موانع ساختاری
موانع محتوایی
Ÿ هزینه بر تلقی شدن چنین روشی
Ÿ فقدان وجود سیستم های پاداش دهی و جبران خدمات
Ÿ ساختار سازمانی هرمی و سلسله مراتبی
Ÿ حامی نبودن فرهنگ سازمانی
Ÿ پیدا کردن مربیانی ماهر
Ÿ فقدان حمایت مدیریت
Ÿ ضعف در وجود سیستم های ارزیابی عملکرد
شکل ۴-۴: موانع سازمانی مربی گری

  • موانع اطلاعاتی و انگیزشی:طبق نتایج حاصل از مصاحبه، موانع اطلاعاتی و انگیزشی مربی گری اشاره به مواردی همچون؛ “تمایل و انگیزه پایین و ناکافی در افراد نسبت به روش مربی گری”، “تمایل نداشتن مربیان به هدایت و آموزش افراد” و هم چنین “توجیه و آگاه نبودن افراد نسبت به مربی گری” دارد. مثلاً چنانچه مصاحبه شونده شماره ۷ اظهار داشت:

“مربی گری اساساً روشی است که در آن باید توجه به سطح آشنایی فرد با این روش و علاقه انگیزه او داشت، چون در چنین روش ارتباط میان یک فرد کارآموز و یک مربی است، بنابراین بایستی فراگیر انگیزه و رغبت و سطح آگاهی بسیار بالایی برای چنین روشی برخوردار باشد در غیر این صورت مربی گری بوجود نخواهد آمد و یا به سرانجام نخواهد رسید”.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

و یا مصاحبه شونده شماره ۵ بیان کرد:

“توجیه نبودن افراد نسبت به مربی گری اعم از مربی، خود فرد، همکاران و کارشناس آموزش باعث می شود که مربی گری ایجاد نشود”.

راهبردهای تعاملی: شرایط و الزامات مربی گری:
بر اساس دیدگاه کارشناسان آموزش، در این مطالعه دو ویژگی فردی، دو ویژگی مربی و سه ویژگی سازمانی تشخیص داده شد که برای ایجاد مربی گری در فعالیت های آموزش و بهسازی منابع انسانی لازم و ضروری است.
شرایط و الزامات
سازمانی
شرایط و مهارت های مربی
شرایط و الزامات
مربی گری
شرایط و ویژگی های فراگیر
شکل ۵-۴: شرایط و الزامات مربی گری

  • شرایط و ویژگی فردی:

ویژگی های فردی برای ایجاد مربی گری در فعالیت های آموزش و بهسازی را می توان در قالب دو مقوله فرعی آگاهی و علاقه مندی و تعهد خلاصه نمود.
الف ـ آگاهی و پذیرش: آگاهی و پذیرش مربی گری توسط افرادی که قرار است تحت چنین روشی آموزش ببیند، تأثیر زیادی در موفقیت استقرار مربی گری در سازمان دارد. در حقیقت پذیرش به معنای درجه و میزانی است که افراد نسبت به مربی گری تمایل و علاقه داشته و حاضرند با چنین روشی، آموزش داده شوند. رنارد نیز در سال ۲۰۰۵ در پایان نامه اش، آمادگی و پذیرش فرد برای مربی گری را از شرایط استقرار مربی گری معرفی کرده است. در این رابطه مصاحبه شونده شماره ۳ بیان کرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...