1. – جعفر عبد، مزهر، جریمه الإمتناع، رساله دکتری، مکتبه دارالثقافه للنشر و التوزیع، چ اول، ۱۹۹۹، اردن، به نقل از سمیر الشناوی، الشروع فی الجریمه- دار النهضته العربیه، ۱۹۷۱، ص ۸۴٫ ↑

    1. – نجیب حسنی، محمود، همان ↑

    1. – محمود نجیب حسنی، پیشین، ص ۴٫ ↑

    1. – عفرعبد، مزهر، پیشین ، صص ۵۳- ۵۲، منقول از نجیب حسنی، محمود، شرح قانون العقوبات، کلیات، دار النهضته العربیه- القاهره، ۱۹۶۲، ص ۲۹۲٫ ↑

    1. . نجیب حسنی، پیشین،ص ۱۳ ↑

    1. . Edvin R. A. Seligman, Encyclopedia of social sciences, The macmilian company new york, volum vii, P.126 ↑

    1. . نجیب حسنی، پیشین، ص ۱۴ ↑

    1. .cicero ↑

    1. . sciens dolo malo(wittingly and willfully) ↑

    1. . Edvin R. A. Seligman, Encyclopedia of social sciences, The macmilian company new york, volum vii, P.126 ↑

    1. . نجیب حسنی، پیشین، ص ۱۴ ↑

    1. .cicero ↑

    1. . Versanti in re illicita impatantur Omnia qua seqauntur ex delicto ↑

    1. . نجیب حسنی، محمود، پیشین، ص۱۴ به نقل از:Eberhard Schmidt,Einfurung in die Geschichte der deutschen strafrechtspflege(1951)p17.s.31ff. ↑

    1. . Paul R.power, intent in Islamic law( motive and meaning in medieval sunni figh),studies in Islamic law and society, volume 25,(2006) p.1 ↑

    1. .Schacht joseph, An Introduction to Islamic Law (Oxford: Clarendon, 1982), 116. ↑

    1. Paul R.power,Ibid ↑

    1. .Ibid, p22 ↑

    1. .Ibid, p. 170 ↑

    1. . در ماده‌‌های ۴۳-۴۴ قانون هیتیت ها آمده است: اگر کسی به طور متعارف به همراه گاوش از رودخانه در حال عبور باشد و شخصِ دیگری او را به کنار هل دهد، دم گاو را بگیرد و ار رودخانه بگذرد، اما رودخانه مالک گاو را با خود ببرد، آن ها همان شخص را خواهند گرفت.اگر کسی دیگری را به آتش هل دهد و او بمیرد، او(مجرم) به وی[مقتول] یک پسر وارث خواهد بود.( نجفی ابرندآبادی، علی حسین، بادامچی، حسین، تاریخ حقوق کیفری بین النهرین، انتشارات سمت، چ اول، ۱۳۸۳، ص ۱۸۹ ↑

    1. . Mishna اولین نوشته‌ ویرایش شده از احادیث یهودی است. ↑

    1. .SHlomit wallerstein, Oblique intent in English and jevish law.[s.l.:s.n.], available at: x.ac.uk/news/events .files/oblique intent Draft 5.edited.doc ↑

    1. . A conduct that is not needed for own sake ↑

    1. . Ibid,p10 ↑

    1. .Ibid,p ↑

    1. . cut off [ the animals] head and it will not die? ↑

    1. .Ibid, pp.13-14 ↑

    1. . Qouted in: Pamela Barmash, homicide in biblical world, Cambridge university press, 2005, p. 120 ↑

    1. . Ibid ↑

    1. . نجیب حسنی، محمود، پیشین، ص ۱۴ به نقل از:Gilbert mardy, le dol eventual, revue international de droit penal(1938), p.209 ↑

    1. ۲٫ versanti iner illicta imputantur ex delicto Omnia que sequantur. Friedrish, Toepel, THE FAULT ELEMENT IN THE HISTORY OF GERMAN CRIMINAL THEORY: With Some General Conclusions For The Rules Of Imputation In a Legal System, 20012, in crime law and philos, p.168 ↑

    1. . مقایسه کنید با این گفته‌ صاحب کشف اللثام که می‌گوید:« ….فإن قصد السبب مع العلم بالسببیه قصد المسبّب» (اصفهانی،محمد بن حسن( فاضل هندی) کشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحکام،ج۱۱، دفتر انتشارات اسلامی، چ اول، قم، ۱۴۱۶هـ ق،ص ۱۰) و نیز صاحب جواهر الکلام:« …… لأن القصد الی الفعل المزبور ( الضرب بما یقتل غالباً )کالقصد الی القتل.»(نجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح قواعد شرایع الإسلام، ج ۴۲، دارالکتب الإسلامی،۱۳۶۵، ص ۱۲٫ همینطور این قول یکی دیگر از فقها مبنی بر اینکه:«……لأن وجود العـله یستلزم وجود المعلول……»( مطهر حلی، محمد بن الحسن، ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد، ج ۴، موسسۀ اسماعیلیان، چ اول، قم،۱۳۸۷ هـ .ق، ص۵۵۸ ↑

    1. . نجیب حسنی، محمود، پیشین، ص۱۷ به نقل از: Raoul-Duval,p.22;Hnri Brouchot , De l,influence du resultat illicite sur la penalite(1905),p.60 ↑

    1. . Friedrish, Toepel, THE FAULT ELEMENT IN THE HISTORY OF GERMAN CRIMINAL THEORY: With Some General Conclusions For The Rules Of Imputation In a Legal System, 20012, in crime law and philos, p.168 ↑

    1. . نجیب حسنی، محمود، همان به نقل از:Raoul –Duval, p.24 ↑

    1. . گریگ تیلور؛ پیشین، ص۱۰۹ ↑

    1. . Desire ↑

    1. . Belief ↑

    1. . Intention ↑

    1. .Awareness ↑

    1. . Bertram F. Malle and Sarah E. Nelson, judging mens rea: the tension between folk concepts of intentionality, Behavioral science and the law, 21(2003), p. 567 ↑

      1. . برای آگاهی از اختلاف نظرات ر.ک به همان مقاله ↑

    1. .نجیب حسنی، محمود، القصد الجنایی تحدید عناصره و بیان أحکام التی تخضع لها، مجله القانون و الإقتصاد، شماره ۱و۲، ۱۹۵۸، ص ۹۶ به بعد ↑

    1. .Knowledg-based notion ↑

    1. . برتراندراسل، تحلیل ذهن، ترجمه منوچهر بزرگمهر، چاپ دوم، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، ۱۳۵۷، ص ۱۳ ↑

    1. . در تعریف امور نفسانی می‌توانیم بگوییم که اموری هستند که از لحاظ توجه و التفات حاوی متعلقی در خود هستند، مثلاً در حین تصور چیزی به ذهن عرضه می‌گردد، درعمل چیزی مورد حکم ایجابی یا سلبی وافع می شود، در عشق چیزی مورد محبت و در کینه مورد نفرت و در خواهش نفسانی مورد طلب وافع می‌شود. (برتر اندراسل، پیشین ص ۱۶ به نقل از برنتانو در کتاب روان شناسی از نظر روش تجربی، ۱۸۷۴، ص ۱۷۵) ↑

    1. . نجیب حسنی، محمود، پیشین، ص ۹۹ ↑

    1. . آذرنوش، آذرتاش، پیشین، ص ۲۵۲، ذیل واژه رَوَدَ. ↑

    1. . سلیمانی، فاطمه، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی، ‌فصل‌نامه فلسفه و کلام اسلامی، سال نهم شماره ۳۰ – ۳۱ ، پاییز و زمستان ۸۴، ص ۵۴٫ ↑

    1. . همان ص ۵۹ به نقل از نصیرالدین طوسی، خواجه، شرح الاشارات و التنبیهات، ص ۲۵۲٫ ↑

    1. . همان به نقل از صدرالدین شیرازی، الاسفار الاربعه، ج ۶، ص ۳۳۶ – ۳۳۷٫ ↑

    1. . همان، ص ۶۱٫ ↑

    1. . همان، ص ۶۲٫ ↑

    1. . همان، ص ۶۴ به نقل از ابن سینا ↑

    1. . همان، ص ۶۴ به نقل از ابن سینا ↑

    1. . همان، به نقل از صدرالدین شیرازی، پیشین، ج ۴، ص ۱۱۴٫ ↑

    1. . همان، ص ۶۵ به نقل از صدرالدین شیرازی، پیشین. ج ۸ ص ۳۲۳٫ ↑

    1. . همان، به نقل از ابن سینا. ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...