بیشترین مراجعه کنندگان مجرد و شاغل می‌باشند.

معیارهای خروج از مطالعه عبارتند از:

عمل جراحی پلاستیک موجب بهبود مؤلفه­ های بهزیستی روانشناختی و نگرانی تصویر بدنی شده است.

جراحی پلاستیک موجب افزایش بهزیستی روانشناختی می­ شود.

جراحی پلاستیک موجب کاهش نگرانی تصویر بدنی می­ شود.

۳-۷ ابزار گردآوری اطلاعات

۳-۷-۱ مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (PWBS) :

مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در سال ۱۹۸۹ توسط کارول ریف در دانشگاه ویسکانسین ساخته شده است. این آزمون دارای ۸۴ سؤال است و ۶ عامل را در بر دارد. آزمودنی ها در مقیاسی ۶ درجه­ای (کاملاً مخالف تا کاملاً موافق) به سؤال­ها پاسخ می­دهد ۴۷ سؤال به صورت مستقیم و ۳۷ سؤال به صورت معکوس نمره­گذاری می­ شود. از جمله: پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمندی در زندگی و رشد شخصی را می­سنجد.

۳-۷-۱-۱ مؤلفه های پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف

مؤلفه ۱: زیر مقیاس پذیرش خود: ۶-۱۲-۱۸-۲۴-۳۰-۳۶-۴۲-۴۸-۵۴-۶۰-۶۶-۷۸-۸۴

مؤلفه ۲: زیر مقیاس روابط مثبت با دیگران: ۱-۷-۱۳-۱۹-۲۵-۳۱-۳۷-۴۳-۴۹-۵۵-۶۱-۶۷-۷۳-۷۹

مؤلفه ۳: زیر مقیاس خودمختاری: ۲-۸-۱۴-۲۰-۲۶-۳۲-۳۸-۴۴-۵۰-۵۶-۶۲-۶۸-۷۴-۸۰

مؤلفه ۴: زیر مقیاس تسلط بر محیط: ۳-۹-۱۵-۲۱-۲۷-۳۳-۳۹-۴۵-۵۱-۵۷-۶۳-۶۹-۷۵-۸۱

مؤلفه ۵: زیر مقیاس زندگی هدفمند: ۵-۱۱-۱۷-۲۹-۲۳-۳۵-۴۱-۴۷-۵۳-۵۹-۶۵-۷۱-۷۷-۸۳

مؤلفه ۶: زیر مقیاس رشد فردی: ۴-۱۰-۱۶-۲۲-۲۸-۳۴-۴۰-۴۶-۵۲-۵۸-۶۴-۷۰-۷۶-۸۲

۳-۷-۱-۲ طریقه نمره گذاری پرسشنامه بهزیستی روانشناختی

کاملاً مخالفم

تا حدی مخالفم

مخالفم

موافقم

تا حدی موافقم

کاملاً موافقم

۱

۲

۳

۴

۵

۶

نمرات معکوس

کاملاً مخالفم

تا حدی مخالفم

مخالفم

موافقم

تا حدی موافقم

کاملاً موافقم

۶

۵

۴

۳

۲

۱

نمره گذاری های معکوس

۲-۴-۷-۹-۱۱-۱۳-۱۵-۱۷-۲۰-۲۲-۲۴-۲۷-۲۹-۳۱-۳۲-۳۴-۳۵-۳۷-۴۱-۴۳-۴۴-۴۵-۵۴-۵۵-۵۶-۵۸-۶۰-۶۱-۶۲-۶۳-۶۵-۶۶-۷۵-۸۲-۸۳-۸۴

۳-۷-۱-۳ روایی و پایایی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی

روایی و پایایی مقیاس های بهزیستی روانشناختی ر پژوهش­های متعددی مناسب گزارش گردیده است. دایرندوک (۲۰۰۵) همسانی درونی خرده مقیاس­ها را مناسب و آلفای کرونباخ آن ها را بین ۷۷/۰ تا ۹۰/۰ یافته است. چمت و ریف (۱۹۹۷) همسانی درونی مقیاس­های بهزیستی روانشناختی را بین ۸۲/۰ تا ۹۰/۰ گزارش داده ­اند. در پژوهش دیگری ریف ضریب همسانی درونی مقیاس­ها را بین ۸۶/۰ تا ۹۳/۰ یافته است. در این مطالعه نیز همسانی درونی مقیاس­های بهزیستی روانشناختی بین ۸۹/۰ تا ۹۰/۰ به دست آمد. در پژوهش بیانی، کوچکی و بیانی (۱۳۸۷) برای محاسبه پایایی به دو روش بازآزمایی و همسانی درونی به کار برده شد. در تعیین پایایی به روز بازآزمایی، با دو ماه فاصله، ضریب پایایی ۸۲/۰ برای کل مقیاس و برای خرده مقیاس ها را بین ۷۰/۰ تا ۷۸/۰ به دست آمد. برای تعیین همسانی درونی، روش آلفای کرونباخ به کار برده شد که ضریب آلفای ۸۹/۰ به دست آمد این ضریب برای خرده مقیاس ها بین ۵۷/۰ تا ۷۶/۰ به دست آمد.

روایی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی در مطالعه بیانی و همکاران (۱۳۸۷) به کمک روش روایی سازه، با اجرای مقیاس SWLS، پرسشنامه OHI، پرسشنامه RSES و همبستگی خرده مقیاس ها RSPWB با SWLS، پرسشنامه OHI و پرسشنامه RSES بخ ترتیب ۴۸/۰، ۵۸/۰ و ۷۱/۰ به دست آمد. همبستگی درونی نمرات مقیاس های بهزیستی روانشناختی با یکدیگر و با کل مقیاس ارائه شده است. همبستگی خرده مقیاس ها با هم و با کل مقیاس بین ۵۷/۰ تا ۸۵/۰ است.

۳-۷-۲ پرسشنامه­ چند بعدی روابط بدن – خود:

پرسشنامه­ چند بعدی روابط بدن – خود، یک آزمون ۴۶ سؤالی است که به وسیله کش و همکاران در سال (۱۹۸۶ و ۱۹۸۷) برای ارزیابی تصویر ذهنی از جسم ساخته شده است و فرم نهایی آن در سال ۱۹۹۷ آماده شده است. این پرسشنامه ۴۶ سؤالی، شش بُعد روابط بدن – خود را شامل ارزشیابی قیافه، جهت گیری قیافه، ارزشیابی تناسب اندام، جهت گیری تناسب اندام، وزن ذهنی و رضایت بدنی بر حسب مقیاس پنج درجه ای لیکرت از نمره یک (کاملاً مخالف) تا نمره پنج (کاملاً موافق) را می­سنجد.

نمره گذاری نسخه ۴۶ آیتمی پرسشنامه نگرانی تصویر بدنی به شرح زیر ‌می‌باشد:

۳-۷-۲-۱ روش نمره گذاری پرسشنامه روابط چند بعدی بدن – خود

اولین گام، معکوس کردن نمره سوال­های شماره ۶، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۳۲ است. پس از معکوس کردن امتیاز این سوال­ها، می­توانید نمره خود را در ۶ زیر مقیاس بر حسب جمع نمره سوال­های هر ریز مقیاس محاسبه کنید.

این زیرمقیاس­ها عبارتند از:

ارزشیابی قیافه (AE) شامل سوال های شماره ۵، ۷، ۱۳، ۱۹، ۲۵، ۲۸ و ۳۱؛ جهت گیری قیافه (AO) شامل سوال­های شماره ۱، ۲، ۸، ۹، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۱، ۲۶، ۲۷، ۳۲ و ۳۳؛ ارزشیابی تناسب اندام (FE) شامل سوال­های شماره ۱۶، ۲۲ و ۳۴؛ جهت گیری تناسب اندام (FO) شامل سوال­های شماره ۳، ۴، ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۷، ۱۸، ۲۳، ۲۴، ۲۹، ۳۰ و ۳۵؛ وزن ذهنی (فاعلی) (SW) شامل سوال­های شماره ۳۶ و ۳۷ و رضایت بدنی (اجزاء بدن) (BAS) شامل سوال­های شماره ۳۹، ۳۸، ۴۰، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵ و ۴۶٫

۳-۷-۲-۲ روایی و پایایی پرسشنامه روابط چند بعدی بدن – خود

در مطالعه­ ای که راحتی (۱۳۸۳) انجام داده است، بین تصویر بدنی و عزت نفس در نمونه ­های دانشجویی همبستگی ۵۵/۰ به دست آمده است (۰۰۱/۰ > p) و آلفای کرونباخ کل و خرده مقیاس­های AE، AO، FE، FO، SW، BAS به ترتیب ۸۴/۰، ۷۱/۰، ۷۸/۰، ۶۶/۰، ۷۶/۰، ۸۰/۰، ۷۴/۰ به دست آمد. پاشا، نادری و اکبری (۱۳۸۸) در پژوهش خود، پایایی آزمون خودپنداره را با بهره گرفتن از روش دو نیمه کردن (تنصیف) و آلفای کرونباخ، برای فرم الف برابر با ۷۹/۰ و برای فرم ب برابر با ۵۵/۰ به دست آوردند، که به طور کلی نشان دهنده ضرایب قابل قبول پرسشنامه است.

۳-۸ روش گردآوری اطلاعات

روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و می‌دانی تقسیم می‌شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش‌های کتابخانه‌ای و جهت جمع‌ آوری اطلاعات برای تأیید یا رد فرضیه‌های پژوهش از روش می‌دانی استفاده می‌شود.

۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی­های آزمودنی­ها و ارائه میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش استفاده خواهد شد. از آزمون­های رگرسیون چندگانه و گروه ­های t همبسته و تحلیل واریانس به منظور پاسخ به فرضیات پژوهش به وسیله برنامه آماری SPSS-12 استفاده می­ شود.

۳-۱۰ محدودیت­های پژوهش

الف) محدودیت­های در اختیار پژوهشگر

۱٫ از محدودیت­های این پژوهش ‌می‌توان به اجرای آن در جامعه زنان متقاضی جراحی پلاستیک اشاره کرد و ‌بنابرین‏ تعمیم آن به جامعه غیر زنان متقاضی باید با احتیاط همراه باشد.

۲٫ زیاد بودن سؤالات پرسشنامه‌ها به طولانی شدن زمان اجرای آن انجامید که می­توانست بر میزان دقت پاسخ­های افراد نمونه تأثیر بگذارد.

ب) محدودیت­های خارج از کنترل پژوهشگر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...