مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۲-۱-۵- تئوری ویگوتسکی[۱۸] دربارۀ بازی روانی اجتماعی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
بگویید (ال، تی،مانیتورینگ (ال، ال، لی))
<-بگویید (ال، تی، مانیتورینگ (ال، ال، در حقیقت))
و می خواهید (تی، تی، کنترل (تی، ال، ال ۰))
و کنترل (تی ال، ال ۰)
در این الگو، آموزش مهارت برنامهریزی مطرحکردن این الگو بر مبنای گفتگو، پرسش، پاسخ و دیدگاه عمومیسازی مهارتهای دیگر مطرح شده است اگر ما این الگو را توسعه دهیم میتوانیم یک شاخۀ مؤثر و جدید را ایجاد کنیم. با کار بیشتر بررسی نوع اظهار نظرهای تشویق کننده دانشآموزان در اجرای مهارتها مخصوصاً مهارت برنامهریزی را داریم(دنا، ۱۹۹۷).
۲-۱-۵- تئوری ویگوتسکی[۱۸] دربارۀ بازی روانی اجتماعی
بر اساس تئوریهای بسیاری بازی روانی اجتماعی به عنوان مجرایی برای توسعه عاطفی، اجتماعی و شناختی در نظر گرفته میشود. او فرض کرده که کودکان به دلیل یک آرزو در الگو برداری از بزرگسالان و برای اجرای فعالیتهایی که کودک بسیار جوان است پایبندی مییابند. در حالی که کودک بازی میکند، به طور فعال محرکی را در الگوهای دیگر سازمان میدهد که به درک هنجارهای اجتماعی و برنامهریزی رفتارها بر اساس این هنجارها کمک میکند. این عملکرد شخصی، از طریق دو مشخصۀ واحد حمایت میشود که به لحاظ اجتماعی از فعالیتهای دوران کودکی متمایز است: (الف) یک موقعیت تصویر سازی و (ب) نقشهایی که از مرحله عقیدتی به ارث میرود(لاتانن و کروکر، ۱۹۹۲).
۲-۱-۶-۱- موقعیت تصویرسازی
عناصر تصویرسازی از بازی اجتماعی روانی عرضهکننده پیشرفت برنامهریزی شخصی است، در حالی که کودکان یاد میگیرند تا افکار و فعالیتها را از قدرت انگیزه خارجی جدا کرده و برای نظریۀ هدایت رفتاری متمرکز کنند. در بازی، پدیدههای خارجی و متمرکز قدرت تحریک کنندگی را در کودکان از بین میبرد، که در این میان فرد به طور نسنجیده هویت و برجستگی موضوعات و موقعیتها را تعیین میکند. به طور مثال، در موقعیتهای خاص از نوع اعتقادی کودک تصمیم میگیرد که آیا یک قالب نشاندهندۀ یک ساندویچ است و یا یک کیت دارو یا ماشین تایپ. در موقعیت تعیینکنندگی کودک هیچوقت محدوده طولانی برای نمایش یا منابع در دسترسی برای طراحی افکار او ندارد. به عنوان نتیجهگیری از این موضوع یک کنترل جدید از گرایش واقعی کودک برای واکنش با انتقالات تحریککننده در یک محدوده نظریه داخلی صورت میگیرد و فعالیت تحریککننده با برنامهریزی شخصی و گزینشی جایگزین میشود.
ویگوتسکی تأکید دارد که کودکان به سختی به تفکر یا به معنای واژه از طریق یک موقعیت یا موضوع میپردازند. بنابرین فقط به طور افزایشی صورت میدهند. بر اساس این مشاهدات آشکار شد که موقعیتهای موردی در بازی با سن متغیر میشوند. در بازی اولیه، کودکان نوپا فقط از موضوعات واقعی استفاده میکنند. به طور مثال، یک تلفن اسباببازی برای صحبت یا یک فنجان برای نوشیدن استفاده میشود. در حدود ۲ سالگی کودکان از اسباب بازیهای واقعی مانند یک بلوک برای یک گیرندۀ تلفن استفاده میکنند. گاهی اوقات در طول سال سوم، کودکان میتوانند موضوعات و وقایع را بدون هر گونه حمایت مستقیم از دنیای واقعی تصور کنند. در حالی که وقتی به آن ها میگویند تا با یک شریک بازی کنند «من با سوزی تماس میگیرم و به شما خبر میدهم که خانه است یا خیر» در این حال تظاهر میکنند که شمارهگیری میکنند و در این موقعیت، بیشتر از یک نماد برای نمایش موقعیت و موضوع مورد نظر به کار نمیرود. به منظور تفکیک معنا از موضوع و موقعیت، باور سازی به کودکان پیشدبستانی کمک میکند تا به طور برجسته شاخههای جایگزینی فعالیت را تفکیک کنند(نیسر[۱۹]، ۱۹۹۱).
۲-۱-۵-۲- نقشها
در حالی که کودکان خواستههای خود را برای مشارکت در دنیای بزرگسالان از طریق بازی اجتماعی درک میکنند، موقعیتهای تصویرسازی که آن ها ایجاد میکنند نیازمند تعقیب نقشهای اجتماعی است. تعقیب نقش از دیدگاه ویگوتسکی کلیدی برای جداسازی حس رضایتمندی کودکان از طریق بازی است. به دلیل وجود این تأکید ثابت بر نقشهای اجتماعی و هماهنگی اهداف و رفتارها با موارد دیگر، بازی اجتماعی به طور مداوم، نیازمند فعالیت کودک در مقابل انگیزۀ فوری است. بنابرین ویگوتسکی، بحث میکند که کودکان به «کنترل شخصی بر جسته ای در بازی» دست مییابند(درخشانهوره، ۱۳۸۹).
۲-۱-۶- بازی اجتماعی و روانی و زبان و برنامهریزی شخصی
قدرت مکالمه به عنوان یک ابزار برنامهریزی شخصی بشری و فرضیه بنیادی تئوری ویگوتسکی است. زبان به عنوان رابطه میان محیط اجتماعی و فرهنگی خارجی و دنیای روانشناختی داخلی در نظر گرفته میشود.
از دیدگاه ویگوتسکی، عمومیسازی زبان و کاربرد آن برای ساخت تفکر و رفتار راهنما نشاندهنده نتایج بسیار آشکاری در توسعه شناخت است. تحقیقات در بازی- اجتماعی در ابتدا به بررسی بزرگسالان و سپس به بررسی خردسالان میپردازد به طور مثال، در طول ۳ سال با خردسالان با اظهار ارتباط مثبت با اندازه دایره لغات در سن ۵ سالگی برخورد میشود. علاوه بر این، قصهپردازی واقعی در کودکان پیشدبستانی که به طور خاص از این تظاهر لذت میبرند، بسیار توسعه یافته و شناختی نسبت به همسن و سالانی است که اشکال دیگر بازی را ترجیح میدهند.
ویگوتسکی محدودۀ شخصی کودکان، و گفتار را به عنوان معنای اولیه برای انتقال قوانین رفتاری از دیگران به شخص و ابزارهای بنیادی برای هدایت و راهنمایی فرد در نظر میگیرد. بر اساس این تئوری، برنامهریزی شخصی زمانی که کودکان، تلاشها و خواستارها و توضیحات و روشهای بزرگسالان را با گفتار شخصی ادغام میکنند آغاز میشود. در تبدیل این گفتار برای آن ها، کودکان از زبان برای کنترل چنین رفتارهای پیچیده استفاده میکنند. به طور اتفاقی، گفتار خصوصی به عنوان افکار واقعی درونی مشاهده میشود. در خط پیشبینی ویگوتسکی تحقیقات نشان دهنده فراخوانی مداوم کودک در گفتار شخصی برای تنظیم فعالیتهای آن ها است. به طور مثال، این درگیریها با دشواری هر عملکرد افزایش مییابد و پیشنهاد میشود که کودکان از آن ها برای ارتقاء موارد استفاده شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:52:00 ب.ظ ]
|