۹ـ۳ـ۶ـ۳ـ تعریف محل تولد
محلی که پاسخگو در آن به دنیا آمده است که می‌تواند بر اساس تقسیم‌بندی‌های مختلف، اشکال گوناگونی مانند، قاره، کشور، شهر، بخش، منطقه و… به خود بگیرد.
۱۰ـ۳ـ۶ـ۳ـ تعریف عملیاتی محل تولد:
با توجه به این که فرهنگ و به تبع آن نگرش فرهنگی خانواده‌های ایرانی که در مراکز استان‌ها یا یکی از شهرها یا روستاهای استان زندگی می‌کنند با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارد، لذا سعی گردید تأثیر این مؤلفه نیز به عنوان یک متغیر مستقل (کنترل) بر روی نگرش فرهنگی روحانیون سنجیده شود. برای این منظور، محل تولد افراد در سه طبقۀ زیر سنجیده شد:

    1. مرکز استان
    1. یکی از شهرهای استان
    1. یکی از روستاهای استان

۷ـ۳ـ شیوۀ تجزیه و تحلیل داده‌ها
پس از جمع‌ آوری اطلاعات به وسیلۀ تکنیک پرسشنامه، با بهره گرفتن از برنامۀ نرم‌افزاری SPSS اقدام به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌ آوری شده، گردید و برای این منظور از روش‌های آماری مربوطه (تحلیل رگرسیون) بهره گرفته‌ شد.
با توجه به این که به مقتضای سؤالات مطرح شده در پرسشنامه، بعضاً سطوح سنجش بعضی از سؤالات با یکدیگر تفاوت‌هایی داشتند (به این صورت که بعضی از آن‌ ها به وسیلۀ طیف لیکرت (پنج سطحی) و بعضی دیگر به وسیلۀ گویه‌های سه سطحی یا دو سطحی (بله، خیر) سنجیده شده‌اند)، برای تجزیه و تحلیل آنها، نیاز به ادغام سطوح بالاتر به منظور یک‌دست شدن با سطوح پایین‌تر بود که این ادغام‌سازی[۲۷۰] برای دو متغیر مستقل (شامل X1 و X2) و متغیر وابسته (Y) به وسیلۀ نرم‌افزار SPSS به شرح زیر انجام گردید:
۱ـ۷ـ۳ـ ادغام سطوح متغیر مستقل (X1)
از آن جا که X1 مربوط به بُعد کمّی استفاده از اینترنت ـ یا همان «میزان استفاده از اینترنت» ـ است، به منظور یک‌دست‌‌سازی سطوح گویه‌های این بُعد از متغیر مستقل، تمامی آن‌ ها به شرح زیر به دو سطح «استفادۀ زیاد» (با مقدار عددی ۱) و «استفادۀ کم» (با مقدار عددی ۲) ادغام گردیدند:
ـ الگوی استفاده شما از اینترنت با کدام یک از موارد زیر، بیش‌تر مطابقت دارد؟

۱٫ استفاده
۲٫ عدم استفاده

۱٫تقریباً هر روز از اینترنت استفاده می‌کنم
۲٫٫ معمولاً چند روز در هفته (نه هر روز) از اینترنت استفاده می‌کنم
۳٫ به ندرت از اینترنت استفاده می‌کنم

۴٫ اصلاً از اینترنت استفاده نمی‌کنم

این سؤال، به صورت استثناء در مرحلۀ اوّل به دو سطح «استفاده» (با مقدار عددی ۱) و «عدم استفاده» (با مقدار عددی ۲) ادغام گردید تا مشخص گردد که آیا بین نگرش فرهنگی کسانی که از اینترنت (مقدار زیاد یا کم) استفاده می‌کنند با کسانی که از این رسانه، به هیچ وجه استفاده نمی‌کنند، تفاوتی وجود دارد یا خیر. در مرحلۀ دوم (با کنار گذاشتن کسانی که اصلاً از اینترنت استفاده نمی‌کرده‌اند)، به بررسی این نکته پرداخته‌ایم که آیا بین نگرش‌فرهنگی کسانی که به «میزان زیاد» از اینترنت استفاده می‌کنند با نگرش‌ فرهنگی کسانی که از آن به «میزان کم» استفاده می‌کنند تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر:

۱٫ استفادۀ زیاد
۲٫ استفادۀ کم

۱٫ تقریباً هر روز از اینترنت استفاده می‌کنم

۲٫ معمولاً چند روز در هفته (نه هر روز) از اینترنت استفاده می‌کنم
۳٫ به ندرت از اینترنت استفاده می‌کنم

ـ در صورتی که هر روز از اینترنت استفاده می‌کنید، میانگین استفاده شما در روز چه میزان است؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...