰۱/۰±۰۷/۰bA

۸

هیدروکسی پروپیله

۰۳/۰±۱۲/۰aB

۰۲/۰±۳۶/۰aA

۱۲

جدول ۴-۱۴٫ اثر زمان اعمال تنش برشی (۵۰ معکوس ثانیه) بر روی مقدار ویسکوزیته ظاهری (پاسکال ثانیه) نمونه های نشاسته در حضور بزاق (دمای ۳۷ درجه سانتیگراد)
برای هر نمونه حروف کوچک متفاوت در هر ستون و حروف بزرگ در هر ردیف تفاوت معنی دار را نشان می دهد (۰۵/۰p<).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بر اساس نتایج بدست آمده نشاسته هیدروکسی پروپیله در هر دو زمان همزدن ویسکوزیته ظاهری کمتری را از خود نشان داد. این مطلب نشان داد که حساسیت به تنش برشی این نشاسته بیشتر از دو نوع دیگر بود (مخصوصاً در غلظت ۸ درصد). گذشته از این، در این غلظت حدود ۰۵/۳۲، ۸۸/۲۳ و ۳۳/۸۳ درصد کاهش در ویسکوزیته ظاهری در زمان همزدن ۵ ثانیه در سرعت برش ۵۰ معکوس ثانیه به ترتیب برای نشاسته های طبیعی، فسفریله و هیدروکسی پروپیله محاسبه شد. در این شرایط نشاسته فسفریله بیشترین مقاومت را در برابر سرعت برش اعمالی از خود نشان داد (۰۵/۰p<). افزایش غلظت سبب افزایش مقاومت در برابر سرعت برش گردید، برای مثال مشابه شرایط ذکر شده، حدود ۷۲/۷۳ درصد کاهش در ویسکوزیته ظاهری نشاسته هیدروکسی پروپیله مشاهده گردید. این مطلب نشان داد که سرعت تخریب کمپلکس نشاسته ها در غلظت بالاتر کاهش می یابد.
رفتار جریان وابسته به زمان ژل های نشاسته با بهره گرفتن از مدل کنتیک ساختار مدل سازی شد. این مدل فرض می کند که تغییر مشاهده شده در رفتار رئولوژیکی ناشی از تخریب ساختار اولیه نمونه های ژل نشاسته می باشد که کنتیک تبدیل حالت ساختار یافته به حالت غیر ساختار یافته سرعت این تخریب را حین همزدن برشی نشان می دهد.
نتایج این تحقیق نشان داد که ثابت سرعت شکست (k) و مقدار شکست ساختاری (۰/) به طور معنی داری تحت تاثیر فاکتور های مورد مطالعه و برهمکنش آن ها بودند (۰۰۱/۰p<) (جدول ۴-۱۵). مقدار بالای ضریب تبیین (R2) و مجذور میانگین مربعات خطای (RMSE) محاسبه شده برای تمام نمونه ها، مناسب بودن مدل کنتیک ساختار درجه دو را برای بیان رفتار تیکسوتروپ آن ها نشان داد (جدول ۴-۱۶). نتایج همچنین نشان داد که این مدل مناسبترین مدل برای پیش بینی رفتار تیکسوتروپ نمونه های ژل نشاسته ها در شرایط عدم حضور بزاق بود که نزدیک ترین داده ها را نسبت به داده های آزمایشگاهی تولید کرد (۹۶۸/۰> R2 و ۰۱۵/۰(RMSE<
جدول ۴-۱۵٫ میانگین مجذورات برای پارامتر های مدل های کنتیک ساختار درجه دو، کاهش تنش درجه یک و ولتمن با بهره گرفتن از داده های ویسکوزیته برشی و تنش برشی مربوط به انواع نشاسته ها

متغیرها

درجه آزادی

مدل کنتیک ساختار درجه دو

مدل تنزل تنش درجه یک

مدل ولتمن

P

P

(Pa)

P

(Pa)

P

k
(s-1)

P

A (Pa)

P

B (Pa)

P

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...