تجزیه و تحلیل آماری داده ها یکی از بخش‌های اساسی در تحقیقات مختلف می‌باشد که نتایج پژوهش را تعیین می‌کند (سالاریه، ۱۳۸۹ ). در این پژوهش عمل پردازش داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. بر روی اطلاعات جمع‌ آوری شده توسط پرسشنامه‌ها تجزیه تحلیل آماری از انواع توصیفی و استنباطی انجام شده است. در این بخش به تبیین متغیرهای ارزیابی فرهنگی برنامه ملی مدارس استعداد درخشان پرداخته می شود. در این پژوهش از آزمون t و آزمون فریدمن استفاده می شود.

۴-۲ تحلیل آماری استنباطی

برای اثرسنجی فرهنگی برنامه ملی مدارس استعداد درخشان از پرسشنامه پیوست الف استفاده شده است که شامل ۸ بخش که شامل ۵۳ زیرمجموعه می‌باشد و در ادامه تمام بخش ها به تفکیک تحلیل می شود.تعداد پرسشنامه ­ها تعداد ۹۲ نفر سال اول و ۷۲ نفر سال سوم از تکمیل کرده‌اند.

۴-۳ تحلیل پرسشنامه های اثر سنجی فرهنگی

۴-۳-۱ اعتقادات

این بخش شامل ۸ سوال می‌باشد . دو فرض اماری در این قسمت مورد نظر است:

: میانگین جواب دانش آموزان اول و سوم در اعتقادات دینی برابر است.

: میانگین جواب دانش آموزان اول و سوم در اعتقادات دینی برابر نیست.

H0:

H1:

برای بررسی مؤلفه های اعتقادی ، از آزمون t استفاده شده است . نتایج بررسی مؤلفه‌ های اعتقادی در جدول زیر ارائه شده است:

شماره سوال

دانش آموزان

فراوانی

میانگین

انحراف معیار

سطح معنی داری

۱

اول

۹۲

۴٫۴۵۶۵

۱٫۱۰۳۵۷

.۰۰۱

سوم

۷۵

۳٫۹۸۶۷

۱٫۴۳۷۸۴

۲

اول

۹۲

۳٫۸۶۹۶

۱٫۳۳۶۰۴

.۰۷۰

سوم

۷۵

۳٫۲۶۶۷

۱٫۵۱۸۶۵

۳

اول

۹۱

۴٫۰۱۱۰

۱٫۱۸۷۸۵

.۳۵۳

سوم

۷۴

۳٫۸۵۱۴

۱٫۲۲۳۹۹

۴

اول

۹۰

۳٫۶۸۸۹

۱٫۲۵۱۰۲

.۰۰۰

سوم

۷۵

۲٫۹۴۶۷

۱٫۶۲۶۵۸

۶

اول

۹۱

۳٫۴۹۴۵

۱٫۲۳۲۶۵

.۰۳۱

سوم

۷۵

۳٫۱۲۰۰

۱٫۴۶۰۸۴

۷

اول

۹۱

۳٫۵۰۵۵

۱٫۳۱۹۷۱

.۰۲۱

سوم

۷۴

۳٫۰۸۱۱

۱٫۶۰۲۷۱

۸

اول

۹۲

۳٫۹۶۷۴

۱٫۱۷۱۵۶

.۰۱۴

سوم

۷۵

۳٫۳۴۶۷

۱٫۳۹۹۷۴

مؤلفه‌ کلی

اول

۹۲

۳٫۵۹

۱٫۲

.۰۷۲

سوم

۷۵

۳٫۲۱

۱٫۴

شماره سوال

دانش آموزان

فراوانی

میانگین

انحراف معیار

سطح معنی داری

۵

اول

۹۱

۱٫۷۳۶۳

۱٫۲۰۰۳۳

.۰۸۸

سوم

۷۵

۲٫۱۴۶۷

۱٫۳۸۲۲۶

میانگبن مؤلفه های اعتقادی در سال اول برابر با ۳٫۵۹ و در سال سوم برابر با ۳٫۲۱ شده است و با توجه به نتایج آمار استنباطی ، از آنجا که سطح معنی داری کلی کوچکتر از ۰٫۰۵ درصد شده است، میتوان نتیجه گرفت فرض رد شده و تأیید می شود و این بدان معنا است که پاسخ دهندگان تقریبا در بخش اعتقادی تغییر کرده‌اند و میانگین اعتقادی آن ها کمتر شده است.

سوال ۱ به بررسی اصول اعتقادی دانش آموزان می پردازد که دانش آموزان اولین قدم اعتقادی را شناخت خدا می دانند. سوال ۲ به بررسی میزان باور دانش آموزان می‌باشد به اهل بیت(ع) می پردازد که ایمان به اهل بیت(ع) را به معنی پیروی از آن ها می دانند. سوال ۳ توجه دانش آموزان به قران را مورد توجه قرار می‌دهد که دانش آموزان با فهم و تفسیر قران آشنایی دارند. سوال ۴ به اعتقاد دانش آموزان به حاکمیت خدا از طریق ولایت فقیه را بررسی می‌کند که دانش آموزان کلام ولی فقیه رانزدیکترین کلام به کلام امام زمان (عج) می دانند . سوال ۵ به آشنایی دانش آموزان با تکالیف آگاهانه آن ها می پردازد که دانش آموزان با مصداق ظلم به مسملمانان در هر نقطه دنیا، شناخت تکلیف خود را نشان می‌دهند. در سوال ۶ توجه به اهل بیت(ع) و زیارت آن ها مورد بررسی قرار می‌گیرد که دانش آموزان سفرزیارتی برای آن ها برابر با سفر تفریحی می دانند. سوال ۷ میزان توجه دانش آموزان به رساله عملیه و مرجع تقلید بررسی می شود که دانش آموزان با رجوع به رساله عملیه این مهم را معتقد هستند. سوال ۸ به بررسی میزان علاقه و باور دانش آموزان به جهاد بررسی می شود و دانش آموزان آرزوی مبارزه با دشمنان خدا را در دل دارند که نشانگر باور و اعتقاد آن ها ‌به این فریضه می‌باشد.

۴-۳-۲ اخلاقی

این بخش شامل ۱۲ سوال می‌باشد . دو فرض آماری در این قسمت مورد نظر است:

: میانگین جواب دانش آموزان اول و سوم در اخلاق برابر است.

: میانگین جواب دانش آموزان اول و سوم در اخلاق برابر نیست.

H0:

H1:

برای بررسی مؤلفه های اخلاقی ، از آزمون t استفاده شده است . نتایج بررسی مؤلفه‌ های اعتقادی در جدول زیر ارائه شده است:

شماره سوال

دانش آموزان

فراوانی

میانگین

انحراف معیار

سطح معنی داری

۹

اول

۹۲

۴/۲۹۳۵

/۹۸۹۳۷

/۰۰۲

سوم

۷۴

۳/۶۸۹۲

۱/۳۴۳۹۴

۱۰

اول

۹۱

۴/۲۹۶۷

۱/۰۲۷۳۴

/۲۵۴

سوم

۷۴

۳/۸۳۷۸

۱/۱۳۵۰۸

۱۱

اول

۹۱

۴/۱۶۴۸

/۹۰۹۹۹

/۰۰۴

سوم

۷۵

۳/۶۹۳۳

۱/۱۸۵۱۹

۱۲

اول

۹۲

۳/۸۵۸۷

/۹۸۹۸۶

/۰۱۴

سوم

۷۵

۳/۵۶۰۰

۱/۲۲۱۸۷

۱۳

اول

۹۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...