• ابزار گردآوری داده ها
  • روش جمع آوری داده ها
  • روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
  • نرم افزار کامپیوتری

روش تحقیق
بی تردید یکی از مهمترین فصول هر تحقیق، بحث روش شناسی آن می باشد. دستیابی به هدف های تحقیق و شناخت علمی آن میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد، نه موضوع تحقیق. روش های تحقیق به عنوان هدایت گر جستجوهای علمی در جهت دستیابی به حیقیت می باشند (خاکی، ۱۳۷۹).
امروزه پژوهش علمی تأثیر چشمگیری بر رشد و گسترش علوم و دانش بشری گذاشته است. هر چند که حصول توافق میان دانشمندان و پژوهشگران درباره تعریف پژوهش علمی چندان ساده نیست، اما یک تعریف قابل قبول در مورد آن چنین است: “پژوهش علمی عبارت است از مطالعه نظامدار، کنترل شده، تجربی و انتقادی یک یا چند قضیه فرضی در مورد روابط احتمالی میان پدیده های طبیعی” (هومن، ۱۳۷۴: ۱۴).
دکارت[۱۶۴] در اثرش «گفتار در روش» روش را راهی می داند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود. در عرف، روش را مجموعه شیوه ها و تدابیری دانستند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده می شود. به طور دقیق تر روش را می توان:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • مجموعه طرقی که انسان را به کشف مجهولات و حل مشکلات هدایت می کند.
  • مجموعه قواعدی که هنگام بررسی و پژوهش واقعیات به کار می روند.
  • مجموعه ابزار یا فنونی که آدم را از مجهولات به معلومات راهنمایی می نماید دانست (ساروخانی، ۱۳۸۰: ۲۴).

در این فصل به معرفی روش تحقیق پرداخته می شود. انتخاب روش انجام تحقیق در وهله ی نخست به اهداف تحقیق و سپس به ماهیت موضوع و امکانات اجرایی محقق بستگی دارد. در حقیقت هدف اساسی انتخاب روش تحقیق مناسب آن است که محقق تعیین نماید که چه روشی را بر می گزیند تا او دقیق تر، سریع تر، آسان تر و کم هزینه تر به سؤال یا سؤالات تحقیق خود پاسخ می دهد (نادری، سیف نراقی، ۱۳۸۶: ۶۴).
پیش از اجرای هر تحقیقی لازم است نیازهای اساسی و پایداری مربوط به آن شناخته شود .تا بتوان با توجه به نیازها و امکانات و محدودیت های موجود، یک طرح تحقیق را ارائه نموده طرح های تحقیقاتی انواع متفاوتی دارند که هر یک باتوجه به شرایط خاصی می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند طرح تحقیقاتی عبارت است از یک نقشه و یا مجموعه ای از جستجوهایی که با اجرای آن محقق قادر است به مشکل یا مسئله مورد مطالعه پاسخی قابل قبول ارائه دهد. در واقع طرح تحقیق یک خلاصه ای از کلیه مراحلی است که محقق برای رسیدن به هدف تحقیق، باید بپیماید (دلاور، ۱۳۸۰).
در این فصل که مختص روش پژوهش یا متدولوژی[۱۶۵] می باشد، ابتدا به بیان روش تحقیق پرداخته می شود. سپس جامعه آماری تعریف شده و توضیحاتی پیرامون آن داده می شود. پس از آن ابزار و روش گردآوری داده ها، روایی و پایایی ابزار اندازه گیری بیان می گردد و در نهایت پیرامون نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و تکنیک های آماری استفاده شده توضیحاتی داده می شود.
انتخاب روش پژوهش به هدف ها، ماهیت موضوع و امکانات اجرائی بستگی دارد. بنابراین هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام یک پژوهش تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف ها و وسعت دامنه کار مشخص باشد (نادری، سیف نراقی، ۱۳۸۶).
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی[۱۶۶]، تحقیق کاربردی[۱۶۷] و تحقیق و توسعه[۱۶۸]. در تحقیق بنیادی، هدف آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. در تحقیق کاربردی، هدف توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر، تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. تحقیق و توسعه، فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی (طرحها، روش ها و برنامه های درسی) انجام می شود (بازرگان، ۱۳۷۸: ۷۹).
فرایند روش تحقیق علمی به مجموعه مراحل منظم و پیوسته اطلاق می شود که امر تحقیق را از آغاز تا پایان امکان پذیر می نماید. فرایند روش تحقیق شامل مراحل کلی است که هر مرحله خود نیز دارای خرده فرآیندی شامل مراحل ریزتر است که عملیات و اقدامات متناسب با آن انجام می گیرد. اصل اساسی روش تحقیق، رعایت ترتیب و نظم فرایند کلی و خرده فرآیندهای هر مرحله است تا تحقیق علمی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین آسیب ها در زمینه کشف مجهول و کشف راه حل مساله عملی سازد (حافظ نیا، ۱۳۸۱).
این پژوهش از حیث هدف یک پژوهش کاربردی است و از حیث روش می توان آن را در زمره تحقیقات علی- مقایسه ای برشمرد. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات هم از روش میدانی و هم از روش کتابخانه ای استفاده شده است. با توجه به گستردگی سیستم جامع یکنواخت کالا در وزارت نفت و شرکت های تابعه آن، می توان از نتایج این تحقیق در شرکت های زیر مجموعه آن استفاده نمود.
روش تحقیق بر حسب نوع داده ها
در این تحقیق تمامی متغیرها و داده های مربوط به آن از نوع کیفی و مقیاس سنجش آن رتبه ای می باشد.
جامعه آماری تحقیق
ساروخانی در تعریف جامعه آماری اظهار داشته جامعه آماری، همان جامعه اصلی است که از آن نمونه ای نمایا یا معرف بدست آمده باشد (ساروخانی، ۱۳۸۰: ۱۵۷).
جامعه آماری مجموعه ای از واحدهاست که در یک ویژگی هایی مشترک باشند (سرایی، ۱۳۷۲).
پس در پژوهش، مفهوم جامعه به کلیه افرادی اطلاق می شود که می توان نتایج تحقیق را به آنها تعمیم داد و ماهیت پژوهش، دامنه جامعه را تعیین می کند (دلاور، ۱۳۸۰).
این پژوهش با تکنیک پرسشنامه خود اجرا شد. تکنیک پرسشنامه، تکنیک بسیار ساختمندی برای گردآوری داده ها است که در آن از هر پاسخگویی مجموعه یکسانی از سوالات پرسیده می شود. هر چند پرسشنامه تنها روش برای تشکیل ماتریس متغیر برای نمونه های بزرگ نیست اما آن پر کاربردترین تکنیک دانسته اند (نایبی، ۱۳۸۸: ۸۷).
این تحقیق از نظر مکان و محدوده جغرافیایی آن شهر عسلویه را شامل می شود. حجم جامعه آماری محدود بوده و جامعه آماری نیز شامل کاربران فعال سیستم جامع یکنواخت کالا در مدیریت بازرگانی شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی هستند.
تعیین حجم نمونه
برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران[۱۶۹] استفاده گردید، تعداد کاربران فعال سیستم جامع یکنواخت کالای شاغل در ستاد مدیریت بازرگانی مجتمع گاز پارس جنوبی برای پژوهش حاضر ۱۰۹ کاربر می باشند. در تحقیق حاضر حجم نمونه از فرمول زیر محاسبه گردیده است.
عناصر این فرمول عبارتند از:
: n حجم نمونه
: N حجم جامعه= ۱۰۹
: Z مقدار متغیر نرمال واحد استاندارد، که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۱٫۹۶ می باشد.
: p مقدار نسبت صفت موجود در جامعه است.
: q درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند.q =1-p) )
: d مقدار اشتباه مجاز
بنابراین با توجه به محاسبات انجام شده حجم نمونه تعداد ۸۵ نفر کاربر به دست آمد.
ابزار گردآوری داده ها
در این تحقیق از ابزار اندازه گیری پرسشنامه (محقق ساخته) برای گردآوری داده ها استفاده شده است. محقق برای انجام تحقیق از ۲۷ سوال استفاده نموده است که به صورت طیف پنج گزینه ای لیکرت[۱۷۰] طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. پاسخگویان ملزم به ذکر نام خود نبوده و صرفاً مشخصاتی شامل: جنسیت، سن، سطح تحصیلات و میزان سابقه کار از آنها خواسته شد.
جدول (۳-۱) گزینه های پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...