محمودی یکتا (۱۳۹۱)در تحقیقی به تأثیر مؤلفه‌ های گردشگری بر گرایش گردشگران ورزشی فعال مرد اعزامی به ایران پرداخت. وی عوامل گرایش دهنده را در۵ حوزه زیرساختها، جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی، فرهنگ، مدیریت و سیاست میسنجد.یافته ها در زمینه حوزه اول نشان داد که از نظر گردشگران ورزشی فعال، زیر ساخت هایی از قبیل برخورداری از سیستم کارت های اعتباری جهانی(مسترکارت و ویزا کارت) در بانک های کشور، برخورداری کشور میزبان از تکنولوژی روز در برگزاری مسابقات و وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته تمرینی از جمله مواردی بوده که مورد تأیید گردشگران ورزشی قرار گرفت.همچنین عامل سیاست یکی از مؤلفه‌ هایی بود که در قالب گرایش گردشگران ورزشی مورد مطالعه قرار گرفت. موارد مورد مطالعه در قالب عامل سیاسی، رابطه سیاسی مناسب کشور میزبان با دیگر کشورها بود که می‌تواند باعث گرایش گردشگران ورزشی به آن کشور گردد. به واقع مناسبات سیاسی قوی و خوب موجب می‌گردد تا نگرش دولت مردان کشورها نسبت به برگزاری مسابقات در آن کشور نیز مثبت گردد و تیم های ورزشی خود را بدون دغدغه به آن کشور اعزام کنند.همچنین در زمینه گرایش گردشگران، عامل جاذبه های طبیعی و غیرطبیعی بود؛ ‌بنابرین‏ از نظر گردشگران ورزشی، جاذبه های طبیعی و غیرطبیعی یک کشور به علت ایجاد تنوع و نشاط در آن ها و همچنین به وجود آوردن لحظات شاد برای آن ها می‌توانند از مؤلفه‌ های گردشگری برای برگزاری مسابقات و ایجاد میل و رغبت در ورزشکاران جهت مسافرت به آن کشور باشد.

از دیگر عوامل مورد بررسی در پژوهش، عامل مدیریت بوده که بر این اساس عامل مدیریت می‌تواند با برگزاری رویدادهای ورزشی متنوع و جدید در رشته‌های مختلف ورزشی، تغذیه کامل و متناسب با ذائقه گردشگران خارجی، ایجاد پلیس ویژه گردشگران برای حفظ امنیت گردشگران، برگزاری مسابقات در زمان مناسب موجب گرایش گردشگران ورزشی گردد.مؤلفه‌ فرهنگ آخرین مؤلفه‌ مورد بررسی در زمینه گرایش گردشگران می‌باشد که از موارد مؤثر و مطرح ‌در مورد مؤلفه‌ فرهنگ میتوان به برگزاری جشن ها، مراسم و برنامه های متنوع سنتی و فرهنگی در هنگام برگزاری مسابقات برای شادی و نشاط و سرگرمی ورزشکاران، آراسته نمودن وضعیت ظاهری افراد مسئول در برگزاری مسابقات و ایجاد یک لباس متحدالشکل برگرفته از فرهنگ کشور میزبان اشاره کرد.

حامدی نیا(۱۳۹۱)در تحقیقی با عنوان بررسی دیدگاه مدیران و کارشناسان ‌در مورد توسعه صنعت گردشگری ورزشی در استان خراسان رضوی پرداخت. ‌بر اساس نتایج به دست آمده از دیدگاه مدیران و کارشناسان از تاثیرات مهم توسعه صنعت گردشگری ورزشی، مؤلفه‌ های «ایجاد سرور و شادمانی در جامعه»، «گرایش بیشتر مردم به ورزش و ارتقای سطح سلامت جامعه» و «گسترش تبادلات و تعاملات مثبت فرهنگی بین فرهنگ های مختلف» است و مهم ترین سازمان در توسعه صنعت گردشگری ورزشی، «سازمان گردشگری و تربیت بدنی» شناسایی شده است. همچنین سه عامل مهم در موانع و محدودیت های توسعه صنعت گردشگری در استان، مؤلفه‌ های «عدم برنامه ریزی سازمان ها به منظور جذب گردشگر ورزشی»، «حمایت ناکافی مسئولان استان از سرمایه گذران و طرح های گردشگری ورزشی» و «کم توجهی به جاذبه های گردشگری ورزشی از طرف مسئولان شهری» هستند. نتیجه تحقیق حاضر حاکی از آن است که با توجه به شناخت تاثیرات توسعه صنعت گردشگری و وجود موانع و محدودیت های موجود این پدیده ورزشی در استان و اهمیت توسعه گردشگری ورزشی و لزوم بهره مندی از منافع مختلف جذب گردشگر ورزشی در استان لزوم برنامه ریزی و توسعه گردشگری ورزشی توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان استان احساس می شود.

۲-۱۳-۲- تحقیقات انجام شده در خارج کشور:

اوم و کرامیون (۱۹۹۲) در بررسی نقش عوامل بازدارنده و عوامل تسهیل کننده در انتخاب شهر یا کشوری که به عنوان مقصد جهت گردشگری و یا شرکت در رویداد انتخاب می شود، بر روی گروهی از گردشگران، متوجه شد که هزینه های مالی و احتمال خطر جانبی و امنیتی از بازارنده های مهم مسافرت هستند.

گیلبرت و هادسون[۲۳] (۲۰۰۰) در تحقیقی جهت بررسی محدودیت های تفریح و گردشگری ورزشی، به بررسی این محدودیت ها در گروه اسکی کنندگان و کسانی که در اوقات فراغت اسکی نمی کردند، پرداختند. تحلیل کیفی مصاحبه های انجام شده نشان داد کسانی که در اسکی شرکت نمی کردند با محدودیت های درون فردی مواجه بودند در حالی که اسکی کنندگان به وسیله ی عوامل زمانی، خانوادگی و اقتصادی دچار محدودیت بودند، با این حال تحلیل پرسش نامه ای نشان داد که عوامل اقتصادی مهمترین محدودیت در هر دو گروه است.

براز[۲۴] (۲۰۰۲) در تحقیقی پیرامون عواملی مؤثر بر حضور یا شرکت گردشگران در فعالیت های ورزش همگانی، از «هزینه مسافرت به مقصد» ، «هزینه استفاده از امکانات برای فعالیت بدنی» و «عوامل جغرافیایی» به عنوان عواملی نام برد که در صورت مطلوب بودن باعث جذب گردشگران به حضور یا شرکت در فعالیت های ورزش همگانی می شود، وی جذابیت های گردشگری برای گردشگران بازدید کننده از رویدادهای ورزش همگانی را ‌به این صورت عنوان ‌کرده‌است: شرکت در فعالیت های ورزش همگانی، پیاده روی برای تجربه کردن حومه شهر، گردش در محیط طبیعت، دویدن، دوچرخه سواری، رانندگی، شنا، موج سواری، غواصی و دیگر سرگرمی های آبی، پارک های آبی، تنیس، گلف، فعالیت های ورزشی برای معلولان، جشنوارهای ورزشی و ماجراجویی های صحرایی.

کوزاک[۲۵] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مقایسه انگیزه های گردشگران با توجه به ملیت آن ها و مقصد مورد نظر آن ها پرداخت. وی متوجه شد امکانات اقامتی، آب و هوا، سطح قیمت ها، محل جغرافیایی مقصد و دسترسی به دریا و ساحل، مهمترین دلایل بودند که گردشگران انگلیسی برای رفتن با مالت و ترکیه عنوان کرده بودند.

مهمترین دلایل گردشگران آلمانی برای انتخاب مالت عبارت بود از: آب و هوا، دسترسی به ساحل دریا، طول مدت پرواز (نزدیکی به مقصد) ،سطح قیمت ها و محل جغرافیایی مقصد. با این حال گردشگران آلمانی که ترکیه را برای گردشگری انتخاب کرده بودند دلایل خود را به ترتیب، آب و هوا، دسترسی به ساحل و دریا، سطح قیمت ها، فرهنگ و مردم و مناظر و چشم انداز ها عنوان کرده بودند. به طور کلی و سوای نوع مقصد، برای گردشگران انگلیسی عواملی چون سطح قیمت ها، چگونگی امکانات اقامتی، داشتن تفریحات شب هنگام و سرگرمی متنوع چیزهای زیادی انجام دادن یا دیدن، در انتخاب کشور ترکیه به عنوان مقصد دارای اهمیت بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...