۴-۲ آمار توصیفی پاسخ دهندگان

همان گونه که توضیح داده شد در این تحقیق برای تعیین نمونه آماری از میان عمده‏فروش­ها و خرده‏فروش‏های محصولات لبنی ‌ما نیز آن از نمونه‏گیری طبقه­ای استفاده گردید، بدین صورت که پس از انتخاب منطقه، به نسبت تعداد مراجعه‏کنندگان احتمالی به هر منطقه پرسشنامه­هایی اختصاص داده شد و در مجموع تعداد ۱۸۰ پرسشنامه بین عمده‏فروش­ها و خرده‏فروش­های مناطق چهارگانه کرمانشاه توزیع گردید.

ویژگی­های پاسخ دهندگان این پرسشنامه به شرح ذیل است:

الف – جنسیت

ب – سن

ج – تحصیلات

۴-۲-۱ جنسیت پاسخ­گویان

جدول (۴-۱) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها برحسب جنسیت

فراوانی

درصد فراوانی

درصد فراوانی تجمعی

پاسخ

زن

۹

۵%

۵%

مرد

۱۷۱

۹۵%

۱۰۰%

جمع

۱۸۰

۱۰۰%

با توجه به جدول فوق ۵% درصد از پاسخ‏گویان زن و حدود ۹۵% درصد پاسخ‏گویان مرد بوده ­اند؛ به گونه ­ای که تعداد پاسخ‏گویان مرد از زنان بیشتر بوده ­اند.

نمودار (۴-۱) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها برحسب جنسیت

۴-۲-۲ سن پاسخ­گویان

جدول (۴ – ۲) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها برحسب سن

درصد فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی

۱۷٫۲%

۱۷٫۲%

۳۱

کمتر از ۲۰ سال
پاسخ

۵۷٫۲%

۴۰%

۷۲

۲۱ تا ۴۰ سال

۹۳٫۹%

۳۶٫۷%

۶۶

۴۱ تا ۶۰ سال

۱۰۰%

۶٫۱%

۱۱

بالاتر از ۶۰ سال

۱۸۰

جمع

با توجه به جدول فوق ۱۷٫۲% درصد از پاسخگویان کمتر از ۲۰ سال، حدود ۴۰% درصد پاسخگویان بین ۲۱ تا ۴۰ سال، ۳۶٫۷% درصد بین ۴۱ تا ۶۰ سال و ۶٫۱% درصد نیز بالاتر از ۶۰ سال سن داشته اند، به گونه ­ای که بیشترین تعداد پاسخگویان بین سن ۲۱ تا ۴۰ سال بودند.

نمودار (۴ – ۲) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها بر حسب سن

۴-۲-۳ تحصیلات پاسخ­گویان

جدول (۴ – ۳) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها برحسب تحصیلات

درصد فراوانی تجمعی
درصد
فراوانی

۲۱٫۱%

۲۱٫۱%

۳۸

کمتر از دیپلم
پاسخ

۷۱٫۱%

۵۰%

۹۰

دیپلم

۹۲٫۲%

۲۱٫۱%

۳۸

فوق دیپلم

۹۸٫۹%

۶٫۷%

۱۲

لیسانس

۱۰۰%

۱٫۱%

۲

فوق لیسانس و بالاتر

۱۰۰%

۱۸۰

جمع

با توجه به جدول فوق تحصیلات ۲۱٫۱% درصد از پاسخ‏گویان کمتر از دیپلم، ۵۰% درصد پاسخ‏گویان دیپلم، ۲۱٫۱% درصد پاسخ‏گویان فوق دیپلم، ۶٫۷% درصد پاسخ‏گویان لیسانس و ۱٫۱% درصد پاسخ‏گویان دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بوده ­اند.

نمودار (۴ – ۳) توزیع فراوانی عمده فروش­ها و خرده فروش­ها بر حسب سن

۴-۳ بررسی نتایج آزمون کلموگرف- اسمیرنف

با توجه ‌به این که مقیاس و ابزار اندازه ­گیری این تحقیق کیفی است، به ­منظور بررسی قابلیت استفاده از روش­های آماری پارامتریک از آزمون کلموگرف- اسمیرنف با هدف بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق استفاده شده است.

۴-۳-۱ قاعده تصمیم‏ گیری

در سطح اطمینان ۹۵ درصد در صورتی ­که سطح معناداری بزرگ‏تر از میزان خطا (۰,۰۵) باشد Ho پذیرفته می‏ شود. ولی در صورتی­ که سطح معناداری کوچک‏تر از میزان خطا (۰,۰۵) باشد Ho رد و H1 پذیرفته می‏ شود.

جدول (۴-۴) بررسی نتایج آزمون کلموگرف- اسمیرنف

ردیف

فرضیه Ho

آماره کلموگرف- اسمیرنف

سطح معناداری

میزان خطا

توزیع نرمال

۱

متغیر ارائه کوپن به مشتریان دارای توزیع نرمال است (بین تابع توزیع تجمعی مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنادار وجود ندارد).

۸۶۶/۲

۰۰۰/۰

۰۵/۰

ندارد

۲

متغیر ارائه پاداش به مشریان دارای توزیع نرمال است (بین تابع توزیع تجمعی مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنادار وجود ندارد).

۸۰۵/۲

۰۰۰/۰

۰۵/۰

ندارد

۳

متغیر ارائه بن کارت به مشتریان دارای توزیع نرمال است (بین تابع توزیع تجمعی مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنادار وجود ندارد).

۶۱۵/۲

۰۱۰/۰

۰۵/۰

ندارد

۴

متغیر ارائه نمونه رایگان به مشتریان دارای توزیع نرمال است (بین تابع توزیع تجمعی مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنادار وجود ندارد)

۴۹۲/۲

۰۲۱/۰

۰۵/۰

ندارد

۵

متغیر ترفیع قیمت به مشتریان دارای توزیع نرمال است (بین تابع توزیع تجمعی مشاهده شده و توزیع نرمال تفاوت معنادار وجود ندارد)

۱۱۳/۲

۰۲۶/۰

۰۵/۰

ندارد

با توجه به جدول (۴-۱)، در سطح اطمینان ۹۵% می‏توان گفت:

۱) متغیر ارائه کوپن به مشتریان، دارای توزیع نرمال نیست.

۲) متغیر ارائه پاداش به مشتریان، دارای توزیع نرمال نیست.

۳) متغیر ارائه بن کارت به مشتریان، دارای توزیع نرمال نیست.

۴) متغیر ارائه نمونه رایگان به مشتریان، دارای توزیع نرمال نیست.

۵) متغیر ترفیع قیمت به مشتریان، دارای توزیع نرمال نیست.

۴-۳-۲نتیجه‏گیری

با توجه ‌به این که تمام متغیرها دارای توزیع نرمال نیستند، روش­های آماری مورد استفاده برای همه متغیرها، روش­های ناپارامتریک به کار رفته است.

۴-۴ نتایج آماری فرضیه ­های تحقیق

۴-۴-۱ فرضیه اول

فرضیه اول بدین صورت مطرح گردید که: ارائه کوپن به مشتریان تأثیر مثبت و معناداری بر میزان خرید دارد.

شاخص های آماری برای فرضیه فوق در جدول زیر آورده شده است.

فرضیات آماری آزمون فوق عبارت است از:

ارائه کوپن به مشتریان تأثیر مثبت و معناداری بر میزان خرید ندارد. H0s > 3

ارائه کوپن به مشتریان تأثیر مثبت و معناداری بر میزان خرید دارد. H1: μs ≤ ۳

نتایج حاصل از تحلیل داده ­های پرسشنامه در جدول (۴-۵) نشان داده شده است.

جدول (۴-۵) نتایج آزمون t استیودنت ‌در مورد فرضیه اول

T محاسبه شده

درجه آزادی

سطح معنی‏داری

سطح خطا

نتیجه آزمون

۴۵/۶

۱۷۹

۰۱/۰

۰۵/۰

رد H0

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...